16. november gikk AMEC Awards av stabelen, der aktører hedres for fremragende innsats innen kommunikasjonsstrategi, -analyse og medieovervåkningsteknologi. Prisutdelingen er åpen for alle som bruker medieovervåkning og -analyse i PR- og kommunikasjonsarbeid, og er kommunikasjonsbransjens svar på Oscar-utdelingen. Gleden var derfor stor da Infomedia mottok tre priser, i kategoriene «Best evaluation on a small budget», «Best first steps on a measurement journey» og «Best use of measurement for a single event or campaign».
1. Best evaluation on a small budget
Infomedia & Dansk Magisterforening/Akademikerbladet: Bruk av ekspertkilder i media – en game changer i samfunnsdebatten om mangfold
Dansk Magisterforening (DM) er en akademisk fagforening for over 68 000 bachelor-, master- og doktorgradsstudenter innen humaniora, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. Dansk Magisterforening spiller også en viktig rolle som interesseorganisasjon for uavhengige forskere. Hvert kvartal utgir DM «Akademikerbladet», et journalistisk magasin med redaksjonell frihet som leses av over 40 000 medlemmer.
I en tid preget av økende feilinformasjon, polarisering, helsekriser og konflikter, ønsker Akademikerbladet å skape bevissthet om og synliggjøre betydningen av uavhengige eksperter som stiller seg til disposisjon for media for å formidle sin fagkunnskap til folket og beslutningstakere.
Med mål om å lage en metodisk robust liste over de 50 mest siterte, uavhengige ekspertene i media, ønsket Akademikerbladet hjelp fra Infomedia for å få hjelp til datainnsamlingen og veiledning om metoden.
Infomedias analyse av medieeksperter ble av stor verdi for Akademikerbladet, og listen skapte oppmerksomhet blant fagforeningsmedlemmer og store danske medier som TV2, DR og Politiken både i sosiale og redaksjonelle medier. Et viktig funn var at kvinner var underrepresentert, bare 3 av de 50 mest siterte ekspertene var kvinner. Dette fikk medier, organisasjoner og bedrifter til å reagere på analysen med tiltak og kommentarer.
2. Best first steps on a measurement journey
Infomedia & Fælledby: LLC Datadrevet innsikt for tidlig utvikling av kommunikasjonsstrategier i en mer bærekraftig boligsektor.
Fælledby er et nytt bærekraftig byggeprosjekt som bygger bro mellom natur, fellesskap og miljøvennlig livsstil i hjertet av København. Til tross for et ønske om å fremme den grønne urbanismebevegelsen, ble prosjektteamet på to personer som hadde fått i oppgave å administrere utviklingsprosjektet og kommunikasjonsplattformen, utsatt for en overveldende negativ fremstilling i mediene, spredt av aktivister. Da dette utviklet seg til krisehåndtering i juli 2021, måtte de ta et skritt tilbake og evaluere den nåværende merkevare- og kommunikasjonsinnsatsen på tvers av fortjente, eide og betalte kanaler.
Som måle- og evalueringsspesialister bidro Infomedia til å utarbeide en hensiktsmessig kommunikasjonsstrategi. Arbeidet omfattet følgende mål:
- Måling og evaluering av omdømmet i media og publikums oppfatning av Fælledby.
- Identifisere en vei fra måling til utvikling av et narrativ rundt selskapets verdiforslag, på tvers av kanaler og budsjettbegrensninger.
- Kontinuerlig evaluering og håndtering av kriser.
- Utarbeide en god kommunikasjonsstrategi i samarbeid med Fælledby LLC og sette klare KPI’er for å måle resultatene gjennom hele prosessen.
3. Best use of measurement for a single event or campaign
Infomedia & Lidl: Oppbygging av en GPS i historiefortelling: Å fremme sosialt ansvar i matvareindustrien
Lidl er en internasjonal lavpriskjede med over 12 000 butikker på verdensbasis, men har bare 4 % markedsandel i Danmark. Som en av de mindre aktørene i bransjen, sliter kjeden med å komme til i mediedebatten, der de større kjedene får mer oppmerksomhet og spalteplass. Et eksempel på dette er den felles støtten til et statlig initiativ, «Røgfri Fremtid», en felles visjon om å gjøre Danmark røykfritt. Fordi de større kjedene er offisielle partnere, får Lidl betydelig mindre medieoppmerksomhet enn konkurrentene.
Dette ønsker de å gjøre noe med. Derfor har Lidl Danmark satt seg som mål å øke sitt samfunnsansvar ved å fase ut salget av tobakksprodukter i alle Lidl-butikker innen utgangen av 2028, og alle nye butikker skal være tobakksfrie. Med et initiativ i denne størrelsesordenen er det avgjørende å finne den rette strategien for historiefortellingen og kunngjøringen. Til det trengte Lidl analyse og rådgivning, for å finne en strategi som kunne gi maksimal effekt – med minimal risiko for motreaksjoner.
Prosjektet ble delt inn i tre faser, der Infomedia bidro med analyse og veiledning fra start til slutt:
- Research og interessentanalyse
- Rådgivning og målsetting
- Evaluering
Med en databasert, gjennomarbeidet oversikt over interessenter og argumenter, styrket Lidls kommunikasjonen betraktelig og kom i en posisjon hvor deres kommunikasjonssjef ble invitert til en større TV-debatt sammen med flere av interessentene fra analysene. Denne eksponeringen var i seg selv en stor suksess – og med Infomedias analyser for hånden var kommuniaksjonsjefen godt forberedt på alle argumenter i debatten.
Les mer om Infomedias prisvinnende løsninger.
Om Infomedia
Infomedia er Nordens ledende medieovervåkingsselskap. Med avansert teknologi, komplekse algoritmer og et team av dyktige fagpersoner overvåker vi alt som blir sagt og skrevet i media, over hele verden.
Vi har tilgang til enorme datamengder, ny teknologi og erfarne fagfolk, noe som gir oss en ledende posisjon på markedet for medieovervåkning, -analyse og kommunikasjonsoptimalisering. Målet vårt er å gi kundene våre mulighet til å vokse gjennom bedre innsikt i et komplekst medielandskap.
Som markedsleder ønsker Infomedia å sette nye standarder for organisasjoners evne til å ta de riktige beslutningene om sin kommunikasjon i alle medier. Slik hjelper vi kundene våre med å nå sine forretningsmål og styrke omdømmet.
Infomedia eies av JP/Politikens Hus og Berlingske Media, og vi utfører oppdrag for både nasjonale og internasjonale kunder. På partnerlisten vår finner du blant annet Hootsuite og Talkwalker, som er blant de fremste i verden på sitt felt.