Guide til Facebook-annonsering: 5 enkle trinn for å lage din første kampanje


Katrine Jacobsen

Sosiale medier koster penger hvis du vil nå ut til din målgruppe med ditt innhold. Organisk rekkevidde er det vi tilstreber, men krevende å få til, derfor skal du i gang med annonsering.

Innen du klikker deg inn på Facebook og trykker på Boost-knappen bør du holde hodet kaldt og lese dette:

Facebooks Boost-knapp er den enkle løsningen

Boost-knappen er fristende. Det krever to klikk, og du er i gang med din annonsering. Du kan enkelt bruke Boost, men hvis du vil ha kontroll på ditt budsjett – og oppnå bedre resultater – får du mer ut av dine Facebook-kampanjer hvis du bygger annonsene fra bunnen.

Du skal helst glemme alt om Facebooks Boost-knapp. Ok?

Det beste er å bygge Facebook-kampanjer fra bunnen av, selv om det høres vanskelig ut. Her får du en guide til hvor du skal starte, slik at du får mest valuta for pengene dine.

5 tips til å komme i gang med annonsering på Facebook

Vi begynner med et lite tips før du starter å annonsere:

Begynn med å lage innhold for organisk rekkevidde.

En huskeregel er, at godt organisk innhold også vil prestere bra som betalt. Derfor er det en god idé å la den organiske rekkevidden jobbe for deg, før du bruker penger på å få innholdet lengre ut.

Når det så er sagt…

Her får du 5 tips til å komme godt i gang med Facebook-annonsering:

1: Velg kampanjens målsettning

Det aller første du skal gjøre er å finne ut hva du gjerne vil bruke penger på. Det gjelder uansett hvor mange nuller du har i ditt annonsebudsjett.

Hva er formålet med din kampanje?

  • Vil du øke kjennskapet til din merkevare?
  • Ha flere visninger på din video?
  • Mer engasjement på ditt oppslag?
  • Eller vil du øke konverteringene på din nettside?


Når du jobber med Facebook-annonser er det en rekke målsettinger du kan velge mellom.

Det aller første du skal gjøre er å finne ut hva du gjerne vil bruke penger på. Det gjelder uansett hvor mange nuller du har i ditt annonsebudsjett.

Hva er formålet med din kampanje?

  • Vil du øke kjennskapet til din merkevare?
  • Ha flere visninger på din video?
  • Mer engasjement på ditt oppslag?
  • Eller vil du øke konverteringene på din nettside?


Når du jobber med Facebook-annonser er det en rekke målsettinger du kan velge mellom.

De kan – litt firkantet – deles opp i to kategorier: merkevarebevissthet og prestasjon.

Kjennskap til merkevaren dekker mer myke målsettinger som kjennskap til din merkevare, rekkevidde, interaksjon og videovisninger. Prestasjon er mer harde målsettinger som trafikk, konverteringer, leadgenerering og salg.

Din kampanjes målsetting skal henge sammen med kampanjens budskap. Hva er det du vil kommunisere? Og hva vil du ha ut av det? Det kan være ulikt for hvert enkelt budskap, men ofte vil din kommunikasjon komme fra virksomhetens overordnede mål om å øke salg i en nettbutikk eller å få flere medlemmer.

2: Definer målgruppen for din kampanje

Det er helt sikkert ikke noen overraskelse at vi også skal snakke litt om målgrupper.

Slik som med all kommunikasjon, skal du også i din Facebook-annonsering være tydelig på hvem du vil nå.

Din virksomhet har allerede en målgruppe. Men er det mot de din kampanje er tiltenkt? Eller skal du utvide kjennskapet til andre målgrupper? Er det eksisterende eller potensielle kunder? Det må du ha styr på før du åpner Facebook Ads Manager, eller hva du nå bruker til din annonsering (vi bruker selv Hootsuite Ads).

Der er tre måter du kan tenke på målgrupper når det kommer til Facebook-annonser:

  1. Målgrupper basert på Facebooks opplysninger om oss som brukere
  2. Look-alike målgrupper
  3. Brukerdefinerte (eller varme) målgrupper.

Målgruppe 1: Demografi, geografi og interesser

Den første måten du kan definere din målgruppe på er ved å basere målgruppen på demografi, geografi og interesser. Dette er opplysninger som Facebook allerede har om oss. Det samme gjør seg gjeldende med interesser (hva vi som brukere har interagert med i våre feeds). Du kan velge at treffe alle kvinner i Bergen i alderen 25-35. Eller du kan gå etter unge menn mellom 20 og 30, som har vist interesse for Pokemon Go.

Målgruppe 2: Lookalike

En annen måte er look-alike målgrupper. Du kan lage en målgruppe som for eksempel ligner dem som allerede følger din Facebook-side.

Når du jobber med look-alike målgrupper, ’kopierer’ Facebook en eksisterende målgruppe og lager en som ligner på den. Det kan gi mening hvis følgerne på Facebook-siden din er relevante, og du gjerne vil utvide kjennskapen til din virksomhet.

Målgruppe 3: Brukerdefinerte (eller varme)

En tredje mulighet kaller jeg varme målgrupper, som du selv kan definere. De bygger på data du allerede sitter på, og samler en relevant målgruppe som du allerede har kjennskap til.

Det kan være fordi de har meldt seg som mottaker av nyhetsbrev, er kunder, har besøkt din nettside (husk din Facebook pixel!), sett en video eller har interagert med innholdet på dine sosiale kanaler.

Brukerdefinerte målgrupper er verdifulle. De gir deg nemlig muligheten til å kjøre prestasjonskampanjer på personer som har besøkt din nettside, men ikke har kjøpt noe (du vet, de skoene fra Zalando som du får se på Facebook helt til du kjøper dem).

Bonusinfo:

Du kan med fordel opprette alle dine kjente målgrupper på forhånd sånn at du alltid har dem når du skal lage annonser.

Hvis du vil ha suksess med dine kampanjer, så definer forskjellige målgrupper til den samme kampanjen, med samme innhold, for å undersøke hvordan dine målgrupper responderer på ditt innhold. Da får du også vite hvilke målgrupper du faktisk kan bruke.

3: Sett en budsjettramme for din kampanje

Det er nå tid for å sette en budsjettramme for din kampanje. Du kan velge mellom to alternativer:

  1. Daglig – betal x kr. om dagen løpende eller i en valgt periode
  2. Livstid – betal x kr. i løpet av hele den utvalgte perioden


Du byr på annonseplass på Facebook, og din budsjettramme spiller inn på hvordan Facebook optimerer din kampanje. Det er fordeler og ulemper ved begge alternativene.

La meg forsøke å gi et overblikk:

Daglig budsjett

Når du jobber med et daglig budsjett, velger du for eksempel å betale 50,- per dag – hver dag i den valgte perioden eller løpende til du selv stopper annonsen. Facebook bruker da ditt daglige annonsebudsjett på å optimere din kampanje til den definerte målgruppen.

Fordelen ved at bruke daglig budsjett er at du løpende kan holde øye med annonsen, justere og i verste fall stoppe den hvis den ikke presterer som ønsket – eller du har oppnådd det du ønsket.

Livstidsbudsjett

Med et livstidsbudsjett setter du penger av til hele kampanjens levetid. Her velger du for eksempel å betale 500,- for hele kampanjen, og så justerer Facebooks algoritme din kampanje, sånn at du får mest mulig ut av pengene dine i den valgte perioden.

Du angir dermed hvor mye penger du er villig til å bruke i løpet av kampanjens tid, og så forsøker Facebook å fordele forbruket av ditt budsjett jevnt ut over din kampanjes levetid. Det er allikevel ingen garanti for at Facebook bruker samme beløp hver dag hvis resultatene er bedre på noen dager.

Du kan med fordel bruke livstidsbudsjett hvis du har en kampanje med et bestemt formål, som skal kjøre over en gitt periode. Her vil dine annonsekroner bli fordelt og optimert ut over kampanjens levetid.

4: Lag godt og relevant innhold

Det er dessverre ingen eksakt oppskrift for hvordan du lager bra innhold til din kampanje, men det er noen retningslinjer som kan ta deg et godt stykke.

Først må du bestemme deg for hva slags annonse du skal lage. Er det et bilde? En video? En link? Deretter må du tenke over hvor din Facebook-kampanje skal vises. I feeden, i høyre kolonne, på Facebook Marketplace eller i Facebook Stories?

Når det kommer til selve innholdet, er det tre ting du skal huske på når du setter opp din annonse:

  1. Ditt visuelle element skal fungere som et fluepapir.
  2. Teksten skal være skarp (og kort).
  3. Din «call to action» skal være klar og tydelig.


La meg sette litt flere ord på det.

Det visuelle fluepapir

Det er noen regler du må ha styr på hvis din annonse overhodet skal godkjennes av Facebook. Det ene er dimensjoner – det andre er tekst på bildet.

Det er også en regel om at tekst på bilder eller i grafikken maksimum må fylle 20 prosent av bildet. Dette kan du lese mer om i Facebooks egne guidelines.

Ditt bilde, din grafikk eller din video skal også fungere som fluepapir. Én ting er at Facebook godkjenner din annonse, men din målgruppe skal også tiltrekkes av den. Deres øyne skal sette seg fast (for å benytte i fluepapiranalogien).

Her er et par triks:

Bruk kontrastfarger til den plattformen du annonserer i. Din målgruppe skal kunne gjenkjenne at det er du som er avsender, men hvis du for eksempel annonserer på Facebook skaper du mer blikkfang med en kontrastfarge til den blå. Det kan eksempelvis være rødt eller oransje.

Det er også lurt å bruke levende bilder, da de gjerne presterer bedre enn stillbilder.

Skarp (og kort) tekst

Akkurat slik som du har noen rammer for annonsens visuelle elementer, har du også noen rammer for hvor mye du kan skrive.

Facebook har noen regler for hvor mye plass de forskjellige tekstene i kampanjen din kan fylle. Det er ikke så mye, så teksten din må være både skarp og kort.

Når du lager din tekst, må du forsikre deg om at man kan se hele teksten i feeden. Det er en god idé å skrive det viktigste først.

Tydelig call to action

Din «call to action» – den knappen eller teksten som får din mottaker til å handle – er avgjørende for din kampanje. Din ”call to action” kan lages på to måter.

Du kan skrive din «call to action» direkte i annonseteksten til kampanjen. Plasseringen burde da enten være først eller sist, for å få din målgruppe til aktivt å gjøre noe. Dette kan for eksempel være «Meld deg på og få våre nyheter direkte i din innboks» eller «Støtt dyrene og gjør en forskjell».

Du kan også bruke Facebooks knapp som oppfordrer til handling. Den kan hete: «Meld deg på», «les mer» eller «kjøp nå».

En tydelig «call to action» beskriver akkurat hva du ønsker å få folk til å gjøre.

5: Vurder effekten av din kampanje – og optimer igjen og igjen

Dine annonser er aktive, og det er tid for å se om du får det du betaler for.

Når du jobber med annonsering på sosiale medier kan du hele tiden optimere og justere. Den ene dag koster et klikk 2,- – den neste dagen 20,-. Du kan alltid skru på knappene bak din annonse.

Du har brukt 500,- på en kampanje – leverer den etter din målsetting?

Hvis din målsetting er å få trafikk til nettsiden din og kampanje er blitt eksponert til 20.000, men kun 3 har klikket, må du justere på annonsen.

Hvis du ikke oppnår det du ønsker med din annonse må du prøve deg frem og finne ut om det er bildet, teksten, din «call to action», eller kanskje målgruppen, som må justeres.

Hvis målgruppen derimot faktisk har klikket seg inn på nettsiden din, lever kampanjen opp til din målsetting. Det betyr likevel ikke at kampanjen ikke kan bli enda bedre, og oppnå enda bedre resultater.

Når du jobber med annonsering på sosiale medier er du aldri ferdig. Du – og dine annonser – kan hele tiden bli bedre.

Du er klar for din første Facebook-annonse

Du er nå klar for å gå i gang med annonsering på Facebook.

Faktisk er prosedyren – målsetting, målgruppe, budsjettramme, innhold og resultater – den samme når du skal lage kampanjer til andre sosiale medier. Det er bare verktøyet som er forskjellig.

I Infomedia jobber vi med Hootsuite Ads til annonsering for løpende å optimere kampanjer og få maksimalt utbytte av vårt annonsebudsjett.

Og ja, det tar lengre tid å lage en ordentlig kampanje på Facebook, enn å trykke på Facebooks ’Boost’-knapp. Til gjengjeld blir resultatene dine bedre, og du har kontroll på hva du bruker ditt annonsebudsjett på.

Det er en god ting.