Styrk din kommunikasjonsstrategi med medieovervåkning

Post Author
Stine Grandjean-Thomsen

Stine Grandjean-Thomsen
Commercial Lead - Media Services

Enten om du jobber i kommunikasjonsavdelingen i en liten eller stor virksomhet, er medieovervåkning en viktig del av dine daglige rutiner. Medieovervåkning hjelper deg med å få oversikt over hva som blir sagt og skrevet om virksomheten, slik at du kan forstå effekten av kommunikasjonen din. Her får du 5 måter å styrke kommunikasjonsstrategien på, ved hjelp av medieovervåkning.

Med en medieovervåkning får du oversikt over hva som sies og skrives om virksomheten din i mediene, for ikke å glemme hva dine kunder og interessenter har å si. Men medieovervåkning er mer enn bare en daglig oversikt levert i innboksen din. Innsikten det kan gi, kan brukes til å oppnå en enda større effekt med kommunikasjonen din.

Kundene våre bruker medieovervåkningen sin på ulike måter, og det er mange grunner til at den bør inngå i kommunikasjonsstrategien din. Her følger litt inspirasjon til hvordan du kan bruke medieovervåkning som et daglig verktøy for å kontinuerlig forbedre kommunikasjonen din.

1. Sett agendaen med et relevant budskap

Medieovervåkningen skal holde deg oppdatert på det som skjer i mediene, som er relevant for din organisasjon eller virksomhet. Enten din primære oppgave er å sette dagsorden i pressen eller lage forseggjort innhold til din egen blogg, kan du bruke overvåkningen til å sammenstille relevant og aktuelt innhold.

Med vår medieovervåkningsplattform kan du orientere deg om relevante agendaer i mediebildet. For eksempel: Hvis du følger med på hva som skjer i bransjen eller innenfor et spesifikt område, kan du bruke innsikten proaktivt til å forsterke eller styre en allerede eksisterende agenda – hvis den passer med budskapene dine. Medieovervåkning kan bli din viktigste inspirasjonskilde i arbeidet med presse og innhold.

2. Identifiser relevante medier

Bruk medieovervåkning til å overvåke om eksponeringen din samsvarer med medievanene til målgruppen din.

Du vet sikkert allerede hvilke medier målgruppen din orienterer seg i, men medieovervåkingen din vil også holde deg oppdatert på om budskapene dine treffer i de riktige mediene.

Overvåkningen kan også fungere som inspirasjon til å finne andre relevante medier. For eksempel er et lite fagblad ofte inkludert i medieovervåkninge din i en periode, fordi de setter søkelys på noe som også er relevant for deg. Det kan også være et medium som jevnlig skriver om et relevant fagområde, som du enda ikke har tenkt på.

5 tips til best mulig medieovervåkning

3. Følg nøkkelord og oppdag nye

Medieovervåkningen din kan gi deg innsikt i nye områder, konsepter og uttrykk. Bruk det til å følge relevante temaer og nøkkelord som ofte brukes innenfor din bransje, område eller agenda, og hold deg oppdatert.

Du kan også oppdage nye søkeord som er relevante for deg. Relevante omtaler kan inneholde ord du ikke bruker, og slik kan medieovervåkning hjelpe deg med å oppdage nye trender i bransjen.

Når du holder deg oppdatert på nye trender, konsepter og buzzwords, kan du også bruke innsikten til å kontinuerlig optimalisere tekstene og kommunikasjonen på nettsiden din. Slik fortsetter du å bli funnet i Google, selv når potensielle kunder søker etter de nye ordene.

4. Identifiser viktige interessenter

Bruk medieovervåkningen din til å identifisere sentrale interessenter som kan hjelpe deg med å få ut budskapene på de riktige stedene, og med den rette tyngden.

Når du ser på dagens omtale i din medieovervåkning, kan du også ta en titt på hvem som har uttalt seg om temaer som er sentrale for din virksomhet og dine budskap. Gjør det til en vane å følge med på hvem som oftest opptrer i overvåkningen din.

Er det samme politiker som opptrer i mediene i forbindelse med en dagsorden som er relevant for deg? Er det mange debattinnlegg skrevet av en spesiell type eksperter? Hvilke faggrupper er ofte en del av medieomtalen i overvåkningen din?

Vil du høre mer om vår mediedekning og våre verktøy for medieovervåkning?

5. Finn de riktige journalistene

Journalister som ofte dukker opp i medieovervåkningen din, kan også være interessert i historiene og budskapene dine. Så følg kontinuerlig med på hvem som skriver om deg eller din bransje.

Du kjenner sikkert allerede journalistene som oftest dekker ditt fagområde, men det kan være en fordel å følge med på hvilke nye journalister som dukker opp. Bruk det som et utgangspunkt til å bygge en relasjon, som kan være til nytte for din organisasjon eller virksomhet i mange år fremover.

Dette er bare noen av måtene våre kunder bruker medieovervåkning på i sitt daglige arbeid. Medieovervåkning kan gi deg innsikt i hva som fungerer og ikke fungerer for din virksomhet og ditt arbeid med kommunikasjon og presse. Bruk det som et daglig verktøy for å jobbe mer effektivt og oppnå større effekt med kommunikasjonen din.

Vil du vite mer?

Vil du vite mer eller trenger du en å sparre med, er du velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende prat.

Last ned vår guide om social listening

Bestill en demo av vår medieovervåkning

5 tips til best mulig medieovervåkning