AgendaTracker er et samarbeid mellom analyseselskapet YouGov, mediaintelligens- og rådgivningsbyrået Infomedia og kommunikasjonsbyrået PR-operatørene. Selskapene har sammen sett nærmere på mediedekningen av det omdiskuterte mesterskapet.
I undersøkelsen kommer det frem at hele 57 prosent har fulgt dekningen av fotball-VM i Qatar. 36 prosent har ikke fulgt med på VM i det hele tatt grunnet manglende interesse, mens 12 prosent aktivt boikottet mesterskapet. 45 prosent av befolkningen har sett enten en eller flere kamper, og 6 prosent av disse hadde egentlig planlagt å boikotte, men innrømmer å ha sprukket underveis.
– Vi ser at de som faktisk fulgte mesterskapet i stor grad også opplever dekningen av de utenomsportslige sidene av fotball-VM som god, hvorpå kun 1 av 5 er misfornøyde. Kun fire prosent er misfornøyde med dekningen av selve kampene. Mediehusene kan dermed se seg relativt godt fornøyd med tilbakemeldingen fra fotballentusiastene, sier Jørgen Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene.
Han poengterer imidlertid at selv om flertallet er fornøyde, har også noen vært svært misfornøyde med hvordan enkeltsaker er blitt dekket av mediene. Dette gjelder spesielt FIFA-sjefens åpningstale og FIFAs håndtering av bruddene på menneskerettigheter, hvor henholdsvis 25 og 39 prosent syntes dekningen har vært dårlig eller svært dårlig. Bjerke tror derfor mesterskapet og medienes dekning vil bli debattert i ukene og månedene som kommer.
Jørgen W. Bjerke, partner og kundeansvarlig i PR-operatørene. Foto: Ilja C. Hendel
Norske medier mest kritiske
AgendaTracker har også tatt for seg hva slags tematikk det har vært på artiklene som er skrevet gjennom mesterskapet. Tallene viser at dekningen innledningsvis var sterkt preget av temaer som menneskerettigheter og boikott. Faktisk var disse temaene innledningsvis mer gjeldene enn generell dekning av kampene. I tillegg var også migrantarbeidere, «OneLove»-kampanjen, LGTB+-rettigheter, alkoholforbudet, Klaveness’ reaksjon på Infantinos tale, og korrupsjon, temaer som ble hyppig omtalt.
– Etter hver uke som gikk i mesterskapet så vi imidlertid at sakene som handlet om andre aspekter enn fotballen direkte ble stadig færre, og allerede i uke to var det vanlige fotballsaker og generelle resultater som lå på topp frem til mesterskapets slutt, sier Lejla Brackovic, leder for virksomhetskommunikasjon og seniorrådgiver i Infomedia.
De norske mediene var ifølge Brackovic, også sammen med kollegaene i Sverige de som hadde høyest andel kritiske oppslag gjennom mesterskapet sammenlignet med danske, franske, spanske, engelske og tyske medier. Norge utpekte seg spesielt med andel kritisk omtale om boikott.
– Hovedårsaken til mye omtale av boikott i norske medier er nok i første rekke at fotballtinget faktisk stemte over det i januar. Ingen av de andre landene gjorde det, men det viser også at menneskerettigheter står høyt på den norske agendaen og er godt integrert i vårt verdisett, sier Brackovic.
Lejla Brackovic, Head of Corporate Communcations i Infomedia. Foto: Kilian Munch.
Dette engasjerte nordmenn mest
De nyhetssakene som engasjerte flest nordmenn under VM var ifølge undersøkelsen FIFAs nekt av kapteinsbind med regnbuefarger, hvor hele 6 av 10 oppga at de ble triste eller opprørte. I motsatt ende ble 6 av 10 litt eller meget glade for at Marokko, som første afrikanske lag noensinne, kvalifiserte seg til semifinalen.
– Ronaldo er imidlertid ikke like populær lenger. Kun 14 prosent ble lei seg av at Portugal og Ronaldo gikk ut av mesterskapet, mens 46 prosent ble glade av å følge Messis og Argentinas kamp mot VM-tittelen, sier Bjerke, og legger til:
– Nordmenn er også ganske skadefro om man skal tro på tallene. Hele 4 av 10 oppgir nemlig å ha blitt glade for at Qatar tapte alle kampene sine.
52 prosent av de spurte ble også glade for at iranske spillere demonstrerte under nasjonalsangen, mens 54 prosent ble glade for at det tyske lagets markering overfor FIFA i deres første kamp i mesterskapet.
– Nordmenn har jo også nære bånd til våre nabonasjoner, og 25 prosent ble derfor triste av Danmarks svake innsats under VM, avslutter Bjerke.
Mer informasjon
Lejla Brackovic
Head of Corporate Communications
Lejla.Brackovic@infomedia.no
+47 92 20 03 94
Om Infomedia
Infomedia er Nordens ledende aktør innen media intelligence og analyser av medieomtale. Med sitt solide analyse- og rådgivningsteam oversetter selskapet det kaotiske mediebildet til innsikt og oversikt, noe som styrker kundenes strategiske innsats og posisjon på tvers av forretningsområder, markeder og landegrenser. Infomedia har kontorer i Oslo, København, Stockholm og Tallinn, og bistår private og offentlige virksomheter i hele Norden.