Infomedia investerer i MediaCatch

PRESSEMELDING, 7. JULI 2022

Infomedia investerer i MediaCatch

Infomedia investerer i MediaCatch, og styrker dermed overvåkningen av lyd og bilder i selskapets samlede medieovervåkning. Samtidig får MediaCatch tilgang til både et nordisk og internasjonalt marked, via Infomedia.

Infomedia kjøper seg inn i tech-startupselskapet MediaCatch og deres softwareplattform, som representerer den neste generasjon medieovervåkningsteknologi spesialisert på lyd og bilder.

Teknologien baserer seg på kunstig intelligens (AI) og kan brukes til overvåkning og gjenkjennelse av bl.a. tekst, logo, objekter, ansikter, stemninger, kjønn og alder på tvers av broadcast, podcast, YouTube, streamingtjenester og sosiale medier.

– Vårt medeierskap av MediaCatch gir noen gode produktsynergier. Infomedia leverer medieovervåkning og kommunikasjonsinnsikter til kunder i Norden og internasjonalt, og med MediaCatch kan vi koble på teknologi og en «knowhow» på et område som vi ønsker å styrke oss på. Vi jobber konstant med å forbedre våre overvåkningsløsninger, og nå har overvåkning av lyd, bilder og video fått et større fokus. Med denne investeringen løfter vi kvaliteten i våre løsninger på både norsk, svensk, dansk og finsk, og de internasjonale hovedspråkene vil også dekkes gjennom mulighetene hos MediaCatch, sier Infomedias administrerende direktør Thomas Vejlemand.

MediaCatch har sine røtter i Syddansk Universitets (SDU) universitets- og forskningsmiljø, og har fortsatt sterke relasjoner til forskningsområdet innen kunstig intelligens, lyd og bilder.

– Med de mest avanserte AI-teknologiene og smarte softwareløsninger kan vi tenke nytt rundt medieovervåkning tilknyttet video og lyd på en 24-timers basis, forklarer CTO og medgrunnlegger hos MediaCatch, Filip Wallberg.

– Det har gått over all forventning. Vi har bare så vidt startet, og gleder oss til samarbeidet videre med Infomedia, som også kan se potensialet, sier CEO og medgrunnlegger Lars Damgaard Nielsen.

I forbindelse med investeringen endres sammensetningen av styret hos MediaCatch, ved at Kate Wichmann, CFO i Infomedia, trer inn. Videre blir investor og medierådgiver Keld Reinicke styreleder.

– Jeg tror Infomedias størrelse og posisjon i markedet, kombinert med vår startup-energi vil sette nye standarder for medieovervåkning. Ikke bare i Norden, men også i resten av verden. Det gleder jeg meg til å være en del av, sier Keld Reinicke.

Investeringen skjer som et naturlig neste steg etter Infomedias oppkjøp av teknologiselskapet Opoint i 2018, som ga en ledende posisjon internasjonalt innen overvåkning av online nyhetsinnhold, samt oppkjøpet av medieovervåkningsselskapet M-Brain i Norge, Sverige og Estland i 2019, som styrket Infomedias posisjon i Norden.

– Investeringen i MediaCatch er en del av en langsiktig strategi om å bli ledende aktør innen datadrevne kommunikasjonsinnsikter i Norden og internasjonalt. Sammen med MediaCatch kommer vi til å styrke vår medieovervåkningsplattform markant, og vi utvider vår portefølje med nye tjenester innen bl.a. sponsormåling og diversitetsmåling, sier Infomedias administrerende direktør Thomas Vejlemand.

Infomedia får en eierandel på 23 prosent, og samarbeidet trer i kraft pr. 7. juli 2022.

Denne videoen forklarer mer om MediaCatch AI og software:

For ytterligere informasjon

Thomas Vejlemand
Administrerende direktør, Infomedia
+45 31 37 30 25
tv@infomedia.dk

Keld Reinicke
Syreleder, MediaCatch
+45 31 40 00 48

Lars Damgaard Nielsen
CEO og co-founder, MediaCatch
+45 93 50 75 87
lars@mediacatch.io

Om Infomedia

Infomediakonsernet utvikler, driver og rådgir om digitale løsningen innen Media intelligence i form av medieovervåkning, medieanalyser og kommunikasjonsinnsikter. Konsernets ambisjon er å være den foretrukne leverandøren til virksomheter og organisasjoner i Norden. Selskapet ønsker å styrke kundenes innsikt i sin kommunikasjon og omdømme, på tvers av nyhetsmedier og sosiale medier, lokalt og internasjonalt. Infomedia er i økende grad involvert i internasjonale anbud. Selskapet eier også teknologiselskapet Opoint, som med sin webcrawling-teknologi leverer nyhetsfeeds til bl.a. medieovervåknings- og it-selskaper internasjonalt.

Infomedia har 250 ansatte fordelt på kontorer i København, Aarhus, Stockholm, Oslo og Tallinn, samt et salgskontor i London for datterselskapet Opoint.

Selskapet Ninestars fra Chennai er en strategisk samarbeidspartner innen dataprosesser. Videre samarbeider Infomedia med to internasjonale softwareselskaper innen overvåkning og håndtering av sosiale medier, Talkwalker og Hootsuite. VOCAST er også partner, og knytter medieovervåkning tettere på PR-distribusjon, newsrooms og journalistdatabaser.

Om MediaCatch

MediaCatch er en neste generasjons audio-, visual- og media intelligence software. Virksomhetens egenutviklede AI forstår hva som skjer i videoer, lyd og bilder, 24 timer i døgnet og på tvers av kanaler og plattformer. For tiden skanner MediaWatch live +30 tv-kanaler, +15 radiokanaler, +650 webmedier, YouTube samt utvalgte sosiale medier.

MediaCatch utarbeider varemerke- og medieanalyser og tilbyr en rekke produkter som sponsranalyser, diversitetsanalyser og medieovervåkning som software as a service (SaaS).

MediaCatch har teknologi for eksempelvis logo-, lyd-, tale-, objekt- og ansiktsgjenkjennelse samt andre teknologier som kan fange opp humør, scener og mye mer. Virksomheten er uavhengig av «big tech»; selskapet fanger selv opp alle medier, og lager selv alle beregninger.

MediaCatch er et software- og teknologi-startup som tok utspring i et forskningsprosjekt på Syddansk Universitet, som fortsatt er medeiere. Selskapet ble grunnlagt av CTO, Filip Wallberg, CEO, Lars Damgaard Nielsen, CIAO, Anders Glent Buch og DCO, Cæcilie Bach Kjærulf. Virksomheten består av 11 fulltids ansatte. MediaCatch har tidligere mottatt kapital fra Keld Reinicke, Jørgen Madsen Lindemann, Thomas Busch og Henrik Juul.

www.mediacatch.io

Last ned vår guide om social listening