Slik skaper du resultater med Social Listening

Post Author

Infomedia

Det er liten tvil om at social listening kan bidra til virksomhetens vekst. Å overvåke samtaler rundt merkevaren kan gi nyttig innsikt for å forbedre tilstedeværelsen i sosiale medier, håndtere kundeklager og spore konkurrentenes bevegelser. I dette blogginnlegget lærer du å utnytte ditt social listenening verktøy til det fulle, og skape forretningsmessige fordeler for din bedrift.

Lytt før du snakker

Social listening handler om å finne og følge med på samtaler på nett som er relevante for din virksomhet. Det kan dreie seg om konkrete ord, setninger eller hendelser. Gjerne knyttet til merkevaren eller virksomheten din direkte, eller om bransjen og konkurrentene dine.

Å følge med på samtalene på tvers av sosiale medier, blogger, forum osv. vil hjelpe deg til å oppdage mønstre og trender som du kan bruke til din fordel. Du kan for eksempel tilpasse innholdet ditt med ord som kundene dine bruker. Ta del i debatter som bidrar til selskapets posisjonering. Og fange det opp når kundene til konkurrentene dine er misfornøyde med noe. For å nevne noe.

Statistikken og innsikten som samles inn via et digitalt social listening verktøy vil hjelpe virksomheten eller organisasjonen din med å evaluere aktivitetene og slik bidra inn i den overordnede SoMe-strategien.

Viralitetskart: En pressemelding spres digitalt etter publisering. Eksempel hentet fra Talkwalker.

De fleste social listening verktøy har funksjoner for blant annet målgruppesegmentering og influenceranalyse. Disse funksjonene vil hjelpe deg å identifisere hvilke segmenter og grupper som har størst interesse for dine budskap og produkter, og dermed størst kjøpspotensial.

Verktøyet gir deg også informasjon om de beste tidsperiodene for deg å publisere på, share of voice i markedet, sentiment, rekkevidde og effekt. Disse innsiktene gjør deg i stand til å vurdere merkevarens synlighet og oppfatning både før og etter en kampanje, så du kan evaluere og justere innholdet og budskapene.

Krisehåndtering: Slukk digitale branner

Når det kommer til klager og kritikk fra kunder eller brukere, finnes det ingen omvei: Det må håndteres og besvares. Spesielt hvis det ligger på nett, åpent for alle.

Enhver virksomhet bør være beredt til å håndtere problemer og slukke digitale branner. Man kan forberede uttalelser på forhånd, men unngå automatiske svar – ingen ønsker å snakke med robot, og spesielt ikke i opphetede situasjoner.

Dersom selskapet klarer å være kvikk til å respondere, demonstrerer det en oppmerksomhet ovenfor brukernes behov og, ønsket om å hjelpe.

Med et verktøy utviklet for social media listening blir den oppgaven enklere.

Vær rask

Vis at dere er “på” og tar kontroll.

Vær ærlig

Troverdighet er alt under en krise

Vær tilgjengelig

Vis at dere responderer og kommuniserer.

Analyser tidligere resultater for å oppnå nye

Før du bruker tusener av kroner på å booste et innlegg; kast et blikk på tidligere statistikk. Hvordan gikk det forrige gang du la penger på noe lignende? Gav det avkastning? Hvordan så ROIen ut?

Kanskje kan du, ved å se på dette, finjustere kampanjen og oppnå enda bedre resultater denne gangen.

Tyvlytt på konkurrentene

Hvis du har investert i en software for social listening, har du også utvidet kapasiteten din betraktelig. Ikke begrens lyttingen din kun til ditt eget domene. Sjekk også ut hva konkurrentene dine snakker om, og hva som blir sagt om dem av kundene deres.

Still deg spørsmålene: Fungerer deres markedsføringskampanjer bedre enn dine? Hvorfor? Eller hvorfor ikke, hvordan er merkevaren din sterkere? Kan du forsterke det ytterligere?

Vil du vite mer om Talkwalkers plattform for social listening?

Social listening i produktutvikling

Hvis du klarer å følge med på det som blir sagt om virksomheten og produktene eller tjenestene dine i sanntid, kan du hente ut nyttig informasjon og inspirasjon til videre utvikling.

Er kundene fornøyd det du leverer, og anbefaler de det videre? Snakker de om ting som kunne vært bedre, eller om noe de skulle ønske at fantes?

Hvis du oppdager slike samtaler – kast deg inn i dem mens de fortsatt pågår. Men unngå å selge. Still heller spørsmål og engasjer deg (altså merkevaren) i det de sier. Hent ut informasjon og bruk det til å forbedre eksisterende løsninger eller utvikle helt nye.

Finn de rette influencerne

Folk stoler mer på personer enn de gjør på merkevarer og selskaper. Så om en influencer leverer et budskap til deres felles målgruppe, vil det være langt mer effektivt enn når selskapet leverer det samme budskapet.

Med et social listening verktøy kan du identifisere hvilke influencere som har potensial til å bli gode ambassadører for din virksomhet. Verktøyet vil gjenkjenne interesser og samtaleemner, men kan også fortelle deg på en rask og oversiktlig måte hvor mange følgere de har og i hvilken grad de engasjerer seg i innholdet, inkludert likes, kommentarer og delinger.

Engasjer deg med disse influencerne og bygg relasjoner og eventuelle samarbeid, så skal du se at du bygger tillit og tiltrekker flere leads.

Med et social listening-verktøy kan du identifisere hvilke influencere som har potensial til å bli gode ambassadører for din virksomhet. Eksempel hentet fra Talkwalker.

Konklusjonen er...

Når du begynner å bruke social listening aktivt og strukturert vil både merkevaren, produktene, tjenestene, markedsføringsarbeidet og virksomheten i sin helhet, dra nytte av det.

Og skal du maksimere effekten på alle de nivåer av social listening som du bestemmer deg for å jobbe med, så trenger du et godt social listening verktøy. Til det kan du bruke Infomedias egen medieovervåkningsplattform (dekker det grunnleggende behovet for social listening) eller Talkwalker (for de mer avanserte lytterne).

Vil du vite mer om social listening?

Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende prat om dine behov og muligheter innen social listening.

Last ned vår guide om employee advocacy

Book en demo
av vår plattform til social media listning

Book en demo