Salg
Løsninger for Salg
Optimaliser salgsstrategien og hold øye med konkurrentene og målgruppen, med innsikt fra medieovervåkning
LØSNINGER FOR SALG
Styrk salgsprosessen med markedsinnsikt i sanntid
Vellykkede salgsprosesser kjennetegnes ofte av smidighet og kunnskap. Oppdatert innsikt i markedet er avgjørende for å holde tritt med konkurrenter, kjenne målgruppens behov og identifisere nye salgsmuligheter.
Derfor kan medieovervåkning og -analyse være et uvurderlig verktøy nå du skal optimalisere salgsstrategien og vinne markedsandeler. En god medieovervåkningsleverandør har komplett overvåkning av redaksjonelle og sosiale medier, og kan skreddersy en løsning som dekker dine behov og styrker salgsavdelingen i arbeidet.
01
02
03
04
05
01
Få markedsinnsikt i sanntid
Prosessen mellom første touchpoint til kjøp eller signert kontrakt er sjeldent den samme. Kundenes preferanser er ulike og endrer seg i takt med bransjen. Derfor gjelder det å henge med på utviklingen, demonstrere den forståelsen i dialogen med kundene, og tilpasse strategien etter hvert som trendene og behovene oppstår.
Med mange baller i luften kan det være en utfordring å få til dette til enhver tid. Men med automatisert medieovervåkning kan du få varsler i sanntid når det skjer noe i markedet og mediebildet som du bør få med deg. Da er du alltid oppdatert og kan bruke tiden på kundene i stedet.
Les mer om hvilken innsikt du kan få med automatisert medieovervåkning og -analyse:
Prosessen mellom første touchpoint til kjøp eller signert kontrakt er sjeldent den samme. Kundenes preferanser er ulike og endrer seg i takt med bransjen. Derfor gjelder det å henge med på utviklingen, demonstrere den forståelsen i dialogen med kundene, og tilpasse strategien etter hvert som trendene og behovene oppstår.
Med mange baller i luften kan det være en utfordring å få til dette til enhver tid. Men med automatisert medieovervåkning kan du få varsler i sanntid når det skjer noe i markedet og mediebildet som du bør få med deg. Da er du alltid oppdatert og kan bruke tiden på kundene i stedet.
Les mer om hvilken innsikt du kan få med automatisert medieovervåkning og -analyse:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
02
Effektiviser leadsgenereringen
Det finnes mange måter å fange inne nye leads på. Én metode er sjeldent nok. Som selger ønsker du sikkert å bruke minst mulig tid på å lete etter nye leads, og mest mulig tid på å konvertere dem.
Medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg å identifisere potensielle kunder og avdekke salgsmuligheter, som du ellers måtte ha lett etter selv. Ved å overvåke bransjetrender og relevante samtaler blant målgruppene dine i sosiale medier, kan media intelligence effektivisere leadsgenereringen og gi deg mer tid til å close deals.
Les mer om hvordan medieovervåkning kan styrke din leadsgenerering her:
Det finnes mange måter å fange inne nye leads på. Én metode er sjeldent nok. Som selger ønsker du sikkert å bruke minst mulig tid på å lete etter nye leads, og mest mulig tid på å konvertere dem.
Medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg å identifisere potensielle kunder og avdekke salgsmuligheter, som du ellers måtte ha lett etter selv. Ved å overvåke bransjetrender og relevante samtaler blant målgruppene dine i sosiale medier, kan media intelligence effektivisere leadsgenereringen og gi deg mer tid til å close deals.
Les mer om hvordan medieovervåkning kan styrke din leadsgenerering her:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
03
Skap konkurransefortrinn
Salg som disiplin krever presisjon. Jo mer konkurransepreget markedet ditt er, jo større fordel har du hvis du holder deg oppdatert om konkurrentenes aktiviteter, produktlanseringer og markedsposisjon.
Har du en god løsning for medieovervåkning og -analyse, er du sikret omfattende og oppdatert konkurrentinformasjon, slik at salgsavdelingen kan ta informerte beslutninger og styrke konkurransekraften.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg å skape konkurransefortrinn:
Salg som disiplin krever presisjon. Jo mer konkurransepreget markedet ditt er, jo større fordel har du hvis du holder deg oppdatert om konkurrentenes aktiviteter, produktlanseringer og markedsposisjon.
