fbpx

Nordmenn fornøyd med mediedekning tross få gladsaker

Krigen i Ukraina, dyrtid, Aps fall, Haaland og skyting i Oslo. Det er temaene mediene har skrevet mest om gjennom første kvartal av 2023. Krigen og trangere økonomi opprører folk mest, mens Haalands scoringer og Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene gleder mange, viser AgendaTracker-undersøkelsen.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Etter analyser av nær 90.000 artikler viser undersøkelsen at norske medier i hovedsak har gitt spalteplass til de store og alvorlige hendelsene. Blant nyhetene ute i verden har krigen i Ukraina og jordskjelvet i Tyrkia og Syria blitt behørig omtalt, mens det her hjemme er Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene og folks opplevelser med økte renter, strøm og matpriser som har fått mest spalteplass.

– Hvilke nyheter som har vært mest omtalt kommer ikke som en overraskelse. Samtidig viser analysen at, på tross av en kontinuerlig nyhetsstrøm, opprettholder vi interessen for de største sakene over lengre tid, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Alvorlige saker engasjerer mest

Ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov som en del av AgendaTracker, er det også disse sakene som gjør mest inntrykk på folk. Nordmenn ble også spurt om i hvilken grad sakene gjorde dem opprørte, triste eller glade.

Det som gjorde flest nordmenn opprørte og triste var krigen i Ukraina og jordskjelvet i Tyrkia og Syria – hele 94 prosent av de spurte, opplyste disse sakene som mest opprørende. Blant innenriks nyhetssaker er det vold i Oslo sentrum som opprørte flest (92 prosent), etterfulgt av økte priser i samfunnet (91 prosent). Også sensur av Roald Dahl-bøkene (88 prosent) og Fosen-saken (69 prosent) opprørte mange.

– Etter over et år med krig i Ukraina, er det fint å se at nordmenn fortsatt ikke har blitt numne for dekningen her hjemme i Norge, og at dette fortsatt er nyhetssaken som gjør mest inntrykk på folk, sier Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.

I motsatt ende var sakene som gjorde folk mest glade ski-VM (77 prosent), Erling Braut Haalands scoringer i Premier League (74 prosent) og Arbeiderpartiets fall på meningsmålingene (40 prosent).

På spørsmål om hvordan man synes medias dekning av sakene har vært, får de fleste sakene gode skussmål. Mest fornøyd var man med dekningen av ski-VM der hele 72 prosent mener mediene har gjort en god jobb. Dekningen av krigen i Ukraina holder fortsatt stand med 57 prosent, og 60 prosent gleder seg over dekningen av scoringene til Haaland i England.

Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene. Foto: Ilja C. Hendel

Mindre engasjement rundt Mehls TikTok-bruk og Sophie Elise-saken

Justisminister Emilie Enger Mehls bruk av den kinesiske appen TikTok har blitt omtalt mye i mediene dette kvartalet. Saken har imidlertid ikke gjort inntrykk på flere enn 11 prosent av befolkningen. Kanskje mer overraskende er det at dette gjelder uavhengig av aldersgruppe.

Undersøkelsen viste også at mediestormen rundt Sophie Elise og NRK bare gjorde inntrykk på 26 prosent av de i aldersgruppen mellom 18-29 år, og så lite som 13 prosent blant de mellom 50-59 år.

– I motsetning til inntrykkene man fort kan få i kommentarfeltene, er det fortsatt de store og viktige sakene som opptar oss nordmenn, avslutter Bjerke.

Mer informasjon

Benedicte W. Siland
Seiorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia
Benedicte.Siland@infomedia.no
+47 91 11 53 59

AgendaTracker er en kartlegging av hvilke saker mediene har skrevet mest om og hvilke inntrykk nordmenn har av de ulike sakene. Respondentene rangerer nyhetssaker etter hvor stort inntrykk de har gjort og hvor triste, opprørte eller glade sakene har gjort dem Undersøkelsen gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn. AgendaTracker er et samarbeid mellom analyseselskapet YouGov, mediaintelligens- og rådgivningsbyrået Infomedia og kommunikasjonsbyrået PR-operatørene.

Analysen er basert på 87.983 artikler hentet fra Infomedias medieovervåkingsportal M360. Kildeutvalget består av papir- og nettaviser fra Dagbladet, Nettavisen, Aftenposten, VG, NRK.no, Nationen, Tv2.no, Klassekampen og E24. Stordataanalysen bruker en metodikk kalt Latent Dirichlet Allocation (LDA). Metodikken analyserer datasettet og regner ut sannsynligheten for at ordene i hver artikkel opptrer sammen. Ordene er gruppert i ordgrupper som gir en objektiv sammensetning av hvilken tematikk som forekommer i artiklene.

Undersøkelsen fra YouGov er gjennomført i uke 12 og er en representativ undersøkelse blant nordmenn for å avdekke deres holdninger til mediedekningen i løpet av første kvartal 2023.

Om Infomedia

Infomedia er Nordens ledende aktør innen media intelligence og analyser av medieomtale. Med sitt solide analyse- og rådgivningsteam oversetter selskapet det kaotiske mediebildet til innsikt og oversikt, noe som styrker kundenes strategiske innsats og posisjon på tvers av forretningsområder, markeder og landegrenser. Infomedia har kontorer i Oslo, København, Stockholm og Tallinn, og bistår private og offentlige virksomheter i hele Norden.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt