Styrk din kommunikasjonsstrategi med medieovervåkning

| Head of Product Management
3 min. lesetid
Enten du jobber i en liten eller stor virksomhet, er medieovervåkning et viktig, strategisk verktøy i arbeidet med kommunikasjon og markedsføring. Du får oversikt og innsikt i hva som sies og skrives om virksomheten, og kan forstå mer om effekten av kommunikasjonen din. I dette blogginnlegget får du 5 måter å styrke kommunikasjonsstrategien på, ved hjelp av medieovervåkning.

Med en medieovervåkning får du oversikt over hva som sies og skrives om virksomheten din i media – og hva kunder og andre interessenter uttaler seg om. Men medieovervåkning kan, og bør være mer enn bare en daglig oversikt levert i innboksen din. Innsikten kan nemlig også brukes til å oppnå større effekt med kommunikasjonen din.

Våre kunder bruker medieovervåkningen sin på ulike måter, og som du vil oppdage når du leser videre, er det mange grunner til at den bør inngå i kommunikasjonsstrategien din. I denne bloggen får du 5 konkrete tips om hvordan du kan bruke medieovervåkning som et strategisk verktøy til å forbedre kommunikasjonen din.

1. Sett dagsorden med et relevant budskap

Medieovervåkningen skal holde deg oppdatert på det som skjer i media – som er relevant for din virksomhet. Enten din primære oppgave er å sette dagsorden i pressen eller lage forseggjort innhold til en blogg, kan du bruke innsikten til å skape relevant og aktuelt innhold.

Gjennom medieovervåkning kan du orientere deg om aktuell og relevant tematikk i mediebildet. For eksempel:

Hvis du følger med på hva som skjer i bransjen eller innenfor et spesifikt fagområde, kan du bruke informasjonen proaktivt til å forsterke eller påvirke en allerede eksisterende debatt – hvis den passer med budskapene dine. Da blir nyhetsovervåkning plutselig en viktig inspirasjonskilde i arbeidet med PR og kommunikasjon.

Få faglig påfyll og inspirasjon rett i innboksen

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faglig påfyll om PR, kommunikasjon og markedsføring.

2. Identifiser relevante medier

Du vet kanskje allerede hvilke medier målgruppen din benytter seg av. Da kan du la medieovervåkningen hjelpe deg å vurdere om budskapene dine treffer i de riktige mediene.

Samsvarer eksponeringen som virksomheten din oppnår, med medievanene til målgruppen?

Og når du først er i gang, kan du også undersøke om det finnes flere relevante medier eller journalister der ute som du med fordel kan knytte relasjoner til.

Kanskje finnes det for eksempel et fagblad du ikke hadde hørt om før, som ofte skriver om den samme tematikken som deg. Eller en podcast som tar for seg problemstillinger som en av virksomhetens talspersoner kan mye om, og kanskje kunne gjestet.

3. Følg nøkkelord og oppdag nye

I tillegg til å følge med på hvor virksomheten nevnes, kan du bruke medieovervåkning til å følge med på relevante temaer og nøkkelord som ofte brukes innenfor din bransje, fagområde eller relevant tematikk.

På den måten kan du også oppdage nye ord og begreper som er relevant for deg i arbeidet ditt. Kanskje har det dukket opp nye konsepter i markedet, eller at målgruppen har blitt opptatt av et spesielt buzzword?

Når du holder deg oppdatert på disse tingene, kan du bruke innsikten til å justere og optimalisere tekstene og innholdet ditt, for eksempel på virksomhetens nettside; å bruke de riktige søkeordene hjelper deg å få synlighet i søkemotorer som Google, slik at potensielle kunder finner nettsiden når de nettopp søker etter disse ordene.

4. Identifiser viktige talspersoner

Har du tenkt på å samarbeide med influensere eller talspersoner for å få mer synlighet i media? Da gjelder det å identifisere de riktige talspersonene som kan nå ut med budskap i de riktige kanaler, og med tilstrekkelig tyngde. Det kan medieovervåkning hjelpe deg med.

Undersøk hvem som har uttalt seg om temaer som er sentrale for din virksomhet og dine budskap. Gjør det til en vane å følge med på hvem som oftest opptrer i overvåkningen din (og hvilke journalister som skriver om dem).

Kanskje er det en politiker som brenner for et tema i din bransje? Eller en fagekspert som ofte skriver relevante kronikker og publiserer innlegg på sosiale medier? Legg merke til hvem som ofte dukker opp i omtalen som medieovervåkningen din fanger opp.

5. Finn de riktige journalistene

Journalister som ofte dukker opp i medieovervåkningen din, kan også være interessert i historiene og budskapene dine. Derfor kan det være lurt å følge med på, ikke bare hvilket medium, men også hvilken person som skriver om virksomheten eller din bransje.

Du kjenner kanskje allerede journalistene som oftest dekker ditt fagområde, men hva med nye journalister (for ikke å glemme medier) som dukker opp? Bruk innsikten som et utgangspunkt til å bygge PR-relasjoner som kan tjene virksomheten din i mange år fremover.

Strategisk verktøy

Medieovervåkning er mer enn bare en daglig oversikt over omtale. Det kan gi verdifull innsikt i hva som fungerer og ikke fungerer for din virksomhet og ditt arbeid med kommunikasjon og presse. Så bruk medieovervåkning som et strategisk verktøy for å styrke deg i arbeidet og oppnå større effekt med kommunikasjonen din.

Kontakt oss

Vil du vite mer om mulighetene med medieovervåkning? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Med registreringen godtar du å motta digitale godbiter i form av nyhetsbrev og invitasjoner i innboksen din fra Infomedia AS. Vi tar godt vare på dine personlige opplysninger. Du kan lese mer i vår personvernpolicy.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Book en demo av vår medieovervåkning

Visste du?

Du kan laste ned alle våre blogginnlegg som PDF-filer og lese dem i ro og mak når det passer.