Jul i mediene


Mats Varre Sandøy

Vi er godt inne i desember. Om julestemningen er kommet til deg eller ikke, nærmer jula seg med stormskritt. Som vanlig kan vi ikke stole på at vi får en hvit jul overalt i vårt langstrakte land, men vi kan stole på at mediene publiserer sine årlige veiledninger for hvordan ribben skal få sprøest mulig svor. Garantert er du også å komme over tester av ulike julebrus, juleøl, samt anbefalinger av hvilke vinflasker du burde kjøpe før den store julefeiringen.

Gjennom Infomedias medieovervåker, M360, har vi sett nærmere på medienes dekning av jula 2020 i starten av desember. I løpet av første uken i desember fikk vi servert om lag 4.000 oppslag der jul er omtalt, og med unntak av 6. desember har antall oppslag om jul holdt seg over 500 hver dag i norske medier.

Til sammenligning har norske medier «kun» omtalt Donald Trump i 750 oppslag, mens Champions League, engelsk og norsk fotball til sammen genererte om lag 2.000 oppslag i samme periode.

Hvor i landet skrives det mest om jul?

Ikke overraskende er  det monsterfylket Viken som står for flest oppslag om jula. Det blir ikke mangel på oppslag når man har alle lokalaviser fra Halden i sør til Hemsedal i nord til å representere fylket. Mer imponerende er det kanskje å se juleengasjementet i Trøndelag, da fylket plasserer seg på andreplass. Sammenligner vi med det nye fylket Vestland er det i hvert fall liten tvil om hvor mediene jobber hardest for at innbyggerne skal få juleånden over seg også i år. 

Hva skrives det mest om?

Det skrives altså mye om jula rundt omkring i det ganske land, men hva er det mediene skriver om? Vi har sett litt nærmere på hva som engasjerer:

At jula er kommersiell er det ingen tvil om, men at julegaver skulle være et mer omtalt tema enn julaften selv, skulle man kanskje ikke tro. Julehandel finner vi som det tredje mest omtalte temaet, mens julemat, julekaker og juledrikke må finne seg i å havne på nedre halvdel. Med hensyn til geografisk spredning er det eneste avviket vi finner i toppen fra juleomtalen totalt at Innland tar steget opp på andreplass innen temaet «juledrikke». Kanskje ikke så overraskende når man vet at Hamar og Lillehammer Bryggeris julebrus er en av Norges mest populære?

Det er ingen tvil om at det blir jul i år også. Med over 1.400 oppslag om julegaver og nesten 700 om julemat i norske medier i løpet av desembers første uke, er vi sikre på at det blir både gaver under treet og sprø svor på ribben også i år.

God jul – fra oss i Infomedia!