Vet du hva du får igjen for sponsingen din?


Oddmund Vaagsholm
Head of Analysis and Advisory

Våre sponsormålinger gir deg innsikt i hvor synlige utøvere, lag, idretter, produkter og arrangementer er i mediene, hvilken eksponeringsverdi disse har oppnådd og hvilken effekt eksponeringen har for merket ditt. 

Basert på vår altomfattende medieovervåkning og innsanking av medieomtale, i samtlige både tradisjonelle og sosiale mediekanaler, kan vi fastslå hvilken synlighet både et objekt og en sponsor oppnår løpende eller for en bestemt periode.

Denne medieomtalen evaluerer og analyserer vi for å dokumentere hvor mye du som sponsor blir eksponert gjennom et objekt på TV, i avisene, gjennom nettet – eller hvor mye du som organisasjon kan tilby interesserte sponsorer av eksponering, og verdien av denne. 

Hvorfor skal du måle sponsingen din?

Målinger og analyser av flere aktører, organisasjoner, idretter, produkter og logoer har gitt oss klare svar på hvordan man kan lykkes med sponsing. 

Som utgangspunkt kan vi slå fast at man må ha en klar målsetning, en definert målgruppe eller flere, og vite hvilken del av kundereisen sponsoratet skal påvirke.

Ønsker du større synlighet, ønsker du å være i valgsettet til kundene sammen med konkurrentene dine, ønsker du å påvirke til økt salg, mer besøk, eller ønsker du kanskje større lojalitet?

En tydelig avklaring av dette er grunnlaget for å lykkes med sponsing som mediekanal. Deretter må du måle og evaluere om du faktisk treffer og lykkes.

Hva kan en sponsoranalyse gi innsikt i?

Gjennom en sponsoranalyse kartlegger vi kanaler for eksponeringen, hvilke flater, plattformer, sider eller programmer et objekt, en logo eller merket ditt blir omtalt i eller er synlig hos.

Videre vurderer vi eksponeringstiden eller eksponeringsomfanget, gjennomslaget og eksponeringens tendens, altså hvor vidt konteksten er positiv, negativ eller balansert.

Til sist i analysen gjør vi opp et regnskap både for antallet potensielle leser- og seereksponeringer, hvor stort verdipotensial et objekt har hatt, hvilken verdi synligheten av en logo i mediene har gitt, eller hvilken verdi et sponsornavn har på et lag eller en arena.

Vi kan med disse gitte kriteriene anslå sponsingens verdi basert på den faktiske medieomtalen og mediesynligheten, etter et objekts reelle eksponering og gjennomslagskraft. 

Hvordan kan sponsoranalyser hjelpe deg?

Er du sponsor og lurer på hva som er rimelig å betale for en eksponering knyttet til et sponsorobjekt, et arrangement eller en gitt plassering? Eller har du sponsorobjekter, drifter et arrangement eller kan tilby ulike sponsorer gunstige plasseringer gjennom mediene?

En sponsoranalyse kan vi gi deg en klar pekepinn og dokumentasjon på hva avtaler faktisk er verdt – slik at du er godt forberedt og rustet før du går i forhandlinger. 

Samtidig  tracker og måler vi at du som sponsor får den eksponeringen du har betalt for, eller du som tilbyder gir den eksponeringen du har lovet. 

Vil du vite mer om våre sponsormålinger?

Vi hjelper deg gjerne med å kartlegge behovene dine og mulighetene innen sponsormålinger.