Med medieovervåkning er du alltid oppdatert på hva mediene skriver om virksomheten eller organisasjonen din, merkevaren, talspersoner, trender, agendaer osv. Likevel er det ikke alltid nok å bare overvåke norske medier. Vi opplever en økende etterspørsel etter internasjonal medieovervåkning fra norske virksomheter og organisasjoner. De er interessert i å vite hva som skjer i utlandet som kan være forretningskritisk for dem.
Relevant internasjonal medieovervåkning kan være komplekst, men med noen få forholdsregler kan du få en overvåkning som gir verdi – ikke bare for deg i kommunikasjons- eller presseavdelingen, men for hele organisasjonen.
Videre har vi skissert ned tre spørsmål som du kan stille for å sikre å at din internasjonale medieovervåkning gir god verdi:
5 tips til best mulig medieovervåkning
Hva skal din internasjonale medieovervåkning inneholde?
Antallet nyhetskanaler øker, og det tikker stadig inn nytt innhold på de mange nettbaserte nyhetsmediene. Men kvalitet og relevans er varierende, og det er ikke nødvendigvis en fordel å se alt som skrives om virksomheten din. Begynn derfor med å finne ut hva du har bruk for å overvåke.
- Hva er relevant?
Er du interessert i å se alt som blir skrevet om virksomheten din? Eller skal det kun være relatert til et produkt, et spesifikt forretningsområde eller ord som støtter din overordnede forretningsstrategi? - Hvilke land er relevante?
Hvor er markedet ditt? Er det først og fremst i Skandinavia, eller vil du også følge med på hva som skrives om konkurrenter eller bransjen i Frankrike, Tyskland, Kina eller USA? Eller står du foran en lansering på et helt nytt kontinent – for eksempel i Sør-Amerika? - Hvilke kilder er relevante?
Er alle medier i de aktuelle landene relevante for deg, eller er det først og fremst redaksjonelle medier, fagblader eller printmedier? Hva med nettaviser, podkaster og sosiale medier? - Hvilken språkkompetanse finnes det i virksomheten?
Bør noe innhold oppsummeres på engelsk, slik at flere ansatte kan dra nytte av innhold fra alle land?
En grundig behovsvurdering kan virke tidkrevende før man setter i gang med internasjonal medieovervåkning, men det er et viktig skritt for å sikre det beste utgangspunktet. Dette er selvfølgelig også noe vi anbefaler og hjelper våre kunder med.
Hvem er medieovervåkningen relevant for?
Infomedias medieovervåkning holder deg løpende oppdatert. God internasjonal medieovervåkning kan være verdifullt på tvers av organisasjonen, spesielt hvis du segmenterer overvåkningen din til ulike team eller avdelinger internt.
Du kan for eksempel sette opp overvåkningen bredt, men få den levert på ulike måter til forskjellige mottakere. For eksempel kan produktsjefene få en daglig overvåkning av hva som gjelder deres produkter individuelt, mens den tyske landssjefen får alle de tyske omtalene. Selgere kan motta omtale om kundene sine, mens kommunikasjonsavdelingen får oversikt over all omtale som omhandler virksomhetens omdømme eller CSR-strategi. Til slutt kan ledelsen motta en ‘Executive’ mail med det forretningsstrategiske innholdet – eventuelt som en oppsummering.
Segmenteringen er med på å gi deg større verdi, fordi den strekker seg utover kommunikasjons- og presseavdelingen – plutselig blir verktøyet også relevant for avdelinger på tvers av virksomheten. Innsikten kan dermed brukes til å målrette kampanjer, oppdage nye muligheter, utvikle produkter eller øke presseinnsatsen i et bestemt land eller område.
Hva vil du bruke medieovervåkningen til?
I stedet for å kun holde deg oppdatert på hva som sies om virksomheten internasjonalt, kan du bruke kunnskapen på en smartere måte. Du kan eksempelvis måle effekten av ditt kommunikasjons- eller pressearbeid, vurdere om omtalen støtter opp under forretningsstrategien, og se om det primært er positive eller negative omtaler av et spesifikt forretningsområde eller produkt.
En medieanalyse er neste steg på toppen av medieovervåkningen din, og det avhenger i stor grad av hva du vil bruke medieovervåkningen til. Hvis du først og fremst ønsker å holde deg oppdatert på hva som blir sagt og skrevet om deg, og bruke det som inspirasjon i arbeidet ditt, er medieovervåkning alene, rikelig. Men hvis du vil måle effekt og effektivisere kommunikasjonen din, bør du også sørge for å analysere medieomtalen din.
God internasjonal medieovervåkning må skreddersys til dine spesifikke behov. I tillegg til at vi selv overvåker nettmedier og sosiale medier, samarbeider vi i Infomedia med flere partnere i ulike land, slik at vi kan skaffe den type innhold som er mest relevant for våre kunders behov og budsjett – levert i én samlet løsning.
Hvis du gjør forarbeidet ordentlig, kan din daglige overvåknings-e-post enkelt bli dagens mest relevante og interessante lesning på tvers av avdelinger.