fbpx

Infomedia vinner 2x gull under AMEC Awards 2021

Pressemelding 30. november 2021

Det har vært en god avslutning på året for medie- og analysebyrået Infomedia som krones med to gull under årets AMEC Awards.

AMEC, som er den ledende internasjonale bransjeorganisasjonen for måling og evaluering av kommunikasjon, hedrer Infomedia for sitt analysearbeid – innen kategoriene «Mest effektive planlegging, gjennomføring og evaluering i Vest-Europa», samt «Pris for godt språk og effektiv kampanjeevaluering».

– Det er selvsagt en stor ære å bli anerkjent av bransjen for den jobben vi gjør. Vi jobber bestandig intensivt, ærgjerrig og nyskapende for å kunne levere den innsikten kundene våre har behov for. Når bransjen sier at dette arbeidet både er effektivt, innovativt og best i klassen, blir man virkelig glad og stolt, sier Oddmund Vaagsholm, Head of Analysis & Advisory i Infomedia Norge.

Prestisjetungt prisprogram

AMEC Awards har i 25 år delt ut globale og prestisjetunge priser innen kommunikasjonsmåling og analyser. Prisutdelingen utmerker bemerkelsesverdige prestasjoner innen kommunikasjonsstrategi, analyse og digital teknologi. Konkurransen er åpen for forskingsinstitutter, PR- og kommunikasjonsbyråer, medie- og analysebyråer, samt kommunikasjonsavdelinger i både offentlig og privat sektor som bruker analyseverktøy i PR- og kommunikasjonsarbeid.

– Sett opp mot konkurransen, slik vi analytikere ofte gjør, blir man også ydmyk. Vi har et fantastisk team av analytikere og rådgivere som virkelig står på for kundene våre – slik at de får den innsikten de forventer og fortjener fra oss. Kommunikasjonsmåling er i stadig utvikling og det er motiverende å se at vi bidrar til denne utviklingen, sier Vaagsholm.

Infomedia utfører mange ulike analyser som gir verdifull innsikt knyttet til medieomtale, omdømme og prestasjoner i hele medielandskapet. Selskapets fokus for det kommende året er å fortsette å levere analyser og rådgivning i øverste klasse. Og sikter naturligvis mot gull også i årene som kommer.

Infomedia var også nominert i kategoriene:

  • Beste oppstart på en reise innen kommunikasjonsmåling
  • Beste multimediale analyse
  • Beste bruk av måling for en enkeltstående kampanjeevaluering
  • Innovasjonsprisen for ny målemetodikk

For mer informasjon

Oddmund Vaagsholm
Head of Analysis & Advisory
Oddmund.Vaagsholm@infomedia.no
+47 41 64 4­190

Om prisene

Gull: Pris for godt språk og effektiv kampanjeevaluering (Matprat & Animalia)

«Kjøttelskere» var et prosjekt mellom Infomedia, Matprat og Animalia. Prosjektet tok utgangspunkt i det økende presset i kjøttindustrien: Forbrukernes økende bevissthet rundt klima- og helsespørsmål og dyrevelferd, eskalerer den politiske polariseringen og skaper utfordringer. Det er ikke enkelt å navigere og kommunisere godt i et så konfliktfylt landskap.

Med Infomedia i spissen har trioen etablert en langt bedre forståelse av hvordan disse trendene utspiller seg i redaksjonelle medier, og brukt det aktivt i strategiske kommunikasjonsplaner. Selskapene demonstrerte en «tydelig og enkel analyse, med direkte og tydelig språk i målerapporteringen». Sagt med andre ord: Til tross for en mangesidig og kompleks problemstilling, er analysen lagt frem så enkelt, at den ble hedret med gull.

Gull: Mest effektive planlegging, gjennomføring og evaluering i Vest-Europa

Da Infomedia startet opp arbeidet lå kommunikasjonsstrategien et sted mellom magefølelse og medieovervåkning. Sammen med kunden dykket de inn i mediematerien, og bygget stegvis opp en ny strategi basert på tidligere data, løpende tracking og konkrete, målbare KPI-er. Infomedia har med dette tydelig demonstrert hvordan planlegging, forskning og evaluering kan gi klare og svært strategiske retningslinjer, som igjen fører til gode, målbare resultater.

Nominasjoner

Nominert: Beste oppstart på en reise innen kommunikasjonsmåling (Citycon)

Liljeholmen er et større område med eiendom, service, shopping, kulturtilbud og t-bane, like utenfor Stockholms bysentrum. Ved å se på hvordan nyhetsmedier dekker Citycons fasiliteter, brukte Infomedia medieidentitet og fokusgrupper direkte inn i kommunikasjon rundt byplanleggingen. Prisen anerkjenner «organisasjoner som er nye innen mediemåling og -evaluering, og som bygger god praksis helt fra starten av». Prosjektet er for tiden i en høringsfase, med mål om ferdigstillelse i 2029.

Nominert: Beste multimediale analyse og beste bruk av måling for en enkeltstående kampanjeevaluering (H&M)

I oktober 2020 lanserte H&M i Stockholm sitt første klesgjenvinningssystem. H&Ms kunder ble invitert til å ta del i «Looop»-kampanjen, og representerte med det et viktig steg i retning av en Sirkulær fremtid i motebransjen. Infomedia utførte medieanalyse og evaluering av kampanjen, der man fokuserte spesielt på kundeengasjement og faktisk handling, drevet av kampanjen.

Nominert: Innovasjonsprisen for ny målemetodikk (We Love People)

Å «Måle hensikt i kommunikasjon» krever kloke hoder. Infomedia utarbeidet i samarbeid med konsulentbyrået We Love People, en original og unik metodikk som fanger opp hensiktens mangefasetterte natur. Infomedia kombinerte flere måle- og evalueringsverktøy, og fant en ny måte å måle effekten av kommunikasjonsaktiviteter på. Metodikken fikk navnet «The Purpose Score». 

Gard E. Paulsen (f.v.) Hans J. Strand og Oddmund Vaagsholm

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt