fbpx

Infomedia deltar i valgforskningsprosjekt om medienes påvirkningskraft

Pressemelding 29.03.2022

Infomedia bidrar med stordataanalyse i valgforskningsprosjektet i regi av Statistisk Sentralbyrå (SSB) og Institutt for Samfunnsforskning (ISF).

Valgforskningsprosjektet, ledet av Johannes Bergh, har pågått helt siden 1957, men dette er første gang medienes påvirkningskraft inngår i forskningsdataen. Nå er de første funnene fra stortingsvalget 2021 klare.

– Det er utrolig spennende for Infomedia å ta del i dette. Valgforskning er viktig for å forstå hvilke mekanismer som er i spill i et demokrati. Å belyse medienes rolle i dette gir innsikt i hvorfor velgerne stemmer som de gjør, sier Mats V. Sandøy, Data Science Analyst i Infomedia Norge.

Infomedia har levert bearbeidede data og analyser fra omtrent 8000 medieoppslag for å avdekke hva som var medienes dagsorden gjennom valgkampen i fjor, og hvordan dette kan ha påvirket velgernes stemmeavgivning.

– Gjennom kvantitativ innholdsanalyse kan vi analysere enorme mengder tekst for å si noe om innholdet i dem. Det gir oss muligheten til å se på utvikling over tid og avdekke trender. I valgforskningen bruker vi det til å avdekke i hvilken grad velgerne påvirkes av mediene, eller motsatt, sier Sandøy.

Tydelige tendenser

Studien viser flere fellestrekk mellom velgernes og medienes dagsorden. Vi vet for eksempel at klima og miljø var den klart viktigste saken for velgerne ved stortingsvalget 2021. Det samme temaet var på topp også i medienes dagsorden.

– Vi ser at partiene på venstresiden ble omtalt i mange flere medieoppslag enn partiene på borgerlig side. Innen oppslagene som handlet om klima og miljø, er det Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og MDG som topper omtalen, sier Sandøy.

Løpende prosjekt

Infomedia fortsetter samarbeidet med ISF og forskningen på stortingsvalget 2021. Når endelig rapport foreligger vil man kunne si mer om påvirkningskraften mediene har på norske velgere. Med historiske data vil man også kunne sammenligne funnene med tidligere stortingsvalg.

For mer informasjon

Mats Varre Sandøy smiler til kamera med blå dressjakke og rosa skjorte.

Mats V. Sandøy
Data Science Analyst
mats.sandoy@infomedia.no
+47 93 88 76 07

Om Infomedia

Infomedia er Nordens ledende aktør innen media intelligens og stordata av medieomtale. Med sitt solide analyse- og rådgivningsteam oversetter selskapet det kaotiske mediebildet til innsikt, noe som styrker kunders strategiske innsats og posisjon på tvers av forretningsområder, markeder og landegrenser. Infomedia har kontorer i København, Oslo, Stockholm og Tallinn, men bistår private og offentlige selskaper på tvers av landegrenser.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt