Få oversikt over nyhetsstrømmen
Medieovervåkning
Få oversikt og innsikt i hele medielandskapet. Vår medieovervåkning har markedets bredeste dekning og hjelper deg med å holde kontroll på det som skjer i omverdenen din.
Fordeler med medieovervåkning
Medieovervåkning gir deg oversikt i et
komplekst, globalt medielandskap
Minimer risiko
Innsikt i medieomtaler reduserer risikoen
Vi holder styr på alt som blir sagt og skrevet om det du vil følge med på. Det gir deg oversikt og innsikt i omverdenen din og reduserer risikoen.
STYRK omdømmet
Omdømmet påvirkes i media. Pass godt på det
Omdømmet ditt er gull verdt, og det påvirkes stadig mer av, og i mediene. Du må være informert for å kunne agere og reagere.
OPPDAG NYE TRENDER
Finn nye trender og potensialer i mediene
Med medieovervåkning og varsler fra oss kan du få ny inspirasjon og oppdage nye muligheter for din kommunikasjon eller forretning.
SKAP VEKST
Dyp markedsinnsikt er veien til vekst
Når du har innsikt i hva som foregår i omverdenen din, kan du enklere fatte beslutninger og finne veien til vekst i ditt marked.
Målgrupper og fordeler
Medieinnsikt
skaper verdi for alle
Medieovervåkning og -analyse har tradisjonelt vært forbeholdt PR- og kommunikasjonsavdelingen. Men forretningsmulighetene som kommer med medieovervåkning er egentlig mye bredere, og kan skape verdi for flere avdelinger.
Faktisk kan hele organisasjonen dra nytte av det. Her er noen eksempler på ulike behov og målsetninger i organisasjonsavdelinger, der medieovervåkning og medieinnsikt kan tilføre verdi.
Kommunikasjon & PR
For de fleste kommunikasjonsansvarlige er en viktig del av arbeidet, å holde seg oppdatert på nyhetsbildet og kunne forberede ledelsen og styret på saker som skal håndteres i pressen. I en slik rolle har man et stort behov for å overvåke, analysere og optimalisere kommunikasjonen og omdømmet.
Man ønsker for eksempel kanskje å identifisere medier og journalister som skriver om bestemte emner, og å finne relevante stakeholders. Ikke bare lokalt, regionalt og nasjonalt, men også internasjonalt – og gjerne på tvers av print, web, sosiale medier, TV, radio og podcasts. Stadig flere overvåker dessuten samtaler på deep- og dark web.
Ikke så rart; med den økende digitaliseringen og globaliseringen, kreves det ekstra oppmerksomhet mot omtaler som starter digitalt og sprer seg til andre mediekanaler, i et tempo vi ikke har sett før.
Markedsføring
Markedsføringsavdelingen har ofte ansvar for digitale og sosiale kanaler, samt PR og kommunikasjon i de litt mindre og mellomstore virksomhetene. De har behov for å forstå markedet, målgruppene og media for å få innsikt i hvilket innhold og hvilke budskap som fungerer og ikke.
En medieovervåkning som dekker omtaler av virksomheten, dens produkter, kampanjer osv. er vanligvis et «must» for markedsføringsavdelingen. I tillegg kommer gjerne et verktøy til å monitorere sosiale medier (social listening), som også er nødvendig for å følge målgruppen og forstå deres oppfatning av merkevaren og produktene.
Salg og forretningsutvikling
Det finnes et stort potensial for forretningsutvikling og salg gjennom medieovervåkning. En B2B virksomhet som tilbyr rengjøringsløsninger, kan for eksempel overvåke etablering av nye forretninger, offentlige institusjoner osv. og dermed få oversikt over nye kontaktmuligheter – og ta kontakt med dem før konkurrentene gjør det. Det kan også være store muligheter i å overvåke sine viktigste kunders omtaler i media, og slik kunne være proaktiv i kundedialogen.
Ledelse & styre
Det er langt fra alle medieomtaler som har ledelsens og styrets interesse. Men når omtalen enten er spesielt god, eller spesielt negativ, stiger interessen markant. Det er med andre ord viktig for virksomhetens øvre beslutningstakere å ha en medieovervåkning som hjelper dem å overvåke omdømmet, styre kommunikasjonen til markedet og internt, samt forebygge kriser og navigere i dem når de oppstår.
Da gjelder det å kunne identifisere de viktigste strategiske agendaene, nøkkelpersonene, kjernebudskapene etc. og overvåke omtaler på tvers av medietyper, land eller regioner, merkevarer og forretningsområder.
