Løsninger for Retail
Få verdifull markedsinnsikt og ta styring på virksomhetens omdømme med innsikt fra medieovervåkning og -analyse.
Innsikt som styrker virksomheten
Er det én bransje som påvirkes av konkurranse, forbrukertrender og sosiale medier, så er det detaljhandelen. I denne verdenen er det ikke nok med et godt omdømme, man må også følge nøye med på hva som rører seg i markedet.
Med medieovervåkning og -analyse kan du møte disse utfordringene på en effektiv måte. Teknologien innen media intelligence kan gi deg uvurderlig innsikt – i sanntid – fra all verdens medier, og hjelpe deg å ta gode, strategiske beslutninger.
01
02
03
04
05
01
Ta styring på omdømmet
Som retailer vet du at virksomhetens omdømme er avgjørende for dens suksess. En av de viktigste, overordnede oppgavene du har, er derfor å ivareta og bygge omdømme. Og som kjent, påvirkes et omdømme i stor grad av media.
Ved å bruke data fra mediene selv, kan du måle og følge med på virksomhetens omdømme. Varslinger i sanntid hjelper deg å oppdage negativ omtale raskt, og gir deg muligheten til å reagere umiddelbart på en potensiell mediekrise, slik at du kan beskytte merkevaren på en effektiv måte.
Les mer om hvordan digitale verktøy for social media management, medieovervåkning og -analyse kan styrke deg i arbeidet med omdømmet:
Som retailer vet du at virksomhetens omdømme er avgjørende for dens suksess. En av de viktigste, overordnede oppgavene du har, er derfor å ivareta og bygge omdømme. Og som kjent, påvirkes et omdømme i stor grad av media.
Ved å bruke data fra mediene selv, kan du måle og følge med på virksomhetens omdømme. Varslinger i sanntid hjelper deg å oppdage negativ omtale raskt, og gir deg muligheten til å reagere umiddelbart på en potensiell mediekrise, slik at du kan beskytte merkevaren på en effektiv måte.
Les mer om hvordan digitale verktøy for social media management, medieovervåkning og -analyse kan styrke deg i arbeidet med omdømmet:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
Overvåkning og analyse av sosiale medier
02
Overvåk trender og konkurrenter
Få bransjer påvirkes like mye av forbrukertrender og konkurranse som detaljhandelen. De virksomhetene som lykkes, er de som klarer å møte behovene når de oppstår, på en bedre måte enn konkurrentene. Mens noen trender er sesongstyrte og enkle å forutse, dukker andre opp ut av intet.
Med media intelligence kan du fange opp trendene det øyeblikket de oppstår og forstå mer om hva forbrukerne mener, slik at du raskere kan utnytte mulighetene. Du kan også holde et øye med konkurrentene, og sammenligne for eksempel Share of Voice, sentiment og hvilke medier eller landsdeler som viser størst interesse for enkelte merkevarer eller relevant tematikk.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg med trendspotting og konkurrentinnsikt her:
Få bransjer påvirkes like mye av forbrukertrender og konkurranse som detaljhandelen. De virksomhetene som lykkes, er de som klarer å møte behovene når de oppstår, på en bedre måte enn konkurrentene. Mens noen trender er sesongstyrte og enkle å forutse, dukker andre opp ut av intet.
Med media intelligence kan du fange opp trendene det øyeblikket de oppstår og forstå mer om hva forbrukerne mener, slik at du raskere kan utnytte mulighetene. Du kan også holde et øye med konkurrentene, og sammenligne for eksempel Share of Voice, sentiment og hvilke medier eller landsdeler som viser størst interesse for enkelte merkevarer eller relevant tematikk.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg med trendspotting og konkurrentinnsikt her:
03
Få full kontroll på omnikanal
Kjøpsreisen er kompleks, og for mange retailere innebærer det en jevn tilstedeværelse i både online og offline kanaler. Men å holde oversikt over og dokumentere effekten av kommunikasjonen i alle disse kanalene, er for mange en reell utfordring.
Gjennom medieovervåkning og -analyse kan du få kommunikasjonsmåling på tvers av web, print, tv, radio, podcast og sosiale medier. Dermed får du full kontroll på tilstedeværelsen din og effekten av den.
Les mer om hvordan medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg på tvers av kanaler her:
Kjøpsreisen er kompleks, og for mange retailere innebærer det en jevn tilstedeværelse i både online og offline kanaler. Men å holde oversikt over og dokumentere effekten av kommunikasjonen i alle disse kanalene, er for mange en reell utfordring.
Gjennom medieovervåkning og -analyse kan du få kommunikasjonsmåling på tvers av web, print, tv, radio, podcast og sosiale medier. Dermed får du full kontroll på tilstedeværelsen din og effekten av den.
Les mer om hvordan medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg på tvers av kanaler her:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
04
Målrett din influenser marketing
Kraften av influenser marketing kan være enorm, og det kan være vel verdt å investere i – hvis man samarbeider med de rette influenserne. Personene du velger som ambassadører for merkevaren din bør bl.a. være relevante for målgruppen, og levere budskapene på treffende måter.
Gjennom medieovervåkning og -analyse kan du identifisere de beste influenserne for din virksomhet og gjennom dem nå ut til et bredere publikum, som allerede har tillit til avsenderen.
Les mer om hvordan medieovervåkning og -analyse kan styrke deg i arbeidet med influenser marketing her:
Kraften av influenser marketing kan være enorm, og det kan være vel verdt å investere i – hvis man samarbeider med de rette influenserne. Personene du velger som ambassadører for merkevaren din bør bl.a. være relevante for målgruppen, og levere budskapene på treffende måter.
Gjennom medieovervåkning og -analyse kan du identifisere de beste influenserne for din virksomhet og gjennom dem nå ut til et bredere publikum, som allerede har tillit til avsenderen.
Les mer om hvordan medieovervåkning og -analyse kan styrke deg i arbeidet med influenser marketing her:
05
Effektiviser arbeidet i sosiale medier
En velkjent og effektiv måte å kommunisere med forbrukerne på, er gjennom sosiale medier. Derfor investerer mange virksomheter både tid og ressurser i SoMe. Både som markedsføringstiltak, og som en del av sin kundeservice. Jo flere kanaler, jo mer innsats krever det å lykkes.
Heldigvis finnes det gode, digitale verktøy som gjør arbeidet med sosiale medier enklere. Enten du ønsker å effektivisere selve håndteringen på tvers av SoMe-kanaler (planlegge innhold, publisere, dele med ansatte, vurdere resultatene osv.), eller styrke din evne til å plukke opp kommentarer om virksomheten eller produktene, og yte bedre kundeservice, kan media intelligence hjelpe deg.
Les mer om automatisert medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg å effektivisere arbeidet her:
En velkjent og effektiv måte å kommunisere med forbrukerne på, er gjennom sosiale medier. Derfor investerer mange virksomheter både tid og ressurser i SoMe. Både som markedsføringstiltak, og som en del av sin kundeservice. Jo flere kanaler, jo mer innsats krever det å lykkes.
Heldigvis finnes det gode, digitale verktøy som gjør arbeidet med sosiale medier enklere. Enten du ønsker å effektivisere selve håndteringen på tvers av SoMe-kanaler (planlegge innhold, publisere, dele med ansatte, vurdere resultatene osv.), eller styrke din evne til å plukke opp kommentarer om virksomheten eller produktene, og yte bedre kundeservice, kan media intelligence hjelpe deg.
Les mer om automatisert medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg å effektivisere arbeidet her:
Slik lager du en sosiale medier-strategi
Sosiale medier er en effektiv måte å nå målgruppen på – enten det er for å styrke merkevaren, forbedre kundeservice eller øke salget. For å sikre best mulig effekt av arbeidet, bør du ha en strategi før du går i gang. Last ned vår guide med 7 trinn til en strategi som skaper suksess på sosiale medier.
Prisvinnende løsninger
Vi blir spesielt glade når løsningene våre blir belønnet for sine resultater. Her er en oversikt over Infomedia-løsninger som har blitt premiert for effekten de skaper.
Cases
Institutt for Samfunnsforskning
Les hvordan Infomedia belyste medienes rolle under valgkampen ved Stortingsvalget 2021
Grand Départ – Tour De France
Les hvordan arrangøren fikk oversikt over mediedekningen av Tour de France med eventanalyse
Postkodlotteriet
Med medieovervåkning og -analyser får Postkodlotteriet bedre oversikt og dypere innsikt
Kontakt oss
Kontakt oss og hør mer om hvordan våre løsninger for medieovervåkning og -analyse kan styrke deg i retailbransjen.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Fyll på med faglig inspirasjon og oppdateringer med våre webinarer, publikasjoner og caser. Du kan når som helst avslutte abonnementet.