Dokumentér SoMe-arbeidet med detaljert innsikt
Advanced Analytics identifiserer de mest effektive aktivitetene dine på sosiale medier, slik at du kan forsterke det som fungerer. Spor salg, registreringer og konverteringer tilbake til individuelle innlegg og bruk dataen til å skape mer effektivt innhold.
Identifiser de annonsene og kampanjene som skaper størst verdi og spor resultatene på tvers av Facebook Ads Manager, LinkedIn Campaign Manager, Twitter Ads Manager med mer.
Og du? Advanced Analytics støtter også Google Analytics 4 og Adobe Analytics. Det betyr at du kan se hvordan hvert innlegg leder til handlinger som betyr noe – eksempelvis registreringer og kjøp.
Rapportér med metrics tilpasset dine forretningsbehov
Standariserte rapporter tar gjerne utgangspunkt i standariserte kundereiser. Men når det kommer til sosiale medier, så er det ikke slik at “one size fits all”. Din kundereise kan se annerledes ut enn konkurrentens. Derfor har du nå muligheten til å tilpasse og lage dine egne metrics (beregninger).
Advanced Analytics inkluderer metrics både for organisk og ad accounts og gir muligheten for å tilpasse eksisterende metrics etter individuelle behov. Dette letter rapporteringsprosessen og gir muligheten for mer presis dokumentasjon av verdiskapende resultater i virksomheten din.
Post- og Page-level metrics
Det finnes to typer metrics som du kan tilpasse: Post-level og Page-level.
Post-level metrics henter informasjon for spesifikke innlegg, som ble utgitt i en bestemt tidsperiode. Du kan for eksempel opprette en post-level engagement-rapport for den siste uken, som tar utgangspunkt i engasjement (likes, kommentarer, delinger, clicks, reach) på innlegg som ble publisert i den valgte uken.
Page-level metrics er metrics som gir deg informasjon for et sosialt nettverk i løpet av den gitte bestemt tidsperioden, uavhengig av når innleggene er publisert. Her kan det være page-level metrics som igjen tar utgangspunkt i engasjement (likes, kommentarer, delinger, clicks, reach) på tvers av alle innlegg på et sosialt nettverk – uten å ta hensyn til når innleggene er publisert.
Merk: Post-level metrics kan filtreres etter tags, mens Page-level metrics kan IKKE det.
Koble sammen SoMe-, ads- og analyticskontoer
Med Advanced Analytics kan du lage én komplett rapport ved å koble sammen dine analysekontoer fra sosiale medier, annonsering og nettside(r). Da kan du se tallene opp mot hverandre direkte, og få bedre oversikt og forståelse av SoMe-resultatene.
Du kan koble til følgende kontoer:
- Facebook Pages
- Instagram Business accounts
- Facebook & Instagram ads
- X (Twitter) profiler
- X (Twitter) ads
- LinkedIn Pages (Company & Showcase)
- LinkedIn ads
- YouTube kanaler
- Pinterest business accounts
- Google Analytics
- Adobe Analytics
Når de ulike kontoene er koblet til, henter Hootsuite opptil 12 måneder med historiske data (hvis det er tilgjengelig).
Trenger du hjelp til å koble til de ulike kontoene til Hootsuite kan du kontakte oss, eller se følgende veiledninger:
Analyser dine sosiale resultater og ROI
Med den nye Advanced Analytics har Hootsuite utviklet noen nye rapporter og funksjoner som kan hjelpe deg med å forstå hvilken effekt din sosisale medieinnsats har, bidra til å styrke SoMe-strategien og – ikke minst – gjøre det mulig å dele resultatene med teamet ditt. For eksempel:
- Impact content: Se hvordan dine organiske innlegg har gjort det, og identifiser hvilket innlegg som fungerer best. Finn ut mer om hvordan du vurderer hvilket innhold som gir best resultater her
- ROI-analyse: Få innsikt i hvilke sosiale nettverk og kontoer som driver høyest ROI til din virksomhet, basert på egendefinerte KPIer. Finn ut mer hvordan du måler utgifter og avkastning med ROI-analysen her
- Content comparison: Mål, sammenlign og analyser resultatene av din innholdsstrategi på tvers av flere sosiale nettverk. Finn ut mer om hvordan du analyserer resultatene av ditt organiske og betalte innhold med content comparison-modulen her
- Advertising performance: Identifiser hvilke ads, campaigns og ad sets som skaper størst verdi og konverteringsrate, slik at du kan optimalisere din sosiale strategi. Finn ut mer om hvordan du går gjennom resultatene av ditt betalte innhold med Advertising performance her
- Innebygde – og brukerdefinerte rapporter: Spor og analyser effektiviteten av din sosiale innsats med de innebygde- og brukerdefinerte rapportene. Opprett, tilpass, del og planlegg eksport (på uke- eller månedsbasis) på rapporter for ditt organiske og betalte innhold. Finn ut mer om hvordan du oppretter og tilpasser dine egne rapporter her
- Brukerdefinerte metrics: Som nevnt tidligere er det blitt mulig å utvikler sine egne metrics i Advanced Analytics. Denne nye funksjonen gir deg mulighet til å spore og analysere SoMe- resultatene som skaper verdi for deg. Finn ut mer om hvordan du lager, redigerer og sletter brukerdefinerte metrics her
- Auto-tagging: Sett opp en serie med tags og fordel de til innlegg automatisk, for å enklere kunne analysere resultatene i sosiale medier. Finn ut mer om hvordan du sporer din suksess på sosiale medier med auto-tagging her
Hvis du vil lære mer om hvordan du tolker de ulike dataene i Analytics og hva som er forskjellen på Page- og Post-level metrics, kan du lese mer her
Her er også en oversikt over alle metrics i Analytics og hva de betyr (XLSX-fil).
Mer informasjon
Hvis du vil vite mer eller trenger veiledning til dette, ta gjerne kontakt.
Ring oss på +47 21 56 97 50 eller send oss en e-mail på
support@infomedia.no