Research & produktutvikling
Å designe og utvikle de beste produktene i markedet, krever at man holder seg oppdatert på trender hos målgruppene, teknologisk utvikling, produksjonsmetoder og mye mer. Ikke minst krever det oversikt over hva konkurrentene og nye aktører på markedet foretar seg.
En global overvåkning av nøkkelord knyttet til bransjen og konkurrenters produkter, som dekker både redaksjonelle og sosiale medier, er derfor et uvurderlig verktøy til research og trendspotting.
HR
Medieovervåkning og kommunikasjonsanalyser kan hjelpe HR-ansvarlige med å forstå utviklingen i virksomhetens omdømme, og dermed evnen til å tiltrekke nye talenter. Men mulighetene med medieovervåkning strekker seg lenger enn dette.
Store, internasjonale virksomheter som strever med å identifiere spesialister innen smale fagområder, kan for eksempel overvåke medier, blogger, forum og sosiale medier til å fnne nåla i høystakken.
I rekrutteringsprosesser kan medieovervåkning også brukes til å bakgrunnsjekke nye medarbeidere og deres renommé i tidligere jobber.
Offentlig sektor
I offentlig sektor foregår og måles kommunikasjon på litt andre premisser enn ellers i næringslivet. Tillit hos folket er essensielt for driften, og muligheten til å måle dette, nesten like viktig.
Med medieovervåkning kan offentlige institusjoner følge med på hva som blir sagt og skrevet om dem, og dermed tilpasse kommunikasjon og politikk i tråd med samfunnets behov og bekymringer.
Medieovervåkning er også et verdifull verktøy i dét en krise oppstår; med en medieovervåkningsløsning på plass, kan institusjonen håndtere situasjonen og kommunikasjonen raskere og mer effektivt.
Norges Skiforbund har i perioder ekstremt bred mediedekning, internasjonalt, nasjonalt, regionalt og lokalt. Infomedia har satt opp et fantastisk system for oss som gjør at hele organisasjonen er informert om daglige- og ukentlige nyheter. Når vi trenger utvidet statistikk/rapporter etc., så gir vi Infomedia de beste skussmål for rask responstid.
PRINT / WEB / SOSIALE MEDIER / TV / RADIO / PODCAST
Vi dekker alle medier og gir deg en detaljert oversikt
Infomedia tilbyr markedets mest presise dekning av kommunikasjonen og omtalene dine i hele mediebildet. Kontakt oss og få en demo av vår medieovervåking.
Nett
Sosiale medier
TV
Radio
Vi dekker hele mediebildet
Medielandskapet er stort og sammensatt. Derfor tenker vi bredt og gir deg det komplette mediebildet. På tvers av print, web, sosiale medier, radio og tv. Lokalt og globalt.
Også bak betalingsmuren
Vi dykker dypt ned i mediematerien og henter frem alle oppslag og omtaler som er relevante for deg. Også de som ligger bak betalingsmurer. Slik holder du oversikt, hver dag.
Ny teknologi med høy presisjon
Vi leverer nyhetsovervåkning på dine premisser og sorterer ut irrelevant informasjon med vår unike søketeknologi og AI-algoritmer. Det gir stor fleksibilitet og høy presisjon.
Plattform og funksjoner
Medieovervåkning, analyse og rapportering i én digital plattform
Daglig nyhetsovervåkning med varsling på mail, mobil og desktop
Infomedia gjør det enkelt for deg å se, sortere og dele omtaler fra alle mediekanaler. Du kan raskt reagere på omtalene dine og rapportere om dem. Med vårt verktøy får du mulighet til å navigere sikkert i et globalt, og ofte kaotisk medielandskap. Det hjelper deg å ta riktige beslutninger i din arbeidshverdag.
Kategoriser viktige omtaler og mål kvaliteten med vårt AI-baserte sentiment-tool
Sorter og kategoriser omtalene dine for å få full oversikt over hvilke medier som omtaler virksomheten og andra relevante emner du ønsker å overvåke. Det sparer deg tid, når du skal dele medieomtalene med kolleger og rapportere verdi og innsikt fra kommunikasjonen til ledelsen.
Se effekten av kommunikasjonen din med viktige KPI’er og nøkkeltall
Vurder en omtales suksess eller risiko enkelt og effektivt, med nøkkeltallene fra Infomedia. I tillegg til omtalemengde, beregner vi f.eks. rekkevidde – og våre algoritmer forteller om omtalen er positiv, negativ eller nøytral. Informasjonen gjør deg i stand til å reagere raskt på det som foregår rundt virksomheten.
