Sånn måler du om din Facebook-kampanje er en suksess

Sådan måler du effekten af din Facebook-annoncering

Katrine Jacobsen

Du lager den ene Facebook-kampanjen etter den andre. Du har full kontroll på målsetning og målgruppe. Du lager innhold. Du vurderer resultatene.

Når har din annonse egentlig skapt verdi? Og hvordan finner du ut av det?

Det krever utholdenhet og løpende optimalisering hvis du vil ha suksess med dine kampanjer på sosiale medier.

Viktigst av alt, skal du kunne dokumentere at dine annonser skaper verdi. Det vil jeg komme litt nærmere inn på i dette innlegget.

Jeg deler mine tips til hvordan du skal se på tallene for dine annonser på Facebook, slik at du kan bruke dine data til å lage enda bedre kampanjer allerede i morgen.

Dette blir du klokere på:

  • En baseline er en god start
  • Tilrettelagte KPI’er til din Facebook-kampanje
  • Gjør din målgruppe det du vil at de skal gjøre?
  • Virker ditt innhold etter hensikten?
  • Hva påvirker ellers dine annonser?
  • Mål før, under og etter din kampanje
  • Bruk data til å bygge din neste kampanje

En baseline er en god start

Det er ingen fasit for når du har laget en god kampanje. Det er likevel 5 trinn, du skal holde styr på når du lager din første annonse, men når har du lykkes med mer enn å lage annonsen?

Det er det kun du som vet. Betryggende, er det ikke?

Saken er den, at en suksess for meg ikke nødvendigvis er en suksess for deg. Det kommer an på målsetningen du har valgt for din kampanje. Det kan være alt fra merkevarebygging til konverteringer.

Hvis du er ny innen Facebook-annonsering, kan det være en god ide å bruke noen måneder på at lage en baseline. Samle data. Se hvordan dine annonser typisk presterer. Når din baseline er på plass, kan du hele tiden følge med på om dine annonser blir bedre og bedre, og om du trykker på de riktige knappene.

Åpenbare KPI’er til dine Facebook-kampanjer

Facebook-annonsering kommer heldigvis med et overveldende antall parametere som du kan bruke som KPI’er. 

La oss se på de mest opplagte (advarsel: Det kommer nå en rekke forkortelser, som folk innen markedsføring kaster om seg som konfetti på nyttårsaften):

Cost per click (CPC)

Cost per click er prisen du betaler for hvert klikk du får på din annonse. Er ett klikk verdt 2.-, 7,- eller 19,-? Og hvor mange klikker egentlig?

Cost per action (CPA)

Cost per action er Facebooks definisjon av prisen du betaler for hver handling du ønsker brukeren skal foreta seg. Uansett om det er å dele din annonse, klikke på en link eller konvertere på din hjemmeside.

Cost per mille (CPM)

Cost per mille er prisen du betaler for hver 1.000 visning av din annonse. Ettersom prisen for en enkelt visning er så lav, regner man per tusen visninger i stedet (mille er latin for 1.000).

Click-through rate (CTR)

Annonsens CTR er et uttrykk for hvor mange personer, som er blitt eksponert for annonsen, som også klikker på den.

...og mange flere

CPC, CPA, CPM og CTR er de parameterne jeg anbefaler at du bruker når du skal vurdere hva du får for dine annonsekroner – og dermed om dine kampanjer er en suksess.

Facebook-annonsering kommer med et hav av parametere for å gjøre målinger utover de nevnt ovenfor, blant annet gjelder Reach, Impressions og Frequency. Disse hopper jeg imidlertid lett over i dette innlegget.

Facebook Ads Manager, Hootsuite Ads (som vi bruker) eller den plattform du nå bruker, kan vise deg mange forskjellige parametere for å gjøre målinger, og de ovenfor er noen utmerkede delmål.

De mange parameterne og forkortelsene kan fort få en nybegynner til å miste pusten. Hvor skal du starte? Hva er viktigst? Hva er en god eller dårlig score?

Den dårlige nyheten er at det ikke er noe klart svar på dette.

Den gode er at du får det raskt.

De fire parameterne for målinger ovenfor viser en meget konkret effekt av dine annonser. De viser om du får det du betaler for, noe som hjelper deg med å avgjøre om du oppnår målet med kampanjen.

Du må se på de fire parameterne for målinger (KPI’ene om du vil) i et samlet bilde. Det er nemlig også andre faktorer som spiller inn på din annonses prestasjon, og det skal vi se på nå.

