fbpx

Trender på sosiale medier 2024

Sosiale medier-trender er litt som en digital berg- og dalbane. Det går opp og ned, rundt i en loop og tilbake til utgangspunktet, og noen ganger kan det være vanskelig å henge med. For å gjøre det litt enklere har vi sett inn i krystallkulen og funnet de fem trendene som vi tror kommer til å påvirke det sosiale medielandskapet mest i 2024. Les videre og bli bedre rustet til å prestere enda bedre på sosiale medier i året som kommer.

Når man jobber med sosiale medier, er det ofte om å gjøre å holde tungen rett i munnen. Forbrukeratferd og algoritmiske regler er i stadig endring. Det som var sant i går, er ikke nødvendigvis sant i dag. Heldigvis finnes det mønstre som kan gjøre livet som ansvarlig for sosiale medier litt enklere.

Derfor har vi tatt et dypdykk i den digitale krystallkulen og samlet våre spådommer om hvilke trender som vil dominere sosiale medier det kommende året. Fra underholdende innhold på TikTok til den virtuelle, personlige assistenten Kunstig Intelligens: Du kan forvente både kjente fenomener i nye klær, og noen helt nye motetrender.

Her er de fem trendene jeg vil ta for meg i dette blogginnlegget:

  1. AI blir sosiale medier-sjefens nye bestevenn
  2. «TikTok will continue to be the birthplace of video trends»
  3. Delinger kommer til å bety mer enn likes, kommentarer og følgere.
  4. Farvel til Google. Sosiale medier inntar posisjonen som de heteste søkemotorene.
  5. Lengre videoer gjør et comeback

AI blir sosiale medier-managerens nye bestevenn

Er ChatGPT her for å ta over jobben din? Er AI-generert innhold bra, ok eller helt ubrukelig?

I året som gikk, ble det sagt og skrevet mye om kunstig intelligens. I året som kommer kan vi forvente å se den største økningen i bruken av AI hittil, og vi vil bruke det til å skrive om tekster, redigere bilder og til kundeservice.

Og for å svare på spørsmålet som noen bekymrer seg for: Nei, ChatGPT er ikke her for å overta jobben din, men tvert imot for å bli din nye bestevenn. Tenk på det som en slags personlig, virtuell assistent. Det er et utrolig verdifullt verktøy når du vet hvordan du skal bruke det.

AI kan redusere arbeidsmengden, gjøre jobben enklere og hjelpe deg med å oppnå bedre resultater i sosiale medier – raskere. Men… Ja, det kommer et men. Det er viktig å gi innholdet menneskelig «krydder», altså autensitet. En sunn balanse mellom teknologi og autentisitet er tommelfingerregelen når det gjelder AI, spesielt hvis du vil at målgruppen skal engasjere seg i, og stole på merkevaren din.

Så ta skrittet fullt ut og bruk AI til å hjelpe deg som så mange andre i det nye året. Du kan for eksempel bruke gratisverktøyet ChatGPT eller OwlyWriter AI i Hootsuite. Vi vet jo alle at bare blekkspruter har åtte armer, så litt hjelp har aldri skadet noen.

Bruk kunstig intelligens til å:

  • generere nye idéer
  • organisere tanker og notater
  • komme med forslag til nytt innhold
  • skrive første utkast til tekster
  • foreslå bilder.

Bruk fortsatt menneskelig kompetanse til å:

  • skape en innholdsstrategi til de ulike kanalene dere bruker
  • redigere og foredle tekster
  • sikre at bilder og oppslag lever opp til virksomhetens brand og tone of voice
  • interagere med følgerne i kommentarfeltet.

Ettersom flere enn deg kanskje kommer til å omfavne AI i større grad i det nye året, er det en god idé å utarbeide noen retningslinjer for AI og best practise for sosiale medier for hele organisasjonen. Slik unngår du at en kollega tar AI-mesterverket sitt litt for langt og legger det ut på bedriftens Instagram-profil, eller at en forvirret kunde raser i innboksen din fordi en taktløs chatbot har «håndtert» problemet.

