Infomedias årsresultat 2021

Post Author

Infomedia

Pressemelding 31. mars 2022

I 2021 styrket Infomedia sin nordiske posisjon og oppnådde en omsetning på 215,7 mill. DKK mot 204,8 mill. i 2020. Veksten kommer fra aktiviteter i Norge, Sverige og teknologiselskapet Opoint.

Det danske selskapet leverte på nivå med 2021. Driftsresultatet (EBITDA) utgjør 22,5 mill. DKK i 2021, mot 22,8 mill. i 2020. Resultatet reflekterer investeringer i Shared Service Center i Estland samt omorganisering og styrking av det svenske selskapet. Resultat før skatt utgjør 12,2 mill. DKK mot 12,0 mill. i 2020.

– Som for alle andre selskaper var det nok et år med COVID-19, naturlig nok påvirket det markeds- og utviklingsaktiviteter i store deler av 2020. Vi opprettholdt likevel planlagte investeringer i vår nordiske konsolidering, blant annet i utviklingen av en ny produktplattform, ny merkeidentitet og nye nettsider for Infomedia og Opoint. Det er også gjort investeringer i digital transformasjon og datavitenskapelige initiativ for å understøtte automatisering og nye typer kommunikasjonsanalyser. Med markedsforholdene tatt i betraktning, anser vi resultatet som tilfredsstillende, sier administrerende direktør Thomas Vejlemand.

Flere ledelsesmessige og organisatoriske initiativ er iverksatt i 2021 med sikte på å styrke selskapet ytterligere.

– Vi har kommet langt i å konsolidere selskapene våre etter oppkjøp i 2018 og 2019, hvilket har ført til endringer i ledelsen. Vi ansatte ny landssjef for det danske selskapet og ny administrerende direktør for Opoint, som begge er rekruttert internt. Vi etablerte en ny nordisk ledergruppe bestående av landsledere og ledere med ansvar for tverrfaglige prosessområder. Vi har et sterkt team og startet 2022 med styrket kundetilgang og økt interesse for vår internasjonale medieovervåkning, med fokus på krisehåndtering og markedsundersøkelser, sier Vejlemand.

Ambisjonen er å gjøre Infomedia til den foretrukne softwarepartner innen medieovervåkning i Norden og internasjonalt, med fokus på forretningsstrategiske medieanalyser og kommunikasjonsinnsikt.

For mer informasjon

Thomas Vejlemand, CEO Infomedia
+45 31 37 30 25
tve@infomedia.dk

Anders Heering, styreleder og direktør for JP/Politikens Erhvervsmedier
+45 20 19 40 44
ah@watchmedier.dk

Om Infomedia

Infomedia Group utvikler og driver digitale løsninger for Media Intelligence, samt rådgir innen medieovervåkning, medieanalyser og kommunikasjonsinnsikt. Konsernets ambisjon er å bli den foretrukne leverandøren til nordiske bedrifter og organisasjoner, ved å understøtte kunders innsikt i kommunikasjon og omdømme – på tvers av redaksjonelle og sosiale medier, lokalt og internasjonalt. Infomedia er i økende grad involvert i internasjonale anbud. Med sin crawling-teknologi leverer datterselskapet Opoint webdata feeds til bl.a. medieovervåkning- og IT-selskaper internasjonalt.

Infomedia har 250 ansatte fordelt på kontorer i København, Aarhus, Stockholm, Oslo og Tallinn og eier også teknologiselskapet Opoint, med tilknyttet salgskontor i London.

Selskapet har en strategisk samarbeidspartner i Ninestars fra Chennai, som er spesialist på dataprosesser. Infomedia samarbeider også med to internasjonale teknologipartnere innen overvåkning av sosiale medier; Talkwalker og Hootsuite, samt Vocast for å knytte medieovervåkning tettere til PR/distribusjon, presserom og journalistdatabaser.

Infomedia ble grunnlagt i 2002, og eies i dag 50/50 av Danmarks to største mediehus, JP / Politikens Hus og Berlingske Media.

Nøkkeltall

Last ned vår guide om employee advocacy