PRESSEMELDING, 7. JULI 2022
Infomedia investerer i MediaCatch
Infomedia investerer i MediaCatch, og styrker dermed overvåkningen av lyd og bilder i selskapets samlede medieovervåkning. Samtidig får MediaCatch tilgang til både et nordisk og internasjonalt marked, via Infomedia.
For ytterligere informasjon
Thomas Vejlemand
Administrerende direktør, Infomedia
+45 31 37 30 25
tv@infomedia.dk
Keld Reinicke
Syreleder, MediaCatch
+45 31 40 00 48
Lars Damgaard Nielsen
CEO og co-founder, MediaCatch
+45 93 50 75 87
lars@mediacatch.io
Om Infomedia
Infomediakonsernet utvikler, driver og rådgir om digitale løsningen innen Media intelligence i form av medieovervåkning, medieanalyser og kommunikasjonsinnsikter. Konsernets ambisjon er å være den foretrukne leverandøren til virksomheter og organisasjoner i Norden. Selskapet ønsker å styrke kundenes innsikt i sin kommunikasjon og omdømme, på tvers av nyhetsmedier og sosiale medier, lokalt og internasjonalt. Infomedia er i økende grad involvert i internasjonale anbud. Selskapet eier også teknologiselskapet Opoint, som med sin webcrawling-teknologi leverer nyhetsfeeds til bl.a. medieovervåknings- og it-selskaper internasjonalt.
Infomedia har 250 ansatte fordelt på kontorer i København, Aarhus, Stockholm, Oslo og Tallinn, samt et salgskontor i London for datterselskapet Opoint.
Selskapet Ninestars fra Chennai er en strategisk samarbeidspartner innen dataprosesser. Videre samarbeider Infomedia med to internasjonale softwareselskaper innen overvåkning og håndtering av sosiale medier, Talkwalker og Hootsuite. VOCAST er også partner, og knytter medieovervåkning tettere på PR-distribusjon, newsrooms og journalistdatabaser.
Om MediaCatch
MediaCatch er en neste generasjons audio-, visual- og media intelligence software. Virksomhetens egenutviklede AI forstår hva som skjer i videoer, lyd og bilder, 24 timer i døgnet og på tvers av kanaler og plattformer. For tiden skanner MediaWatch live +30 tv-kanaler, +15 radiokanaler, +650 webmedier, YouTube samt utvalgte sosiale medier.
MediaCatch utarbeider varemerke- og medieanalyser og tilbyr en rekke produkter som sponsranalyser, diversitetsanalyser og medieovervåkning som software as a service (SaaS).
MediaCatch har teknologi for eksempelvis logo-, lyd-, tale-, objekt- og ansiktsgjenkjennelse samt andre teknologier som kan fange opp humør, scener og mye mer. Virksomheten er uavhengig av «big tech»; selskapet fanger selv opp alle medier, og lager selv alle beregninger.
MediaCatch er et software- og teknologi-startup som tok utspring i et forskningsprosjekt på Syddansk Universitet, som fortsatt er medeiere. Selskapet ble grunnlagt av CTO, Filip Wallberg, CEO, Lars Damgaard Nielsen, CIAO, Anders Glent Buch og DCO, Cæcilie Bach Kjærulf. Virksomheten består av 11 fulltids ansatte. MediaCatch har tidligere mottatt kapital fra Keld Reinicke, Jørgen Madsen Lindemann, Thomas Busch og Henrik Juul.