‘TikTok will continue to be the birthplace of video trends’

Videoinnhold har vært på fremmarsj i flere år, og dominansen vil fortsette å øke i 2024. Plattformer som YouTube, TikTok og Instagram Reels har drastisk endret måten brukerne konsumerer innhold på.

Selv om Reels kanskje er litt på etterskudd i forhold til nye trender, er det fortsatt et relevant format som stadig vokser. Derfor er det bare en fordel om du fortsetter å lage dem.

TikToks målgruppe er derimot yngre enn Instagrams, og plattformen ligger alltid noen skritt foran Meta når det gjelder redigeringsfunksjoner, filtre og lydklipp. TikTok er fortsatt moderskipet for korte videotrender og er derfor verdt å følge med på hvis du vil ligge et skritt foran dine Instagram-fokuserte konkurrenter.

I 2024 vil merkevarer som publiserer underholdende og relaterbart innhold på sosiale medier, tiltrekke seg mest oppmerksomhet og engasjement fra brukerne, og kan til og med ta markedsandeler fra merkevarer som ikke hopper på den hippe trendbølgen.

56 % av forbrukerne foretrekker merkevarer som man kan relatere seg til på sosiale medier. Så hvordan blir du gjenkjennelig? Svaret er å scrolle. For You-siden på TikTok er full av innholdstrender som bare venter på å bli oppdaget. Kast deg ut i det og bruk spørreundersøkelser for å få innsikt i hvilket innhold målgruppen din vil ha.

Delinger vil bety mer enn likes, kommentarer og følgere

Alle som jobber med sosiale medier, drømmer om rekkevidde – den digitale trylledrikken som får innleggene dine til å dukke opp i folks feeds. Jo større rekkevidde du oppnår, desto større blir gleden. Men vi vet også at det dessverre er mulig å kjøpe og jukse seg til flere følgere, likes og kommentarer – og slik oppnå stor rekkevidde.

Delinger, derimot, er vanskeligere å manipulere og er derfor mer verdifulle. Når innholdet ditt deles i historier, meldinger eller gjennom jungeltelegrafen, vet du at personen er villig til å anbefale deg til sitt eget nettverk. Selvfølgelig er kommentarer og likes fortsatt verdifulle KPI-er, men sett fokus på å gjøre innholdet ditt delbart.

Hvis du vil sørge for at innholdet ditt blir mer delt i 2024, kan det være lurt å gå gjennom følgende tre spørsmål før du klikker på «Post»-knappen:

  • Vil innlegget ditt på en eller annen måte få målgruppen din til å føle seg «sett»? Vil det gi dem en følelse (positiv eller negativ) når de ser det?
  • Vil innlegget ditt bidra til å skape kontakt med andre personer i målgruppen? Gi dem en følelse av fellesskap?
  • Tilbyr innlegget en eller annen form for tjeneste? Formidles informasjon på en underholdende måte?

Hvis du kan svare «ja» på to av de tre spørsmålene ovenfor, er innlegget ditt delbart.

I tillegg til å stille deg selv spørsmålene ovenfor, kan det også være lurt å følge med på de innleggene som gir best resultater- Identifiser hvilke faktorer som har påvirket suksessen, og hvordan du kan gjenskape dette. Hootsuite Analytics er et godt verktøy for å spore slikt. Når det gjelder å få delinger, er en employee adocacy-strategi aldri feil å ha. Her er Amplify et fantastisk godt verktøy.

Farvel Google. Sosiale søk fortsetter å øke

I 2024 og fremover vil sosiale medier utgjøre en stadig større trussel mot tradisjonelle søkemotorer.

TikTok har integrert Googles søkeresultater i appen sin og lagt til søkeverktøy som Keyword Insights i det kreative senteret.

I tillegg viser undersøkelser at sosiale medier er den nest mest populære måten for Gen Z å finne informasjon og inspirasjon til kjøpsbeslutninger på. Det ser ut til at Google har god grunn til å bekymre seg for at TikTok, Facebook og Instagram trenger seg inn på deres territorium.

Sosiale søk er fortsatt ganske nytt, men med tanke på hvor raskt plattformene forbedrer og utvider søkemulighetene sine, er dette en trend som vil fortsette langt inn i fremtiden. Hvis du vil være med på leken, vil det være lurt å følge disse trinnene:

  • Begynn å lage innhold som svarer på de vanligste spørsmålene innenfor ditt fagområde. Opplysende innhold har større sjanse for å dukke opp i søkeresultatene flere måneder etter publisering

  • Utvid SEO-strategien din til å omfatte sosiale medier, dvs. nøkkelord i bildetekster og profiler.

  • Hvis du ikke har prøvd deg på SEO i sosiale medier før, har Hootsuite laget en nyttig videoguide, som er verdt å sjekke ut.

Lengre videoer gjør comeback

Ja, vi vet det… Før var det korte videoer, og nå er det lengre videoer igjen. Kan vi ikke bare lande på noe?

Men når vi sier lengre videoer, mener vi ikke utrolig lange, kjedelige videoer – de vil garantert miste brukernes oppmerksomhet. Videoene bør være maks 2 til 5 minutter i stedet for under 1 minutt, som vi har vært vant til det siste året.

Det er flere grunner til at vi tror at algoritmen vil belønne lengre videoer i 2024:

For det første, har de ulike plattformene begynt å øke grensen for hvor lange videoene kan være. På Instagram kan eksempelvis filmene nå være så lange som 15 minutter, og TikTok har også begynt å teste samme lengde. I tillegg har X (Twitter) lansert et premiumabonnement som gjør det mulig for betalende brukere å laste opp videoer på opptil 2 timer.

For det andre, er verden i stadig endring, og det samme gjelder brukeratferden. Som vi har nevnt tidligere, bruker man i økende grad sosiale medier fremfor Google eller andre søkemotorer når de skal finne svar på spørsmål. Innholdsskapere må derfor kunne svare mye mer utfyllende på spørsmål i videoene sine, noe som igjen krever at de er lengre.

Til slutt, som nevnt tidligere, er brukerne mer enn noen gang ute etter å bli underholdt og slå i hjel tid (kanskje er det derfor Paramount har lastet opp hele filmen Mean Girls til sin TikTok).

Det er altså gode grunner til å tro at sosiale medier vil få en enda større del av «fritidskaken» i 2024, og at lengre videoer vil gjøre comeback. Hvis du jobber med videoinnhold for sosiale medier i 2024, bør du vurdere å følge disse tipsene:

  • Eksperimenter med lengden på videoene dine og se hvordan publikum reagerer.
  • Lag en videostrategi med videoer som går i dybden, inneholder originallyd og svarer på publikums spørsmål – og ikke går ut på dato med det første.
  • Hold videoene i én del, og unngå å dele dem opp i del 1, del 2 osv.
  • Inkluder tidsstempler i bildeteksten eller beskrivelsen av videoen når du legger ut lengre videoer, slik at brukerne lettere kan navigere i dem.
  • Ikke legg ut lange videoer bare for å henge med i trenden. Husk at de skal være underholdende og verdifulle for følgerne dine.

Hold følge med utviklingen og ta dine sosiale medier til et nytt nivå

2024 tegner til å bli et dynamisk år for sosiale medier. Det vil fortsatt være fokus på noen av trendene fra tidligere år, og nye trender vil dukke opp. For å navigere i den digitale berg- og dalbanen og optimalisere tilstedeværelsen din på nett, er det viktig å følge med på trendene.

Hvis vi får rett i spådommene våre, bør du omfavne kunstig intelligens, følge med på videoinnholdstrender på TikTok, satse på deling av innholdet ditt, optimalisere innholdet for sosiale søk og tenke på lengre videoformater for nytt innhold.

Les mer

2 min. lesetid
09. april 2024 |
5 min. lesetid
07. november 2023 |

Kontakt oss

Har du spørsmål om social media management? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Last ned guide til en god sosiale medier-strategi

Book en Hootsuite demo