fbpx

5 veier til strategisk verdi med medieovervåkning

Virksomheter står hele tiden overfor utfordringen å redusere risiko og beskytte omdømmet. Dette er utfordringer som påvirker hele organisasjonen, og ikke lar seg begrense av bransje. Det skaper et behov for å overvåke egen virksomhet og omverdenen i media. I denne bloggartikkelen får du inspirasjon til hvordan du kan bruke medieovervåkning til å håndtere noen vanlige virksomhets-utfordringer.

Innhold

Reduser virksomhetens risiko

Innsikt i medieomtaler kan redusere din risiko som bedrift, organisasjon eller person. Ved å få oversikt over det som sies og skrives om deg og din omverden, får du styrket innsikten i markedet og kan redusere risikoen for negativ omtale. Ved en mediestorm kan medieovervåkning være et verktøy i krisehåndteringen, ved å spore hvem eller hva som driver den negative omtalen (medier eller personer), og hvordan omtalene spres i ulike medier.

Forvaltning av omdømme

Omdømmet (eller merkevarekapitalen) er den mest verdifulle ressursen en virksomhet har. Det tar mange år å bygge opp, men sekunder å rive ned. Hver dag vitner vi at media utfordrer omdømmet til bedrifter, organisasjoner og personer – til og med landet iblant. Både på TV og radio, i trykte og digitale medier. Derfor må virksomheter holde seg orientert og reagere raskt dersom en mediestorm skulle oppstå, for å ivareta det hardt opparbeidet omdømmet.

Oppdag nye trender

Mange nye trender vokser frem ved at de omtales i media, og ved at folk snakker om det på sosiale medier. Ved å overvåke relevante emner, agendaer, konkurrenter, nøkkelord og etc. blir det kanskje din virksomhet som oppdager dem først, og kan marsjere forrest i toget. Med effektiv medieovervåkning kan du oppdage nye muligheter for virksomhetens kommunikasjon og forretningsutvikling, og få et forsprang på konkurrentene.

Mål virksomhetens kommunikasjon

I de fleste mellomstore og store virksomheter, har de PR- og kommunikasjonsansvarlige behov for å måle og optimalisere kommunikasjonen og markedsaktivitetene. Med en løsning for medieovervåkning og -analyse, får du innsikt i medieomtalene og kan dykke dypere ned i dataene og forstå hvorvidt budskapene faktisk når frem, om omtalene er negative eller positive, og mye mer. Med denne innsikten kan du optimalisere både strategier og budskap.

Oppdag nye forretningsmuligheter

Jo bedre innsikt du har i markedet ditt, jo større er mulighetene for å finne nytt vekstpotensial. Effektiv medieovervåkning er viktig for å ha oversikt over aktualiteter i din omverden. Hva foretar dine konkurrenter seg, og hva uttaler de seg om? Hva er de største «snakkisene» i bransjen, og hvilke trender dominerer markedet? Det er alltid enklere og tryggere å fatte strategiske beslutninger, når de er basert på et solid informasjonsgrunnlag.

Bruk medieovervåkningen strategisk

Medieovervåkning hjelper PR- og kommunikasjonsansvarlige hver dag med å holde oversikt og reagere raskt. Men medieovervåkning kan være så mye mer enn det. Tenk strategisk og få med kolleger i andre avdelinger, så kan medieovervåkning bli et verktøy til å håndtere noen av de større utfordringene i virksomheten også.

Kontakt oss

Vil du vite mer om medieovervåkning? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

5 tips til best mulig medieovervåkning

Book en demo av vår medieovervåkning