Norsk politikk i mediene – juni 2021

| Data Science Analyst
2 min. læsetid
Den lange valgkampen er for lengst i gang etter at alle de politiske partiene i Norge avholdt sine landsmøter i løpet av mai og juni. For å lykkes med en valgkamp er partier i stor grad nødt til å lykkes med å sette agendaen for den politiske diskusjonen, slik at velgerne anser partienes nøkkelsaker for å være viktige når de skal stemme i september. Dagsorden og sakseierskap er derfor helt sentralt når man skal vinne en valgkamp.

Walter Lippman skrev tidlig på 1920-tallet at verden var for komplisert til at enkeltindividet kunne ta stilling til enhver sak, og hevdet at det var medienes ansvar å legge fram saksforhold på en forståelig måte slik at velgerne kunne ta stilling til dem. I 1972 publiserte Maxwell McCombs og Donald Shaw det første studiet på det som kalles agendasettings-effekter, som hevder at velgerne anser de temaene mediene skriver mye om som viktigere enn temaer mediene ikke skriver om.

Medienes rolle i en valgkamp er derfor viktig både for at velgerne skal kunne ta et velinformert valg når de skal stemme til høsten, og fordi mediene har en makt til å påvirke hva velgerne vektlegger når de bestemmer seg for hvem de skal stemme på.

Med dette som utgangspunkt vil vi i Infomedia følge nøye med på medienes dekning av politikk gjennom den lange valgkampen, gi deg en oversikt over hvilke temaer som er på medienes agenda og i hvilken grad stortingspartiene knytter seg til disse.

Først ut er en oversikt over juni måned, der vi totalt har analysert over 29 000 medieoppslag i norske medier som omtaler politiske partier. Medieoppslagene er hentet fra Infomedias database av alle medieoppslag i norske lokale-, regionale-, og nasjonale medier.

Modellen presentert i figuren over er en LDA-modell med 50 temaer. Dette innebærer at dersom hvert tema skulle vært likt dekket, så ville andelen vært på 2% på hver av dem. Vi finner i modellen at en stor andel av politikken som omtales er knyttet til lokale forhold rundt om i landet.

Videre finner vi at både omtale av Ap og Sp i forbindelse med Slagsvold Vedums kandidatur som statsminister, og mistilliten mot Lan Marie Berg og Oslo-byrådets påfølgende avgang fikk mye omtale i juni. Figurene under viser hvilke fem temaer stortingspartiene er omtalt mest i forbindelse med, i måneden som gikk.

Tabellene over viser et klart bilde av at det er byrådet i Oslo og mistilliten mot Lan Marie Berg som har vært høyest på agendaen hos de fleste partiene i juni. Videre finner vi at de fleste partiene i størst grad er omtalt i forbindelse med meningsmålinger.

Unntaket er Arbeiderpartiet og Senterpartiet, som virker å i større grad ha kunnet snakke om politikk i måneden som gikk enn de øvrige partiene. Dette er for øvrig også de to partiene som er omtalt i klart flest oppslag i juni.

Les mer

Kontakt oss

Vil du vite mer om mulighetene innen medieanalyse? Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Med registreringen godtar du å motta digitale godbiter i form av nyhetsbrev og invitasjoner i innboksen din fra Infomedia AS. Vi tar godt vare på dine personlige opplysninger. Du kan lese mer i vår personvernpolicy.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Visste du?

Du kan laste ned alle våre blogginnlegg som PDF-filer og lese dem i ro og mak når det passer.