Med medieovervåkning er du alltid oppdatert på hva mediene skriver om virksomheten eller organisasjonen din, merkevaren, talspersoner, trender, agendaer osv. Likevel er det ikke alltid nok å bare overvåke norske medier.
Vi opplever en økende etterspørsel etter internasjonal medieovervåkning fra norske virksomheter og organisasjoner. De er interessert i å vite hva som skjer i utlandet som kan være forretningskritisk for dem.
Internasjonal medieovervåkning kan være komplekst, men med noen få forholdsregler kan du få en overvåkning som gir verdi – ikke bare for deg i kommunikasjons- eller presseavdelingen, men for hele organisasjonen.
Videre har vi skissert ned tre spørsmål som du kan stille for å sikre å at din internasjonale medieovervåkning gir god verdi:
Medieovervåkning – veien til innsikt: Hvordan medieovervåkning og innsikt fra mediedata skaper verdi for hele virksomheten.
Hva skal din internasjonale medieovervåkning inneholde?
Antallet nyhetskanaler øker, og det tikker stadig inn nytt innhold på de mange nettbaserte mediene. Men kvalitet og relevans er varierende, og det er ikke nødvendigvis en fordel å se alt som skrives om virksomheten din.
Begynn derfor med å finne ut hva du har bruk for å overvåke.
- Hva er relevant?
Er du interessert i å se alt som blir skrevet om virksomheten din? Eller skal det kun være relatert til et produkt, et spesifikt forretningsområde eller ord som støtter din overordnede forretningsstrategi? - Hvilke land er relevante?
Hvor er markedet ditt? Er det først og fremst i Skandinavia, eller vil du også følge med på hva som skrives om konkurrenter eller bransjen i Frankrike, Tyskland, Kina eller USA? Eller står du foran en lansering på et helt nytt kontinent – for eksempel i Sør-Amerika? - Hvilke kilder er relevante?
Er alle medier i de aktuelle landene relevante for deg, eller er det først og fremst redaksjonelle medier, fagblader eller printmedier? Hva med nettaviser, podkaster og sosiale medier? - Hvilken språkkompetanse finnes det i virksomheten?
Bør noe innhold oppsummeres på engelsk, slik at flere ansatte kan dra nytte av innhold fra alle land?
En grundig behovsvurdering kan virke tidkrevende før man setter i gang med internasjonal medieovervåkning, men det er et viktig skritt for å sikre det beste utgangspunktet. Dette er selvfølgelig også noe vi hjelper våre kunder med.
Få faglig påfyll og inspirasjon rett i innboksen
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faglig påfyll om PR, kommunikasjon og markedsføring.
Hvem er medieovervåkningen relevant for?
God, internasjonal medieovervåkning kan være verdifullt for hele organisasjonen, spesielt hvis du segmenterer overvåkningen din til ulike team eller avdelinger internt. Du kan sette opp overvåkningen bredt, men få den levert på ulike måter til forskjellige mottakere.
For eksempel:
- Produktsjefene kan få en daglig oversikt over hva som gjelder deres produkter individuelt
- Den tyske landssjefen mottar oversikt over kun tysk omtale
- Selgere kan motta omtale om kundene sine
- Kommunikasjonsavdelingen får oversikt over all omtale som omhandler virksomhetens omdømme eller CSR-strategi
- Ledelsen motta en oppsummerende rapport med det forretningsstrategiske innholdet.
Slik segmentering er med på å gi deg større verdi for medieovervåkningen, fordi den strekker seg utover kommunikasjons- og presseavdelingen. Verktøyet blir relevant for flere, på tvers av avdelingene i virksomheten. Og innsikten kan dermed brukes til å målrette kampanjer, oppdage nye markedsmuligheter, utvikle produkter eller øke presseinnsatsen i et bestemt land eller område.
Hva vil du bruke medieovervåkningen til?
Medieovervåkning kan være mer enn bare en oversikt over hva som sies og skrives om virksomheten rundt i verden.
Hvis du først og fremst ønsker å holde deg oppdatert på hva som blir sagt og skrevet om virksomheten i nyhetsmediene rundt i verden, og bruke det som inspirasjon i arbeidet ditt, er medieovervåkning alene akkurat det du trenger.
Men hvis du vil måle effekt over tid og bruke innsikten strategisk i kommunikasjonen din, bør du også vurdere medieanalyse. Med en medieanalyse kan du bl.a. måle effekten av ditt kommunikasjons- eller pressearbeid, vurdere om omtalen støtter opp under forretningsstrategien og se om det primært er positiv eller negativ omtale av et spesifikt forretningsområde eller produkt.
Kanskje har du også behov for å overvåke hva som foregår i sosiale medier?
Poenget mitt er at for å oppnå en god og effektiv, internasjonal medieovervåkning må den skreddersys til din virksomhets konkrete behov. Og hvis du (og medieovervåknings-leverandøren din) gjør forarbeidet ordentlig, kan din daglige overvåknings-e-post bli dagens mest relevante og interessante lesning for flere avdelinger.
Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om internasjonal medieovervåkning? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.