Medielandskapet er i konstant endring. Det samme kan sies om forutsetningene og mulighetene for å nå gjennom med budskapene sine. Å hele tiden tilpasse deg denne utfordringen, er krevende. For mange virksomheter kan det være lurt (eller til og med nødvendig) med en ny tilnærming til hvordan man forstår og bruker kommunikasjon som virkemiddel.
Medieanalyse er en måte å tilegne seg ny og dypere forståelse av markedet og ens egen posisjon i det. Man får innsikt i hvordan virksomheters kommunikasjon presterer i ulike medier og hva det resulterer i – for din egen arbeidsplass eller for konkurrenter.
Innsikten kan for det første forbedre kommunikasjonsstrategien og -resultatene betraktelig – men det kan også bidra til å oppdage nye markedsmuligheter, skape konkurransefordeler og å styre unna fallgruver.
Les videre for å utforske hvordan du kan utnytte dyptgående analyser av mediedata strategisk og styrke virksomheten eller organisasjonen din.
Fra medieomtale til markedsinnsikt: Last ned e-boken og lær hvordan du får dypere innsikt og kan skape bedre kommunikasjon med medieanalyse.
1. Tallfest effekten av kommunikasjonen din
Effektiv kommunikasjon handler ikke bare om å forme og formidle budskap; budskapet skal også treffe målgruppen og få noe til å skje. Endre holdninger og vaner, trigge kjøpelyst eller noe annet. For virksomheter som bruker tid og ressurser på kommunikasjon utad, er det for de fleste både ønskelig og viktig å avdekke hvilke budskap som når frem og ikke.
Her kan medieanalyse spille en avgjørende rolle. Moderne teknologi gjør det mulig å tallfeste blant annet gjennomslagskraften til budskapene, virksomhetens share of voice i media, omtalekvalitet, sentiment (positiv, negativ eller nøytral) og mye mer. Den dokumentasjonen er gull verdt når du skal justere kommunikasjonsstrategien, planlegge kampanjer eller jobbe med omdømme og merkevarebygging.
2. Forbedre treffsikkerheten din
Å treffe så godt med budskapet at aviser velger å skrive om det, og at folk kaster seg inn i samtalen på sosiale medier (i positiv forstand), krever både kompetanse og innsikt. Den innsikten kan det være lurt å hente fra nettopp mediene.
Medieanalyse gjør det for eksempel mulig å peke ut hvilke medier og journalister som skriver om den samme tematikken som deg, hvilke emner og problemstillinger som engasjerer, hvem som påvirker debatten – for ikke å glemme hvem som ikke gjør det. Slik kan du justere budskapene og treffe rett på målgruppen.
3. Lær mer om konkurrentene
Å vinne markedsandeler krever at du kjenner konkurrentenes virksomhet så vel som din egen. Det gjelder å kjenne til styrker og svakheter, forstå sitt publikum bedre enn noen, og gripe mulighetene før andre gjør det.
Det er kanskje enklere sagt enn gjort, men oppgaven blir vesentlig enklere med medieanalyse enn uten. Ved å støtte deg på mediedata kan du få oversikt over konkurrentenes aktiviteter, budskap og markedsposisjon – både nå og hvordan utviklingen har sett ut over tid. Legger du tallene under lupe, kan du til og med kanskje klare å identifisere noen nye muligheter for å styrke din egen markedsposisjon.
4. Forsterk effekten av markedsføringen
Som kommunikatør og markedsfører blir man aldri ferdig utlært. Det stadig skiftende medielandskapet fortsetter å by på nye utfordringer, uansett hvor dreven man måtte være i å formulere budskap, formgi kampanjer eller arrangere eventer. Ikke bare må man henge med i tiden, man må også vende blikket bakover og ta lærdom underveis.
Her kan medieanalyse være til stor hjelp. Ved å undersøke responsen i media (det være redaksjonelle eller sosiale medier) etter en kampanje, en produktlansering, et arrangement eller noe annet, får du verdifull innsikt som kan hjelpe deg med å optimalisere markedsføringen og kommunikasjonen, og oppnå større, målbar effekt.
Få faglig påfyll og inspirasjon rett i innboksen
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faglig påfyll om PR, kommunikasjon og markedsføring.
5. Utnytt trender og muligheter i markedet
En virksomhets evne til å overleve, er nært knyttet med evnen til å være relevant. Og relevans er utvilsomt lettere å oppnå hvis man forstår endringer i mediedynamikken og kan spotte nye trender og tendenser i bransjen.
Ved å måle og analysere utviklingen i redaksjonelle og sosiale medier, vil du kunne fange opp nye emner eller begivenheter som engasjerer målgruppen og interessenter. Dukker det opp nye behov eller preferanser der ute, kan virksomheten din være først ute med å oppdage det, og med å lansere løsningen.
6. Ta styring på omdømmet
Omdømmet er kanskje den viktigste ressursen en virksomhet kan ha, derfor er omdømmestyring en naturlig del av forretnings- og kommunikasjonsstrategien for mange. Men selv om man jobber med omdømmet internt, er det til syvende og sist markedet som bestemmer utfallet.
Hvis du vil vite akkurat hvordan oppfatningen er der ute, slik at du kan sette i gang de riktige tiltakene – så må du måle. Det er også den eneste måten å vite sikkert om tiltakene man gjør, gir den ønskede effekten. Mediedata er med andre ord et ekstremt nyttig verktøy for å ta styring på omdømmet.
7. Reduser risikoen tilknyttet ESG-kommunikasjon
Forventningen om at virksomheter og organisasjoner skal ta samfunnsansvar og kommunisere om det, kommer ikke til å forsvinne med det første. For mange aktører betyr dette at ESG (environment, social, governance) har fått plass i kommunikasjonsstrategien. Å kommunisere om ESG forutsetter ofte dyp bransjeinnsikt, og selv da skjer det ikke uten risiko.
Ved hjelp av mediedata kan du undersøke risikoprofilen til din egen eller andre relevante virksomheter. Her kan du lese om ulike scenarioer der analyse av mediedata kan gjøre deg bedre rustet til ESG-kommunikasjon.
8. Få strategisk innsikt i arbeidet med merkevaren
De som har jobbet med merkevarebygging vet at det er en kunst. Man skal balansere mellom det enkle og det troverdige, man skal differensiere seg fra konkurrentene, men treffe den samme målgruppen, og man skal bevise den verdien man tilfører, ikke bare fortelle om den. Blant annet.
Medieanalyse kan hjelpe deg med å beherske den kunsten. Det kan gi deg informasjon om hvorvidt budskapene når frem og hvordan de mottas, om det finnes noen geografiske forskjeller som påvirker publisiteten, hvilke aktører og influensere som setter agendaen i bransjen, og en masse annen verdifull innsikt som kan brukes direkte inn i strategien din for merkevarebygging.
Kort oppsummert
Medieanalyse er en måte å foredle rådata fra media til strategisk gull for virksomheter og organisasjoner. Ved å integrere medieanalyse i forretningsstrategien kan man, ikke bare holde tritt med, men også forutse og påvirke bransjetrender og målgruppene – og slik skape nye forretningsresultater. Brukt på en smart måte, kan mediedata hjelpe med å forbedre måten en virksomhet kommuniserer på, så vel som markedsposisjonen og merkevareoppfatningen.
Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om mulighetene med medieanalyse? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.