Har du en god løsning for medieovervåkning og -analyse, er du sikret omfattende og oppdatert konkurrentinformasjon, slik at salgsavdelingen kan ta informerte beslutninger og styrke konkurransekraften.
Les mer om hvordan media intelligence kan hjelpe deg å skape konkurransefortrinn:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
Overvåkning og analyse av sosiale medier
04
Forstå målgruppens holdninger
«Know your audience» er en kjent frase i mange salgsmiljøer. Å forstå målgruppens oppfatning av merkevaren og produktet ditt, kan være avgjørende for å ivareta inntrykket eller overbevise om noe annet – og vinne gjennom med salg.
Medieovervåkning og -analyse gir deg innsikt om tonalitet (sentiment), omtalekvalitet og en rekke andre verdifulle målinger som styrker deg i kommunikasjonen med dine kunder. Du kan avdekke og imøtekomme deres bekymringer, eller utnytte positive følelser – og slik bygge tillit hos eksisterende kunder og nye prospekter.
Les mer om hvilken innsikt du kan få gjennom media intelligence her:
«Know your audience» er en kjent frase i mange salgsmiljøer. Å forstå målgruppens oppfatning av merkevaren og produktet ditt, kan være avgjørende for å ivareta inntrykket eller overbevise om noe annet – og vinne gjennom med salg.
Medieovervåkning og -analyse gir deg innsikt om tonalitet (sentiment), omtalekvalitet og en rekke andre verdifulle målinger som styrker deg i kommunikasjonen med dine kunder. Du kan avdekke og imøtekomme deres bekymringer, eller utnytte positive følelser – og slik bygge tillit hos eksisterende kunder og nye prospekter.
Les mer om hvilken innsikt du kan få gjennom media intelligence her:
Overvåkning og analyse av sosiale medier
05
Styrk kundelojaliteten
En klassisk utfordring blant salgsavdelinger i Norge, Norden og resten av verden, er å forhindre churn. Med andre ord; å øke kundelojalitet. Hvis det er et fokus i din avdeling også, kan medieovervåkning bli et viktig verktøy.
Ved å følge med på viktige kunders (eller andre interessenters) situasjon i mediebildet, kan du oppdage når de trenger bistand fra deg, eller når det ligger en mulighet foran dem som de selv ikke har sett. Slik skaper du muligheter for å styrke kunderelasjonen og lojaliteten – for ikke å glemme mersalg og redusert churn.
Les mer om hvordan medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg å styrke kundelojaliteten:
En klassisk utfordring blant salgsavdelinger i Norge, Norden og resten av verden, er å forhindre churn. Med andre ord; å øke kundelojalitet. Hvis det er et fokus i din avdeling også, kan medieovervåkning bli et viktig verktøy.
Ved å følge med på viktige kunders (eller andre interessenters) situasjon i mediebildet, kan du oppdage når de trenger bistand fra deg, eller når det ligger en mulighet foran dem som de selv ikke har sett. Slik skaper du muligheter for å styrke kunderelasjonen og lojaliteten – for ikke å glemme mersalg og redusert churn.
Les mer om hvordan medieovervåkning og -analyse kan hjelpe deg å styrke kundelojaliteten:
Daglig medieovervåkning av redaksjonelle medier
Last ned vår e-bok om medieovervåkning
Medieovervåkning kan styrke deg i salgsprosessen. Last ned e-boken vår og lær hvordan medieovervåkning og innsikt fra mediedata kan skape verdi for deg.
Prisvinnende løsninger
Vi blir spesielt glade når løsningene våre blir belønnet for sine resultater. Her er en oversikt over Infomedia-løsninger som har blitt premiert for effekten de skaper.
Cases
Institutt for Samfunnsforskning
Les hvordan Infomedia belyste medienes rolle under valgkampen ved Stortingsvalget 2021
Grand Départ – Tour De France
Les hvordan arrangøren fikk oversikt over mediedekningen av Tour de France med eventanalyse
Postkodlotteriet
Med medieovervåkning og -analyser får Postkodlotteriet bedre oversikt og dypere innsikt
Kontakt oss
Kontakt oss og hør mer om hvordan våre løsninger for medieovervåkning og -analyse kan styrke din salgsprosess.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Fyll på med faglig inspirasjon og oppdateringer med våre webinarer, publikasjoner og caser. Du kan når som helst avslutte abonnementet.