Hva kan du bruke media intelligence til?
Media intelligence er en måte å samle inn og jobbe med data på, fra redaksjonelle og sosiale medier. Kontekster, trender, utvikling og effekter er noe av det du kan få innsikt i.
Men hva kan du egentlig bruke det til? I tillegg til å være et kraftig verktøy for research før du setter i gang med nye aktiviteter, er media intelligence svaret på hvorfor omtalen av deg øker, hvorfor du får mer trafikk til nettsiden din, eller hvorfor du får flere positive omtaler.
Her er noen forslag til hva du kan gjøre for å jobbe smart med dataen som din medieovervåkning av redaksjonelle og sosiale medier gir deg.

Medieovervåkning – veien til innsikt: Hvordan medieovervåkning og innsikt fra mediedata skaper verdi for hele virksomheten.
Identifiser de viktigste influencerne og agendaene
Tenk deg at du skal lansere en ny bil. En bil som kjører langt på literen. Med media intelligence kan du hente relevant innsikt fra data slik at du kan identifisere de viktigste influencerne, interessentene og ikke minst de viktigste agendaene i både redaksjonelle medier og på sosiale medier.
Tilbake til bilen: Den går langt på literen. Hvilke interessenter skriver om bærekraft i mediene? Og hvem er en stemme i debatten om miljø på sosiale medier? Hvis du kan identifisere de mest innflytelsesrike personene og samtidig bli klokere på relevante agendaer som bilen din passer inn i, har du den nødvendige innsikten for å kunne tilpasse kommunikasjonsstrategien og skape synlighet.

Få faglig påfyll og inspirasjon rett i innboksen
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faglig påfyll om PR, kommunikasjon og markedsføring.
Finn ut av hvorfor det går som det går
Med media intelligence kan du følge utviklingen av historien til bilen din i ulike medier medier, samtidig.
For eksempel viser overvåkningen av sosiale medier at det har vært 1500 positive omtaler av bilen på sosiale medier den uken du lanserte den. Dette er et viktig tall å rapportere på, men den virkelig verdifulle kunnskapen får du ved å se på hvorfor bilen har fått 1500 positive omtaler.
Er de positive omtalene sentrert rundt influenceren du samarbeider med? Handler omtalene om at den går langt på literen? Eller er det på et bestemt sosialt medium omtalen er spesielt positiv? Bruk media intelligence til å finne ut av hva som er årsaken til den positive omtalen og bruk den innsikten til å tilpasse kommunikasjons- og mediestrategien din deretter.
Ved å bruke data på en smart måte kan du få innsikt i hvordan historier utvikler seg og hvorfor de utvikler seg slik de gjør.
Se effekten av kommunikasjonsinnsatsen

Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om media intelligence og måling av kommunikasjon? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.