Infomedia vinner 2x gull under AMEC Awards 2021

Post Author

Infomedia

Pressemelding 30. november 2021

Det har vært en god avslutning på året for medie- og analysebyrået Infomedia som krones med to gull under årets AMEC Awards.

AMEC, som er den ledende internasjonale bransjeorganisasjonen for måling og evaluering av kommunikasjon, hedrer Infomedia for sitt analysearbeid – innen kategoriene «Mest effektive planlegging, gjennomføring og evaluering i Vest-Europa», samt «Pris for godt språk og effektiv kampanjeevaluering».

– Det er selvsagt en stor ære å bli anerkjent av bransjen for den jobben vi gjør. Vi jobber bestandig intensivt, ærgjerrig og nyskapende for å kunne levere den innsikten kundene våre har behov for. Når bransjen sier at dette arbeidet både er effektivt, innovativt og best i klassen, blir man virkelig glad og stolt, sier Oddmund Vaagsholm, Head of Analysis & Advisory i Infomedia Norge.

Prestisjetungt prisprogram

AMEC Awards har i 25 år delt ut globale og prestisjetunge priser innen kommunikasjonsmåling og analyser. Prisutdelingen utmerker bemerkelsesverdige prestasjoner innen kommunikasjonsstrategi, analyse og digital teknologi. Konkurransen er åpen for forskingsinstitutter, PR- og kommunikasjonsbyråer, medie- og analysebyråer, samt kommunikasjonsavdelinger i både offentlig og privat sektor som bruker analyseverktøy i PR- og kommunikasjonsarbeid.

– Sett opp mot konkurransen, slik vi analytikere ofte gjør, blir man også ydmyk. Vi har et fantastisk team av analytikere og rådgivere som virkelig står på for kundene våre – slik at de får den innsikten de forventer og fortjener fra oss. Kommunikasjonsmåling er i stadig utvikling og det er motiverende å se at vi bidrar til denne utviklingen, sier Vaagsholm.

Infomedia utfører mange ulike analyser som gir verdifull innsikt knyttet til medieomtale, omdømme og prestasjoner i hele medielandskapet. Selskapets fokus for det kommende året er å fortsette å levere analyser og rådgivning i øverste klasse. Og sikter naturligvis mot gull også i årene som kommer.

Infomedia var også nominert i kategoriene:

  • Beste oppstart på en reise innen kommunikasjonsmåling
  • Beste multimediale analyse
  • Beste bruk av måling for en enkeltstående kampanjeevaluering
  • Innovasjonsprisen for ny målemetodikk

For mer informasjon

Oddmund Vaagsholm
Head of Analysis & Advisory
Oddmund.Vaagsholm@infomedia.no
+47 41 64 4­190

Om prisene

Gull: Pris for godt språk og effektiv kampanjeevaluering (Matprat & Animalia)

«Kjøttelskere» var et prosjekt mellom Infomedia, Matprat og Animalia. Prosjektet tok utgangspunkt i det økende presset i kjøttindustrien: Forbrukernes økende bevissthet rundt klima- og helsespørsmål og dyrevelferd, eskalerer den politiske polariseringen og skaper utfordringer. Det er ikke enkelt å navigere og kommunisere godt i et så konfliktfylt landskap.

Med Infomedia i spissen har trioen etablert en langt bedre forståelse av hvordan disse trendene utspiller seg i redaksjonelle medier, og brukt det aktivt i strategiske kommunikasjonsplaner. Selskapene demonstrerte en «tydelig og enkel analyse, med direkte og tydelig språk i målerapporteringen». Sagt med andre ord: Til tross for en mangesidig og kompleks problemstilling, er analysen lagt frem så enkelt, at den ble hedret med gull.

Gull: Mest effektive planlegging, gjennomføring og evaluering i Vest-Europa

Da Infomedia startet opp arbeidet lå kommunikasjonsstrategien et sted mellom magefølelse og medieovervåkning. Sammen med kunden dykket de inn i mediematerien, og bygget stegvis opp en ny strategi basert på tidligere data, løpende tracking og konkrete, målbare KPI-er. Infomedia har med dette tydelig demonstrert hvordan planlegging, forskning og evaluering kan gi klare og svært strategiske retningslinjer, som igjen fører til gode, målbare resultater.

Nominasjoner

Nominert: Beste oppstart på en reise innen kommunikasjonsmåling (Citycon)

Liljeholmen er et større område med eiendom, service, shopping, kulturtilbud og t-bane, like utenfor Stockholms bysentrum. Ved å se på hvordan nyhetsmedier dekker Citycons fasiliteter, brukte Infomedia medieidentitet og fokusgrupper direkte inn i kommunikasjon rundt byplanleggingen. Prisen anerkjenner «organisasjoner som er nye innen mediemåling og -evaluering, og som bygger god praksis helt fra starten av». Prosjektet er for tiden i en høringsfase, med mål om ferdigstillelse i 2029.

Nominert: Beste multimediale analyse og beste bruk av måling for en enkeltstående kampanjeevaluering (H&M)

I oktober 2020 lanserte H&M i Stockholm sitt første klesgjenvinningssystem. H&Ms kunder ble invitert til å ta del i «Looop»-kampanjen, og representerte med det et viktig steg i retning av en Sirkulær fremtid i motebransjen. Infomedia utførte medieanalyse og evaluering av kampanjen, der man fokuserte spesielt på kundeengasjement og faktisk handling, drevet av kampanjen.

Nominert: Innovasjonsprisen for ny målemetodikk (We Love People)

Å «Måle hensikt i kommunikasjon» krever kloke hoder. Infomedia utarbeidet i samarbeid med konsulentbyrået We Love People, en original og unik metodikk som fanger opp hensiktens mangefasetterte natur. Infomedia kombinerte flere måle- og evalueringsverktøy, og fant en ny måte å måle effekten av kommunikasjonsaktiviteter på. Metodikken fikk navnet «The Purpose Score». 

Gard E. Paulsen (f.v.) Hans J. Strand og Oddmund Vaagsholm

5 tips til best mulig medieovervåkning