Media intelligence: Fra innsikt til kommunikasjon som gir resultater

Post Author

Infomedia

Med media intelligence kan du se sammenhenger, trender og effekter på tvers av medier, slik at du kan prioritere kommunikasjonsarbeidet. Media intelligence er svaret på “hvorfor” når du ser på data fra medieovervåkning og social listening.

Medieovervåkning og social media listening er essensielt for at både store og små bedrifter skal holde tritt med det som blir sagt og skrevet om virksomheten, merkevaren eller produktet. Med media intelligence henter du relevant innsikt fra data, slik at du kan forbedre den taktiske og strategiske kommunikasjonen gjennom ulike medier.

Hva kan du bruke media intelligence til?

Media intelligence er en måte å samle inn og jobbe med data på, fra redaksjonelle og sosiale medier. Kontekster, trender, utvikling og effekter er noe av det du kan få innsikt i.

Men hva kan du egentlig bruke det til? I tillegg til å være et kraftig verktøy for research før du setter i gang med nye aktiviteter, er media intelligence svaret på hvorfor omtalen av deg øker, hvorfor du får mer trafikk til nettsiden din, eller hvorfor du får flere positive omtaler.

Her er noen forslag til hva du kan gjøre for å jobbe smart med dataen som din medieovervåkning av redaksjonelle og sosiale medier gir deg.

Identifiser de viktigste influencerne og agendaene

Tenk deg at du skal lansere en ny bil. En bil som kjører langt på literen. Med media intelligence kan du hente relevant innsikt fra data slik at du kan identifisere de viktigste influencerne, interessentene og ikke minst de viktigste agendaene i både redaksjonelle medier og på sosiale medier.

Tilbake til bilen: Den går langt på literen. Hvilke interessenter skriver om bærekraft i mediene? Og hvem er en stemme i debatten om miljø på sosiale medier? Hvis du kan identifisere de mest innflytelsesrike personene og samtidig bli klokere på relevante agendaer som bilen din passer inn i, har du den nødvendige innsikten for å kunne tilpasse kommunikasjonsstrategien og skape synlighet.

Med en plattform som samler sosiale medier, online nyhetsmedier og trykte medier i ett, får du en enkel oversikt over de mest innflytelsesrike personene og relevante agendaer på tvers av medier, og det gir deg mulighet til å fokusere på de mest relevante innflytelsesrike personene – enten det er influencere eller målgruppen.

Finn ut av hvorfor det går som det går

Med media intelligence kan du følge utviklingen av historien til bilen din i ulike medier medier, samtidig.

For eksempel viser overvåkningen av sosiale medier at det har vært 1500 positive omtaler av bilen på sosiale medier den uken du lanserte den. Dette er et viktig tall å rapportere på, men den virkelig verdifulle kunnskapen får du ved å se på hvorfor bilen har fått 1500 positive omtaler.

Er de positive omtalene sentrert rundt influenceren du samarbeider med? Handler omtalene om at den går langt på literen? Eller er det på et bestemt sosialt medium omtalen er spesielt positiv? Bruk media intelligence til å finne ut av hva som er årsaken til den positive omtalen og bruk den innsikten til å tilpasse kommunikasjons- og mediestrategien din deretter.

Ved å bruke data på en smart måte kan du få innsikt i hvordan historier utvikler seg og hvorfor de utvikler seg slik de gjør.

Se effekten av kommunikasjonsinnsatsen

Bilen har fått en god mottakelse på sosiale medier, men har det noen effekt på virksomheten din? En bil er ikke et impulskjøp, men du kan koble annen data med data fra medieovervåkningen din og sosiale medier og få innsikt i effekten av kommunikasjonsinnsatsen din.

Er det en sammenheng mellom omtalen på sosiale medier og mengden trafikk til landingssiden din? Er det en økning i organisk trafikk til nettsiden din i dagene etter en omtale i en papiravis? Eller viser Google Trends en økning i søk på bilen din i perioden etter lansering?

I tillegg til dataen fra medieovervåkningen din og social listening, kan du legge til data om for eksempel trafikk til nettsiden din, innkommende leads eller salg, slik at du kan se hvilken effekt aktivitetene dine på sosiale medier eller i pressen har på virksomheten. Med denne innsikten kan du prioritere innsatsen i fremtiden og gjøre mer av det som påvirker virksomheten positivt og mindre av det som ikke gjør det.

Med én enkelt media intelligence-plattform har du det beste utgangspunktet for å øke verdien av kommunikasjonsinnsatsen din på tvers av medier og kanaler. Infomedias Media Intelligence Plattform samler medieovervåkningen din og social listening på ett sted og gir deg innsikt i hva som fungerer og hva som ikke fungerer på tvers av redaksjonelle medier – online og trykte – og sosiale medier.

Vil du høre mer om våre verktøy for media intelligence?

Kontakt oss

Vil du vite mer eller trenger du en å sparre med, er du velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende prat.

Book en demo av vår medieovervåkning

Last ned vår guide om employee advocacy