Løsninger for
offentlig sektor
Beskytt omdømmet og styrk din kommunikasjon i alle kanaler med innsikt fra medieovervåkning og -analyse
Kommuniser bedre med innsikt fra media
Effektiv kommunikasjon er avgjørende for å bygge tillit, informere og ivareta en organisasjons omdømme. Det gjelder å være tydelig og formulere troverdige budskap og bruke de riktige kanalene, raskt nok.
Medieovervåkning og -analyse kan være et uvurderlig verktøy i kommunikasjonsarbeidet i organisasjonen din. En god medieovervåkningsleverandør har komplett overvåkning av redaksjonelle og sosiale medier, og kan skreddersy en løsning som dekker din organisasjons behov, og styrke deg i arbeidet ditt.
01
02
03
04
05
01
Mål effekten av PR
Offentlige aktører står ovenfor litt andre utfordringer enn virksomheter i privatsektoren. For eksempel stiller skattebetalerne svært høye krav til transparens og kommunikasjon, og organisasjonen er i større grad avhengig av befolkningens tillit i arbeidet sitt. Derfor investerer mange organisasjoner både tid og ressurser i PR og kommunikasjonsarbeid. Da er det viktig å kunne måle og evaluere effekten av arbeidet.
Med medieovervåkning og -analyser får du detaljert innsikt i hvor effektive budskapene er, blant annet ved å måle engasjement, sentiment og rekkevidde. Innsikten kan du både bruke til å justere kommunikasjonsstrategien og forbedre resultatene – og dokumentere effekten av innsatsen.
Les mer om hvordan kommunikasjonsmåling kan styrke arbeidet ditt:
Offentlige aktører står ovenfor litt andre utfordringer enn virksomheter i privatsektoren. For eksempel stiller skattebetalerne svært høye krav til transparens og kommunikasjon, og organisasjonen er i større grad avhengig av befolkningens tillit i arbeidet sitt. Derfor investerer mange organisasjoner både tid og ressurser i PR og kommunikasjonsarbeid. Da er det viktig å kunne måle og evaluere effekten av arbeidet.
Med medieovervåkning og -analyser får du detaljert innsikt i hvor effektive budskapene er, blant annet ved å måle engasjement, sentiment og rekkevidde. Innsikten kan du både bruke til å justere kommunikasjonsstrategien og forbedre resultatene – og dokumentere effekten av innsatsen.
Les mer om hvordan kommunikasjonsmåling kan styrke arbeidet ditt:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
02
Koordiner på tvers av kanaler
Medielandskapet blir stadig større, og for mange organisasjoner innebærer det tilstedeværelse i flere og nye kanaler. Jo flere kanaler, desto mer innsats krever det å holde den røde tråden rett, og hele tiden ha oversikt over kommunikasjonen.
Med medieovervåkning og -analyse som dekker trykte, nettbaserte og sosiale medier, samt TV, radio og podcasts, blir den oppgaven med ett enklere. Et slikt verktøy gjør det mulig for deg å få oversikt over mediedekningen til enhver tid, og koordinere budskapene på tvers av kanaler.
Les mer om hvordan digitale verktøy for social media management, medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg med å koordinere budskap på tvers av kanaler:
Medielandskapet blir stadig større, og for mange organisasjoner innebærer det tilstedeværelse i flere og nye kanaler. Jo flere kanaler, desto mer innsats krever det å holde den røde tråden rett, og hele tiden ha oversikt over kommunikasjonen.
Med medieovervåkning og -analyse som dekker trykte, nettbaserte og sosiale medier, samt TV, radio og podcasts, blir den oppgaven med ett enklere. Et slikt verktøy gjør det mulig for deg å få oversikt over mediedekningen til enhver tid, og koordinere budskapene på tvers av kanaler.
Les mer om hvordan medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg når du skal koordinere budskap på tvers av kanaler:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
Overvåkning og analyse av sosiale medier
03
Bekjemp desinformasjon
Desinformasjon og falske nyheter utgjør en betydelig trussel mot tilliten fra offentligheten. Men i det tempoet og med mengden innhold som dukker opp i både sosiale og redaksjonelle medier verden rundt, er det en nærmest umulig oppgave å få med seg alt sammen. Eller?
Media intelligence-teknologi kan hjelpe deg å oppdage og spore spredningen av falsk informasjon relatert til organisasjonen – slik at du raskt kan komme på banen og ta kontroll på kommunikasjonen. Avanserte algoritmer og data i sanntid kan bidra til at du får oppklart usannheter og spørsmål raskt, og kan opprettholde tilliten i befolkningen.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg å bekjempe spredning av desinformasjon her:
Desinformasjon og falske nyheter utgjør en betydelig trussel mot tilliten fra offentligheten. Men i det tempoet og med mengden innhold som dukker opp i både sosiale og redaksjonelle medier verden rundt, er det en nærmest umulig oppgave å få med seg alt sammen. Eller?
Media intelligence-teknologi kan hjelpe deg å oppdage og spore spredningen av falsk informasjon relatert til organisasjonen – slik at du raskt kan komme på banen og ta kontroll på kommunikasjonen. Avanserte algoritmer og data i sanntid kan bidra til at du får oppklart usannheter og spørsmål raskt, og kan opprettholde tilliten i befolkningen.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg å bekjempe spredning av desinformasjon her:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
Overvåkning og analyse av sosiale medier
04
Avdekk kriser tidlig og ta kontroll
Et godt omdømme er noe av det viktigste en offentlig aktør forvalter, derfor må det både pleies og beskyttes. Men selv da kan en krise oppstå. Og den eneste måten å gjenvinne kontrollen på ved en mediestorm, er gjennom effektiv krisekommunikasjon. Da gjelder det å skaffe oversikt over situasjonen, velge riktige kommunikasjonskanaler og formulere troverdige budskap.
Med et verktøy for medieovervåkning på tvers av alle kanaler, letter du den jobben betraktelig. Media intelligence kan sørge for at du oppdager en krise tidlig, så du får tatt grep og kontroll over situasjonen. Det kan også gi deg nyttig innsikt både underveis og i etterkant, som kan hjelpe deg å velge kommunikasjonskanaler og budskap – og gjenopprette publikums tillit.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg å håndtere kriser her:
Et godt omdømme er noe av det viktigste en offentlig aktør forvalter, derfor må det både pleies og beskyttes. Men selv da kan en krise oppstå. Og den eneste måten å gjenvinne kontrollen på ved en mediestorm, er gjennom effektiv krisekommunikasjon. Da gjelder det å skaffe oversikt over situasjonen, velge riktige kommunikasjonskanaler og formulere troverdige budskap.
Med et verktøy for medieovervåkning på tvers av alle kanaler, letter du den jobben betraktelig. Media intelligence kan sørge for at du oppdager en krise tidlig, så du får tatt grep og kontroll over situasjonen. Det kan også gi deg nyttig innsikt både underveis og i etterkant, som kan hjelpe deg å velge kommunikasjonskanaler og budskap – og gjenopprette publikums tillit.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg å håndtere kriser her:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
Overvåkning og analyse av sosiale medier
05
Vær med på digitaliseringen
Fokuset på digitalisering har økt betraktelig de siste årene, og det er lite som tyder på at trenden vil snu med det første. Dette gjelder kanskje spesielt for offentlige aktører, som i større grad enn andre må forholde seg til regjeringens Digitaliseringsstrategi. Men hva betyr digitalisering for offentlige aktører, i praksis?
Det kan for eksempel bety å ta i bruk media intelligence i flere av avdelingene i organisasjonen. Enten det er PR og kommunikasjonsavdelingen som ønsker å måle og evaluere effekten av arbeidet sitt, HR som søker kandidater til nye stillinger eller ledelsen som trenger strategisk innsikt i forretningsutviklingen, kan en medieovervåkning og -analyse spille en viktig rolle – og støtte opp om målene for digitaliseringen.
Les mer om mulighetene med digitale løsninger for social media management, medieovervåkning og -analyse her:
Fokuset på digitalisering har økt betraktelig de siste årene, og det er lite som tyder på at trenden vil snu med det første. Dette gjelder kanskje spesielt for offentlige aktører, som i større grad enn andre må forholde seg til regjeringens Digitaliseringsstrategi. Men hva betyr digitalisering for offentlige aktører, i praksis?
Det kan for eksempel bety å ta i bruk media intelligence i flere av avdelingene i organisasjonen. Enten det er PR og kommunikasjonsavdelingen som ønsker å måle og evaluere effekten av arbeidet sitt, HR som søker kandidater til nye stillinger eller ledelsen som trenger strategisk innsikt i forretningsutviklingen, kan en medieovervåkning og -analyse spille en viktig rolle – og støtte opp om målene for digitaliseringen.
Les mer om mulighetene med digitale løsninger for social media management, medieovervåkning og -analyse her:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
Overvåkning og analyse av sosiale medier
5 min. lesetid
Slik skaper medieovervåkning verdi for hele virksomheten
Medieovervåkning og -analyser har tradisjonelt vært forbeholdt PR- og kommunikasjonsavdelingen. Men forretningsmulighetene som kommer med medieovervåkning er egentlig mye bredere, og kan skape verdi for flere avdelinger enn bare PR og Kommunikasjon. I dette blogginnlegget får du 7 eksempler på behov og målsetninger i ulike avdelinger, og hvordan medieovervåkning og medieinnsikt kan skape verdi.
Prisvinnende løsninger
Vi blir spesielt glade når løsningene våre blir belønnet for sine resultater. Her er en oversikt over Infomedia-løsninger som har blitt premiert for effekten de skaper.
Cases
Institutt for Samfunnsforskning
Les hvordan Infomedia belyste medienes rolle under valgkampen ved Stortingsvalget 2021
Grand Départ – Tour De France
Les hvordan arrangøren fikk oversikt over mediedekningen av Tour de France med eventanalyse
Postkodlotteriet
Med medieovervåkning og -analyser får Postkodlotteriet bedre oversikt og dypere innsikt
Kontakt oss
Kontakt oss og hør mer om hvordan våre løsninger for medieovervåkning og -analyse kan styrke din offentlige virksomhet.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Fyll på med faglig inspirasjon og oppdateringer med våre webinarer, publikasjoner og caser. Du kan når som helst avslutte abonnementet.