fbpx

Bare krigen i Ukraina gjør inntrykk på flere enn Sindre Finnes’ aksjehandel

Det mangler ikke på verken skandaler, kriser eller viktige hendelser i årets tredje mediekvartal. Månedene preges av både solbrilletyveri, krig i Ukraina, regjeringens habilitetssaker, ekstremværet Hans og aksjehandler. Gladsaker har det vært få av, noe som merkes i befolkningen.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Omkring 90.000 nyhetsartikler fra tredje kvartal er analysert. Resultatet viser at norske medier fortsatt gir stor spalteplass til krigen i Ukraina, dyrtiden og hva Haaland til enhver tid gjør både på og utenfor banen.

Regjeringens habilitetssaker, ekstremværet Hans, Bjørnar Moxnes’ solbrilletyveri, kommunevalget og Sindre Finnes’ aksjekjøp, har preget nyhetsbildet ellers. Fotball-VM for kvinner og OceanGate – ubåtulykken der fem mennesker mistet livet – fikk også mye oppmerksomhet gjennom sommeren.

– I tredje kvartal merkes en dystrere tid, med få gladsaker fra både inn- og utland. Samtidig holder mediedekningen seg stabil, og fotball forblir blant periodens mest omtalte temaer, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Solbriller og aksjehandler opprører

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov som en del av AgendaTracker er det fortsatt sakene om krigen i Ukraina som gjør inntrykk på flest, med Sindre Finnes’ aksjekjøp hakk i hæl.

Nordmenn ble også spurt om i hvilken grad sakene som gjorde inntrykk på dem gjorde dem opprørte/triste, eller glade. Her oppga 95 prosent at de fortsatt blir triste og opprørte over krigen i Ukraina, mens 85 prosent får de samme følelsene av dyrere tider med økte priser og renteoppganger. 34 prosent var ikke fornøyd med kommunevalget, mens 85 prosent er opprørte over habilitetssakene i regjeringen.

Som om ikke politikerne våre rotet det nok til for seg selv på løvebakken, ble en partileders ferietur og en ektefelles aksjehandel i smug også skjebnesvangert for folkets tillit til de folkevalgte. Bjørnar Moxnes’ solbrilletyveri gjør 65 prosent opprørte, «slått» på målstreken av Sindre Finnes’ aksjehandler som 82 prosent blir opprørte over.

Bendicte Siland, Seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Lite å glede seg over

I motsatt ende, på spørsmål om hvilke av sakene som gjorde inntrykk på dem som har gjort dem glade, troner Haaland fortsatt på topp. Hans suksess i England gjør 72 prosent glade. 26 prosent fant glede over kommunevalget og 35 prosent fant Fotball-VM for kvinner som befriende, tross svake resultater fra de norske spillerne.

– Det er sjeldent vi ser så mange store skandaler i ett og samme kvartal som vi har gjort nå. Av de mest omtalte sakene er det nesten bare Haalands suksess i England som gleder folk, hvis vi ser bort fra litt skadefryd (12 prosent) rundt Moxnes’ solbrilletyveri, avslutter Jørgen W. Bjerke, partner og rådgiver i PR-operatørene.

Mer informasjon

Benedicte W. Siland
Seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon
Benedicte.Siland@infomedia.no
+47 911 15 359

Om AgendaTracker

AgendaTracker er en kartlegging av hvilke saker mediene har skrevet mest om og hvilke inntrykk nordmenn har av de ulike sakene. Respondentene rangerer nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem Undersøkelsen gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn. AgendaTracker er et samarbeid mellom analyseselskapet YouGov, mediaintelligens- og rådgivningsbyrået Infomedia og kommunikasjonsbyrået PR-operatørene.

Analysen er basert på 87.983 artikler hentet fra Infomedias medieovervåkingsportal. Kildeutvalget består av papir- og nettaviser fra Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten, VG, NRK.no, Nationen, Tv2.no, Klassekampen og E24. Stordataanalysen bruker en metodikk kalt Latent Dirichlet Allocation (LDA). Metodikken analyserer datasettet og regner ut sannsynligheten for at ordene i hver artikkel opptrer sammen. Ordene er gruppert i ordgrupper som gir en objektiv sammensetning av hvilken tematikk som forekommer i artiklene.

Undersøkelsen fra YouGov er gjennomført i uke 39 og er en representativ undersøkelse blant nordmenn for å avdekke deres holdninger til mediedekningen i løpet av tredje kvartal 2023.

Om Infomedia

Infomedia er Nordens ledende aktør innen media intelligence og analyser av medieomtale. Med sitt solide analyse- og rådgivningsteam oversetter selskapet det kaotiske mediebildet til innsikt og oversikt, noe som styrker kundenes strategiske innsats og posisjon på tvers av forretningsområder, markeder og landegrenser. Infomedia har kontorer i Oslo, København, Stockholm og Tallinn, og bistår private og offentlige virksomheter i hele Norden.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt