fbpx

6 bransjer – Slik skaper de verdi med medieovervåkning

Medieovervåkning er kanskje mest kjent for større organisasjoner. Men du trenger ikke jobbe i IKEA, Lego eller Telenor for å få utbytte av det. Enten du jobber i et lite startup, er en del av et politisk parti, en offentlig institusjon eller en nasjonal merkevare, kan medieovervåkning være nyttig. I denne bloggartikkelen får du noen eksempler fra virkeligheten på hvordan ulike typer virksomheter skaper verdi med medieovervåkning.

Innhold

Startupselskapet

Et lite, nyoppstartet selskap har utviklet en app som løser et problem som ingen annen app har løst før. Teknologien er basert på bildegjenkjenning ved hjelp av kunstig intelligens. Selskapet får lite publisitet, men bruker medieovervåkning til å identifisere potensielle konkurrenter og forretningspartnere, og ikke minst til å følge med på teknologiutviklingen. Medieovervåkningen deres er satt opp til å overvåke spesifikke søkeord relatert til deres marked og omverden. Dette hjelper dem med å oppdage nye produkter og trender som kan true virksomheten, eller skape nye muligheter.

Restaurantkjeden

En restaurantkjede med mer enn 40 restauranter og flere, ulike merkevarer, har ett spesielt konsept som appellerer til en helt spesifikk målgruppe. Kjeden vokser raskt både i kjennskap og kundegrunnlag, og opplever et økende behov for å jobbe mer datadrevet med PR, kommunikasjon og markedsføring. Spesielt PR-strategien har de behov for å måle på. Derfor bruker de medieovervåkning til å følge med på hva folk sier om restaurantopplevelsene, maten og betjeningen. Hver dag mottar kjeden en rask og enkel oversikt over all omtale i redaksjonelle og sosiale medier, om alle deres merkevarer.

Matvareleverandøren

En internasjonal matvareleverandør leverer matvarer til flere steder i verden. Spesielt én av produktkategoriene deres har høy bevissthet om bærekraft blant befolkningen. Derfor står store temaer som klima og ESG høyt på selskapets strategiske agenda. Selskapet eksporterer produktene globalt, og blir derfor omtalt i både redaksjonelle og sosiale medier, i ulike regioner og kulturer – hvor ikke alt oppfattes likt. Selskapet bruker medieovervåkning og mediedata i kombinasjon med kvalitative forbrukerdata for å måle omdømmet. Dette gjør at de kan ligge litt i forkant av mediestrømmen og markedstrendene, og slik redusere risikoen og beskytte omdømmet sitt mer effektivt. Daglig, internasjonal medieovervåkning gir selskapet innsikt i uttalelser fra medier, opinionsdannere og interessenter. Markeds- og kommunikasjonsansvarlige bruker innsikten til å delta i debatter og påvirke holdningene til produktene deres.

Kommunen

I en av landets største kommuner mottar presseavdelingen medieovervåkning via e-post to ganger om dagen. Tjenesten inkluderer omtale av kommunen i nasjonale og lokale, redaksjonelle- og sosiale medier for å få innsikt i innbyggerdialogen. De holder også øye med nye lovforslag og andre agendaer som kan få betydning for kommunen og dens prioriteringer. Deres skreddersydde løsning overvåker altså omtale av viktig saker fra departementer, politikere og andre opinionsdannere som kan påvirke kommunen i alt fra sysselsetting, helse og eldreomsorg til utdanning, barn og unge. Kommunen følger også med på omtale av andre kommuner, for å hente inspirasjon og finne nye muligheter til å tiltrekke seg bedrifter, investorer og tilflyttere.

IT-selskapet

Et stort, nordisk IT-konsern har vokst kraftig gjennom oppkjøp og konsolidering. Selskapet har en sterkt og godt etablert merkevare, og leverer samtidig løsninger til flere nisjemarkeder gjennom andre, mindre merkevarer. Ledelsen, markeds-, kommunikasjons- og salgsavdelingen bruker medieovervåkning for å følge med på et bredt spekter av temaer. Deres interesse omfatter alt fra egne merkevarer, talspersoner og bransjerelaterte saker og konkurrenter til nye apper, anmeldelser i AppStore og lovendringer som kan påvirke programvaren deres. For Salgsavdelingen er det også interessant å vite om jobbskifter blant CTO’s, da det gir dem en inngang til å pleie kunderelasjoner – eller innlede nye kundedialoger.

Konsulentbyrået

Et konsulentbyrå som spesialiserer seg på strategi og lederutvikling, hyres inn av toppledelsen i mange av landets største selskaper og organisasjoner. Byrået er strukturert i tverrfaglige bransjeteam, der hvert team må holde seg oppdatert på de viktigste temaene hos kundene og i kundenes bransjer. Ved hjelp av medieovervåkning følger teamene med på bransjerelaterte nyheter og all omtale av kundene, kundenes største konkurrenter og eksterne interessenter. I tillegg kommer nyheter knyttet til strategiske og ledelsesrelaterte temaer, som er av interesse for kundene. Medieovervåkning er en fast del av hverdagen for alle rådgiverne i byrået, noe som gjør det mulig for dem å holde seg oppdatert og være proaktive, innsiktsfulle rådgivere. Verktøyet er sentralt for dem i arbeidet med kunder, rådgivning og salg.

Skap verdi for hele virksomheten din med medieovervåkning

Uavhengig av virksomhetens størrelse, bransje eller mål, er medieovervåkning et uunværlig verktøy. Det gir deg mulighet til å være i forkant av utviklingen, oppdage nye trender, beskytte omdømmet og være proaktiv i kommunikasjonen. Medieovervåkning er relevant for alle, så bruk det til å skape verdi og fremdrift.

Kontakt oss

Vil du vite mer om medieovervåkning? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

5 tips til best mulig medieovervåkning

Book en demo av vår medieovervåkning