Få detaljert statistikk over omtalene med ulike grafer
Se effekten og verdien av egen eller konkurrenters PR og kommunikasjon med våre avanserte statistikk- og visualiseringsverktøy. Se for eksempel hvor mye omtale virksomheten får over tid, i forhold til ulike forretningsområder, markeder, medier og sammenlignet med konkurrentene.
Sett opp egne medierapporter og del dem med kollegene
Rapportering til interessenter er tidkrevende arbeid hvis du mangler en effektiv plattform til medieovervåkning. Med Infomedias plattform kan du sammenstille, designe og sende ut dine egne rapporter. Det er enkelt å tilpasse innholdet til ulike stakeholders med ulike informasjonsbehov.
Plattform og funksjoner
Alt du trenger for å få oversikt over virksomheten din og verden rundt deg i mediene
Infomedias plattform gir deg komplett medieovervåkning og leverer på dine premisser. Motta varsling på mobilen det øyeblikket du blir omtalt, eller samle all publisitet i en daglig mail. Bruk nøkkeltall til å vurdere omfanget av omtalene, og sett opp egne rapporter med den statistikken du finner relevant.
Søk i medieomtalene dine
Oversiktlig artikkelbrowser
Sett opp dine egne søkeprofiler
Se nøkkeltall for din performance
Se statistikk for dine omtaler
Marker alle dine omtaler med tags og sentiment
Enkel filtrering ved søk på omtaler
Sett opp dine egne rapporter
Opprett varsler og nyhetsmails
Bli varslet
Vi leverer omtalene dine fortløpende på mail, mobil og i vår overvåkningsportal.
Se alle dine omtaler
Du finner alle omtalene dine enkelt, ved hjelp av ulike søkeprofiler og søkeord som du selv har valgt.
Del med kolleger
Del nyheter med kolleger, ledelse og andre som ønsker og trenger oversikt over dine medieomtaler.
Lag egne rapporter
Kategoriser dine omtaler og sett opp dine egne, skreddersydde rapporter på en rask og enkel måte.
Få statistikk og innsikt
Se statistikk for alle dine omtaler og få en enda dypere innsikt i effekten av din kommunikasjon.
Ønsker du å overvåke medieomtalen din globalt?
Infomedia tilbyr automatisert medieovervåkning av alle typer medier, inkludert nyhetsmedier på nett.
Vi overvåker kontinuerlig +230 000 nettbaserte nyhetsmedier og henter frem mer enn 4 milliarder artikler hver dag. Dette gjør oss til verdensledende leverandør av medieovervåkning med data fra nettbaserte nyhetsmedier.
Ta med deg medieovervåkningen overalt og få oppdateringer i sanntid
Vi gjør det enkelt for deg å holde oversikt – også når du er på farten.
Vår brukervennlige app gir deg raskt overblikk over alle omtalene dine, varsler i sanntid og har flere nye måter å administrere og dele nyhetsinnhold og innsikt på.
Book en demo
Vil du se hvordan media intelligence og vår digitale plattform kan skape verdi for deg og din bedrift i praksis?
E-PAPER
5 tips til best mulig medieovervåkning
God medieovervåkning kan gi innsikt i effekten av PR- og kommunikasjonsavdelingens innsats, det kan tipse salgsavdelingen om nye forretningsmuligheter, eller det kan gi markedsføring en nødvendig innsikt i bransjen og konkurrentene.
Vi gir deg 5 tips til hvordan du får best mulig medieovervåkning.
Les mer i bloggen vår
Få inspirasjon, tips og råd om håndtering av sosiale medier i bloggen vår.
Se også
Overvåkning av sosiale medier
Få full oversikt over det som foregår i alle sosiale medier, på tvers av kanaler og målgrupper.
Medieanalyse og innsikt
Våre erfarne analytikere skaper verdifull innsikt ved hjelp av omfattende mediedata og avansert teknologi.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Fyll på med faglig inspirasjon og oppdateringer med våre gratis webinarer, publikasjoner og caser. Du kan når som helst avslutte abonnementet.
Kontakt oss
Kontakt Daniel for å høre mer om hvordan våre medieovervåkningsløsninger kan styrke din forretning eller organisasjon.
Daniel Humlebrek
Head of Sales