Innhold
Reduser virksomhetens risiko
Innsikt i medieomtaler kan redusere din risiko som bedrift, organisasjon eller person. Ved å få oversikt over det som sies og skrives om deg og din omverden, får du styrket innsikten i markedet og kan redusere risikoen for negativ omtale. Ved en mediestorm kan medieovervåkning være et verktøy i krisehåndteringen, ved å spore hvem eller hva som driver den negative omtalen (medier eller personer), og hvordan omtalene spres i ulike medier.
Medieovervåkning – veien til innsikt: Hvordan medieovervåkning og innsikt fra mediedata skaper verdi for hele virksomheten.
Forvaltning av omdømme
Omdømmet (eller merkevarekapitalen) er den mest verdifulle ressursen en virksomhet har. Det tar mange år å bygge opp, men sekunder å rive ned. Hver dag vitner vi at media utfordrer omdømmet til bedrifter, organisasjoner og personer – til og med landet iblant. Både på TV og radio, i trykte og digitale medier. Derfor må virksomheter holde seg orientert og reagere raskt dersom en mediestorm skulle oppstå, for å ivareta det hardt opparbeidet omdømmet.
Oppdag nye trender
Mange nye trender vokser frem ved at de omtales i media, og ved at folk snakker om det på sosiale medier. Ved å overvåke relevante emner, agendaer, konkurrenter, nøkkelord og etc. blir det kanskje din virksomhet som oppdager dem først, og kan marsjere forrest i toget. Med effektiv medieovervåkning kan du oppdage nye muligheter for virksomhetens kommunikasjon og forretningsutvikling, og få et forsprang på konkurrentene.
Mål virksomhetens kommunikasjon
I de fleste mellomstore og store virksomheter, har de PR- og kommunikasjonsansvarlige behov for å måle og optimalisere kommunikasjonen og markedsaktivitetene. Med en løsning for medieovervåkning og -analyse, får du innsikt i medieomtalene og kan dykke dypere ned i dataene og forstå hvorvidt budskapene faktisk når frem, om omtalene er negative eller positive, og mye mer. Med denne innsikten kan du optimalisere både strategier og budskap.
5 tips til best mulig medieovervåkning: Slik velger du riktig løsning fra starten av.
Oppdag nye forretningsmuligheter
Jo bedre innsikt du har i markedet ditt, jo større er mulighetene for å finne nytt vekstpotensial. Effektiv medieovervåkning er viktig for å ha oversikt over aktualiteter i din omverden. Hva foretar dine konkurrenter seg, og hva uttaler de seg om? Hva er de største «snakkisene» i bransjen, og hvilke trender dominerer markedet? Det er alltid enklere og tryggere å fatte strategiske beslutninger, når de er basert på et solid informasjonsgrunnlag.
Bruk medieovervåkningen strategisk
Medieovervåkning hjelper PR- og kommunikasjonsansvarlige hver dag med å holde oversikt og reagere raskt. Men medieovervåkning kan være så mye mer enn det. Tenk strategisk og få med kolleger i andre avdelinger, så kan medieovervåkning bli et verktøy til å håndtere noen av de større utfordringene i virksomheten også.
Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om medieovervåkning? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.