Gjør din målgruppe det du vil ha dem til å gjøre?

Du har laget en Facebook-kampanje til en bestemt målgruppe, og din målsetning er at de skal klikke seg videre fra din annonse og inn på ditt nettsted.

Hvor mange gjør det?

Hva koster det deg?

Og ser det annerledes ut hos de andre målgruppene du arbeider med?

Dersom du ser at en målgruppe ikke reagerer slik du ønsker at den skal gjøre, er det kanskje ikke den riktige målgruppen for denne kampanjen. Eventuelt har du kanskje ikke laget det riktige innholdet for å nå denne målgruppen.

Det handler om å undersøke om målgruppen din reagerer slik du har betalt for at de skal gjøre. Skal de se en video? Interagere med ditt innhold? Klikke seg inn på din nettbutikk? Melde seg på ditt nyhetsbrev? Eller er målet at de skal donere penger?

Hvis din målgruppe ikke gjør det du vil ha dem til å gjøre, eller hvis deres handling koster mer enn du normalt betaler (sjekk din baseline), må du overveie om det er den riktige målgruppen for fremtidige kampanjer.

Virker ditt innhold etter hensikten?

Resultatene fra dine kampanjer viser seg i Facebook Ads Manager, men hva er det som gjør at de presterer som de gjør?

Er det bildet? Annonseteksten? Din call to action?

Ta en titt på tvers av dine kampanjer og se om det er noe som skiller seg ut. Er det en bestemt type call to action eller en spesiell stil i det visuelle som gir de beste resultatene?

Alt dette kan du teste med dine Facebook-kampanjer, og selv om du lett kan ende opp med flere annonseversjoner enn nuller i ditt annonsebudsjett, behøver det ikke være en hel vitenskap å teste.

Hva påvirker ellers dine annonser?

Når du ser på dine annonsers prestasjoner, må du ta høyde for eksterne faktorer, som sesonger eller trender.

Mange i handelsstanden bruker over halvparten av årsbudsjettet i Black Friday-uken og perioden opp til jul. Det gjør ganske enkelt annonsering dyrere i denne perioden. Også for deg som ikke er i handelsnæringen.

Hvis du selger sesongvarer vil det også påvirke hvordan dine annonser presterer. Det må du ta høyde for når du evaluerer på dine Facebook-kampanjer.

Mål før, under og efter din annonce

Annonsering og optimalisering av annonser er en løpende prosess. Og du bør måle både før, under og etter din annonse har startet.

Før:

Etabler din baseline, og sett deg mål for annonsen. Hva vil du oppnå med kampanjen din? Hvem vil du treffe? Hvordan vil du gjøre det? Still deg selv alle hv-spørsmålene her.

Under:

Hold øye med annonsen – hva betaler du i CPC? Hvordan går det med CTR? Dårlige prestasjoner her kan indikere en mismatch mellom målgruppe og annonse. Du må derfor vurdere om det skal justeres på budsjettet, eller om kampanjen skal avsluttes helt.

Bonustips: Hvis du bruker et system som Hootsuite Ads, kan du bruke regler for optimalisering som automatisk tilpasser din kampanje basert på dine regler. Det kan være en regel om å avslutte din annonse hvis den ikke presterer som ønsket, eller å skru opp annonsebudsjettet hvis du har laget en annonse som gir gode resultater. Automatisk optimalisering sikrer at du får det beste ut av dine annonser hele tiden.

Etter:

Til slutt måler og dokumenterer du effekten. Ga din annonse verdi? Oppnådde den det som var din målsetning?

Resultatet bruker du som baseline eller informerte hypoteser til din neste kampanje (eller til at overbevise sjefen din om et enda høyere annonsebudsjett).

Bruk data til å lage din neste kampanje

Du er nå klar for å måle om dine Facebook-kampanjer er en suksess eller ikke.

Resultatet av å se på tvers av dine KPI’er, din målgruppe, ditt innhold og eksterne faktorer er at du hele tiden blir klokere på hva som virker og ikke virker.

Du bruker nemlig data til å bygge din neste kampanje bedre enn kampanjen før den.

Og den neste kampanjen bedre enn den.

Og den neste bedre enn den.

Og den neste…

Du har fått med deg poenget.

Det viktigste er at du hele tiden optimaliserer dine kampanjer.