fbpx

Freia-boikott, Pride-rapport og unges kokainbruk har opprørt nordmenn

3 min. lesetid
Haaland, dyrtid og krigen i Ukraina opptar fortsatt mange, mens boikotten av Freia, evalueringen etter Pride-skytingen og kokainbruk blant unge er nye saker som har preget mediebildet de siste månedene. AgendaTracker oppsummerer temaene mediene har skrevet mest om gjennom andre kvartal av 2023.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Analyser av nær 90.000 artikler fra andre kvartal viser at norske medier fortsatt gir stor spalteplass til krigen i Ukraina. Her hjemme er det som i første kvartal stor oppmerksomhet rundt Haaland og dyrtiden, mens valg av ny idrettspresident, Freia-boikotten, kroningen av Kong Charles og Pride-rapporten har preget nyhetsbildet ellers. Kokainbruk blant unge og lønnsoppgjøret mellom NHO og LO har også fått sin tilmålte oppmerksomhet.        

– Mediebildet speiler befolkningens vedvarende interesser for Haalands prestasjoner og krigen i Ukraina. Mens for eksempel forrige kvartals dekning av Fosen-saken har vært dalende, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Finner trøst i Haaland

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov som en del av AgendaTracker, er det også disse sakene som gjør mest inntrykk på folk. Nordmenn ble også spurt om i hvilken grad sakene gjorde dem opprørte/triste, eller glade.

94 prosent av befolkningen føler seg triste og opprørte over krigen i Ukraina, mens 88 prosent får de samme følelsene av dyrere tider med økte priser og renteoppgang.

Kokainbruk blant unge gjør 89 prosent av befolkningen opprørte, tett fulgt av Pride-rapporten med 81 prosent, som følge av terroren 25. juni i fjor.

I motsatt ende, på spørsmål om hvilke saker som har gjort folk glade, finner vi Haalands tre mesterskapstitler som gjør 85 prosent av oss glade. Halvparten ble glade av valget av ny idrettspresident.

Bendicte Siland, Seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Høy tillit til mediene

På spørsmål om hvordan man synes medias dekning av sakene har vært, får de fleste gode skussmål. Størst skepsis er det rundt dekningen av kokainbruk blant unge, der 17 prosent mener medias dekning er dårlig. Om pressens dekning av varslingssaken i tilknytning til Frp-nachspielet mener 15 prosent at medias dekning har vært dårlig.

– Heldigvis er fortsatt tilliten til norske medier skyhøy, sier Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-Operatørene. Det er tøffere tider enn mange av oss er vant med, og det føles nok for mange som om det går lenger mellom de gode nyhetene. Det er godt vi kan finne litt trøst i Haaland og idretten, avslutter Bjerke.

Mer informasjon

Benedicte W. Siland
Seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon
Benedicte.Siland@infomedia.no
+47 911 15 359

Om AgendaTracker

AgendaTracker er en kartlegging av hvilke saker mediene har skrevet mest om og hvilke inntrykk nordmenn har av de ulike sakene. Respondentene rangerer nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem. Undersøkelsen gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn. AgendaTracker er et samarbeid mellom analyseselskapet YouGov, mediaintelligens- og rådgivningsbyrået Infomedia og kommunikasjonsbyrået PR-operatørene.

Analysen er basert på 87.983 artikler hentet fra Infomedias medieovervåkingsportal M360. Kildeutvalget består av papir- og nettaviser fra Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten, VG, NRK.no, Nationen, Tv2.no, Klassekampen og E24. Stordataanalysen bruker en metodikk kalt Latent Dirichlet Allocation (LDA). Metodikken analyserer datasettet og regner ut sannsynligheten for at ordene i hver artikkel opptrer sammen. Ordene er gruppert i ordgrupper som gir en objektiv sammensetning av hvilken tematikk som forekommer i artiklene.

Undersøkelsen fra YouGov er gjennomført i uke 25 og er en representativ undersøkelse blant nordmenn for å avdekke deres holdninger til mediedekningen i løpet av andre kvartal 2023.

Om Infomedia

Infomedia er Nordens ledende aktør innen media intelligence og analyser av medieomtale. Med sitt solide analyse- og rådgivningsteam oversetter selskapet det kaotiske mediebildet til innsikt og oversikt, noe som styrker kundenes strategiske innsats og posisjon på tvers av forretningsområder, markeder og landegrenser. Infomedia har kontorer i Oslo, København, Stockholm og Tallinn, og bistår private og offentlige virksomheter i hele Norden.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Med registreringen godtar du å motta digitale godbiter i form av nyhetsbrev og invitasjoner i innboksen din fra Infomedia AS. Vi tar godt vare på dine personlige opplysninger. Du kan lese mer i vår personvernpolicy.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt