fbpx

Bli synlig på SoMe under Arendalsuka

| Strategy Consultant, Social Media
6 min. lesetid
Konkurransen om taletid under Arendalsuka er knallhard hvert år - også på sosiale medier. Bedrifter og organisasjoner sender en hærskare av flinke folk til sørlandsbyen for å profilere seg, debattere og bygge relasjoner. Men synlighet i sosiale medier før, under og etter arrangementet er minst like viktig som den fysiske tilstedeværelsen. Derfor har vi laget en guide til hvordan din virksomhet og dine ansatte kan bryte gjennom i sosiale medier på Arendalsuka - før, under og etter.

1. Planlegg, planlegg, planlegg

På samme måte som med den fysiske tilstedeværelsen på Arendalsuka, bør dere bestemme dere for hva dere ønsker å få ut av aktivitetene deres i sosiale medier – og hva dere ønsker å få ut av arbeidet med de ansatte i spissen som ambassadører.

Er det å sette en bestemt agenda i medielandskapet? Er det for å påvirke debatten? Er det å styrke eller skape nye relasjoner? Eller noe helt annet?

Deretter bør du tenke på innholdet ditt, det vil si innholdsstrategien din. Som forberedelse til Arendalsuka bør du planlegge og produsere mye av det innholdet du ønsker å få ut i sosiale medier. En måte å få god oversikt over det hele på, er å dele inn innhold i kategorisene «før», «under» og «etter» arrangementet.

Det kan også være lurt å tenke på hvem som skal være avsender av innholdet. Det dere ønsker å kommunisere som virksomhet på de offentlige sidene deres, er ikke nødvendigvis det som gir mening og verdi for de ansatte å legge ut på sine egne profiler. Del derfor innholdet inn i bedriftsinnhold og ambassadørinnhold.

Bedriftsinnholdet har et corporate preg og kommuniserer typisk 1-til-mange. Mens innholdet du lager for ambassadørene (kollegene) dine, har en 1-1-kommunikasjonsstil og en mer personlig tilnærming. Innholdet til de ansatte bør gi dem – ikke bedriften – verdi å dele.

Innhold før arrangementet

Som virksomhet er det naturlig å lage innhold om hvorfor dere deltar på Arendalsuka og hvem man kan møte fra deres virksomhet. Dette kan publiseres både i hovedkanalene deres, og kollegene dine kan dele det med sitt eget syn på deltakelsen på Arendalsuka og hvilke temaer de engasjerer seg i.

LinkedIn-innlegg med bilde av deltakere under Arendalsuka 2023

Innhold under arrangementet

Når Arendalsuka nærmer seg, er det hensiktsmessig å dele innhold om de arrangementene, debattene og møtene som virksomheten og representantene dine skal delta på. Mye av dette innholdet kan forberedes før arrangementet og tilpasses kollegene dine, slik at de raskt og enkelt kan dele innhold før, under og rett etter debattene og arrangementene.

Du bør også holde oversikt over relevante #hashtags og personer som skal @tagges i hvert innlegg. Da slipper ambassadørene dine å bruke tid på å undersøke det mens de er på et arrangement og har det travelt. På den måten sikrer du også at de riktige emneknaggene og personene brukes i innholdet, og støtter opp om virksomhetens budskap.

Hvis du vil være skikkelig god, kan du forberede one-liners som du kan bruke både på Arendalsuka til debatter, men også på nett i sosiale medier. Da skaper du samspill mellom det fysiske og digitale, og kan bryte gjennom lydmuren med fraser som du blir husket for.

Innhold etter arrangementet

Selv når Arendals er overstått, vil det fortsatt være en periode i etterkant der det er relevant å profilere virksomheten og tilstedeværelsen på arrangementet.

Som bedrift kan dere si takk til de mange som deltok på arrangementene og debattene deres. Men husk at mange av følgerne dine på sosiale medier ikke var til stede i Arendal. Innholdet ditt bør derfor gi verdi både til de mange deltakerne, men også til følgerne som ikke var der. Så fokuser på det faglige innholdet og nytten av debattene og arrangementene du deltok på.

Du kan begynne å lage alt innholdet – bilder, innleggstekster, #hashtags og relevante @personer – i god tid. På den måten har ambassadørene dine og dere som virksomhet, de beste forutsetningene for å stå sterkt i sosiale medier både før, under og etter Arendalsuka.

Og husk at: Det skal selvfølgelig også være rom for at kollegene dine kan lage og dele sitt eget innhold. Ditt forarbeid gir dem rett og slett en innholdspakke som kan hjelpe dem på vei og gjøre det enda enklere for dem å være aktive.

2. Engasjer ambassadørene dine

Medarbeiderne som deltar under Arendalsuka, er selvsagt viktige for virksomhetens synlighet i sosiale medier gjennom arrangementet. Derfor er det lurt å legge litt innsats i å engasjere dem så mye som mulig.

For at kollegene dine skal bli gode ambassadører og fremme virksomhetens tilstedeværelse og engasjement under Arendalsuka på en effektiv måte, kan det være lurt å være åpen om hva man ønsker å oppnå med aktivitet i sosiale medier. Fortell dem hvorfor du ønsker at de skal være aktive i sosiale medier, hva fordelene er og hvilken verdi engasjementet deres skaper.

Fremfor alt bør du gjøre det klart for kollegene dine hva de får ut av å være spesielt aktive på sosiale medier før, under og etter arrangementet:

  • De blir styrket som bransje- eller fageksperter og talspersoner: De skaper et enda sterkere navn for seg selv og får anerkjennelse for sitt arbeid og sin ekspertise.
  • De utvider nettverket sitt: Jo mer aktive de er, desto mer synlige blir de – og tiltrekker seg enda flere «lesere» og følgere til det gode innholdet sitt.
  • De fremmer sitt eget fagfelt: Ambassadørene posisjonerer sitt fagfelt og sin kunnskap på nett (og ikke bare fysisk på Arendalsuka), slik at de kan nå ut til enda flere med sine budskap og sin faglige ekspertise, og på den måten bygger de troverdighet, forståelse og respekt for sitt fagfelt.
  • De bidrar til å øke kjennskapen til virksomheten: Med det interessante innholdet de legger ut i sosiale medier, bidrar de til å posisjonere virksomheten og fremme viktige temaer og agendaer.

Når ambassadørene dine legger ut innlegg under Arendalsuka, er det viktig at virksomheten støtter opp om budskapene deres. Husk å interagere med innholdet deres ved å like og/eller kommentere. Ros dem når de gjør det bra. Og selvfølgelig; hjelp dem når de trenger det.

3. Sko kollegene for oppgaven

Når du har laget innholdsstrategien og fått kollegene med på laget, er det viktig å forberede dem slik at de føler seg trygge på å lage og publisere SoMe-innhold.

Spør derfor ambassadørene om de trenger hjelp til å finpusse LinkedIn-profilen sin slik at den ser knallbra ut før Arendalsuka starter.

Det kan også være lurt å dele kunnskap om eventuelle nye oppdateringer eller endringer i sosiale medier som er relevante å ta hensyn til. Er det for eksempel noe nytt når det gjelder algoritmer på LinkedIn? Når på dagen er det best å poste innlegg? Hvordan skaper du engasjement og rekkevidde på innleggene dine? Hva med #hashtags og @tagging av mennesker (denne delen blir enkel når du har forberedt den nevnte innholdspakken til ambassadørene dine)?

Både du og ambassadørene vil sannsynligvis også ha nytte av en opplæringsøkt der dere går gjennom de viktigste oppdateringene på f.eks. LinkedIn og innholdet dere har forberedt til Arendalsuka.

5 punkter som gir deg suksess med employee advocacy: Fellesskap, innhold, opplæring, superbrukere og suksess

4. Engasjer dere i andres innhold også

Én ting er å planlegge og publisere mye godt innhold selv. Men hvis du virkelig ønsker å bli synlig i sosiale medier, krever det at du som virksomhet også engasjerer deg i det som skjer på sosiale medier. Du bør faktisk følge med på og engasjere deg i andres SoMe-innhold, like mye som du selv legger ut.

Vurder å følge #arendalsuka tett, særlig på LinkedIn og X (tidligere Twitter), og lik og kommenter relevant innhold som posisjonerer virksomheten og ambassadørenes viktigste saker og agendaer.

Prikken over i-en er hvis du også kan få ambassadørene til å engasjere seg i andres relevante innhold. Spesielt hvis kollegene blir @tagget i innhold der de for eksempel blir nevnt i forbindelse med en debatt de har deltatt i, eller hvis noen andre deler innholdet deres. Hvis kollegene dine selv er aktive med andres innhold, scorer de nemlig poeng hos algoritmen og booster sitt eget innhold.

5. Mål innsatsen

Når man jobber med ansatte som ambassadører i sosiale medier (employee advocacy), kan det alltid være vanskelig å sette konkrete mål og KPI-er. Men det er likevel nyttig for dere å måle innsatsen som legges i Arendalsuka, og verdien det gir virksomheten ved å oppnå synlighet i sosiale medier.

Her er noen data og tall som er relevante å se på etter Arendalsuka:

  • Hvor mange (og hvilke) ansatte er aktive – og hvordan?
  • Hvor langt har de ansatte nådd ut med innholdet sitt?
  • Hvor mye engasjement har innholdet skapt?
  • Hvilket innhold har fungert bra og mindre bra?
  • Er det noen budskap og temaer dere har nådd lenger med enn andre?

Når du har samlet inn de data og tall du trenger, må du huske å dele resultatene internt – og spesielt med ambassadørene dine, slik at de kan se verdien av det gode arbeidet de har gjort med innholdet sitt, og hvordan de har bidratt til å sette virksomhetens viktigste saker på dagsordenen i sosiale medier.

Vær der det skjer - fysisk og digitalt

Hvert år gir dagene i sørlandsbyen gode muligheter for kommunikasjon, debatt og fellesskapsfølelse. En verdifull kombinasjon for de mange bedriftene og organisasjonene som deltar. Men de gode budskapene er ikke bare relevante for de fysiske deltakerne på Arendalsuka. Spre stemningen og innsikten på sosiale medier, og la dine dyktige kolleger være dine ambassadører på Arendalsuka, både fysisk og på nett.

Kontakt oss

Vil du vite mer om employee advocacy eller social media management? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Last ned vår guide om employee advocacy

Book en Hootsuite demo