fbpx

Guide til Employee Advocacy

| Strategy Consultant, Social Media
8 min. lesetid
Stadig flere virksomheter og organisasjoner snakker om «employee advocacy». Men hva innebærer egentlig begrepet, og hvorfor er det relevant? Tillit – eller rettere sagt mangel på tillit til virksomheter og deres promotering av seg selv og sine produkter, er hovedårsaken til at konseptet Employee Advocacy har oppstått.

Employee advocacy er en betegnelse for å systematisere arbeidet med sosiale medier gjennom kolleger. Det handler om å skape digitale ambassadører for bedriften.

Vi stoler mer på våre venner, familie og nettverk når vi skal finne varene og tjenestene vi leter etter – både privat og profesjonelt. Derfor vil brukere på sosiale medier ofte engasjere seg mer i dine ansattes innhold enn virksomhetens.

Selskaper som bruker dette strategisk, forteller at de oppnår:

  • Bedre kjennskap til varemerket, til en lavere pris
  • Bedre kundeservice og kortere salgssyklus
  • Mer synlighet og bedre ranking i søkemotorer
  • Mer trafikk inn til nettsiden og høyere konverteringsrate

Terskelen for å begynne trenger ikke å være høy – du kan starte smått og forsiktig og få relativt stor effekt. Men erfaring tilsier at det etter hvert, og oftere raskere enn man tror, oppstår et ønske om å strukturere og oppskalere arbeidet ytterligere. Da trenger du en plan og et verktøy som gjør det hele enklere.

I dette blogginnlegget gir vi deg våre tips til hvordan du setter i gang med, og styrker arbeidet ditt med employee advocacy. Du får kunnskap om:

  1. Hva en innholdsstrategi bør inneholde
  2. Hvordan du engasjerer og motiverer kollegene til å delta
  3. Hvordan du måler og dokumenterer effekten av employee advocacy
  4. Hvordan du holder oversikt og strukturerer arbeidet i praksis

Oppgaven er klar og tydelig: Du skal starte opp eller oppskalere et employee advocacy program der du jobber.

Og du vet hvorfor: Både selskapet og de ansatte har alt å vinne på et slikt internt prosjekt. Men hvordan kommer du i gang? Hva bør komme først og sist, og hvordan håndterer du det rent praktisk?

Lag en innholdsstrategi

I dag handler kommunikasjon og markedsføring om å stille relevant og attraktivt innhold til rådighet under hele kundereisen.

Start derfor med å lage en strategi for innholdet ditt og definer hva målene deres med employee advocacy er. Hva vil dere oppnå? Hvilket innhold og hvilke budskap ønsker du at kollegene deler? Hvilke sosiale kanaler skal det helst deles på? LinkedIn? Instagram? TikTok?

Svarene på disse spørsmålene danner grunnlaget for din innholdsstrategi. Her er noen tips som hjelper deg i gang med innholdsstrategien din.

1. Bland virksomhetsinnholdet med nytt ambassadørinnhold

Det er garantert mange gode historier i virksomheten din som medarbeiderne gjerne vil fortelle. Det handler om å oppsøke dem og utnytte historienes marketing-potensiale. Bland innhold fra virksomhetens egne sosiale kanaler (LinkedIn, Facebook, Instagram mfl.) med nytt innhold fra dine kolleger.

2. Kategoriser og tilpass innholdet

Folk vil helst dele noe som de vet noe om og brenner for. En del av innholdsstrategien kan derfor være å tilpasse innholdet til ambassadørenes arbeidsfelt eller faglighet. Gjør det delte innholdet aktuelt, relevant og interessant for forskjellige medarbeidergrupper.

3. Identifiser dine merkevare-ambassadører

Hele forutsetningen for få satt i gang med employee advocacy er den interne oppbakkingen. Hvilke avdelinger kan bidra med å levere de gode historiene? Som med alt annet innhold, bør dere ha noen go-to-personer for å kunne fortelle de gode historiene. Når du har identifisert merkevare-ambassadørene kan du involvere dem i et redaktørnettverk og sette brand advocacy i fokus. På denne måten blir de engasjert til å ta del i innholdsproduksjonen.

4. La medarbeiderne foreslå relevant innhold

Det er en god idé å la ambassadørene dine foreslå innhold som de selv ønsker å dele. Dels fordi det er motiverende for dem, men også fordi innhold de selv har skapt og har et forhold til, vil fremstå mer troverdig utad. Brand advocacy bunner i nettopp tillit til det som sies om brandet. Lytt derfor til dem når de får ideer som kan være relevante for dem selv, kollegene eller andre avdelinger. På den måten kan du gi dem eierskap og utnytte talentene deres som innholdsprodusenter.

5. Lag en plan for deling av innhold

Kontinuitet er avgjørende for å få employee advocacy effektivt i gang i organisasjonen og i markedet. Bør du for eksempel publisere innholdet ditt en gang i uken eller to ganger i måneden? Og hvilket sosialt medie vil du prioritere høyest? Hvis alle de ansatte har LinkedIn-profiler men bare så vidt har hørt om TikTok, så er det kanskje LinkedIn du bør fokusere på. Skap en oversikt over alt dette, i en plan for deling av innholdet ditt.

Engasjer kollegene dine

For å hjelpe kollegene i gang til å bli gode merkevare-ambassadører er det en god idé å være transparent med intensjonen bak ditt employee advocacy program. Fortell hvorfor dere ønsker at de ansatte tar del i virksomhetens employee advocacy program, hva fordelene er for dem og hvilken verdi engasjementet deres skaper.

fire viktige komponenter i employee advocacy

1. Gjør det tydelig for kollegene dine hva de får ut av det

Når medarbeiderne bruker sine egne kanaler er det viktig å kommunisere at det er frivillig å delta. Det kan være fordeler for kollegene ved å delta i ditt employee advocacy program, som du kan fortelle om for å motivere.

For eksempel at de kan:

  • Bli en bransjeekspert: De ansatte kan skape et sterkere navn for seg selv, og bli anerkjent for arbeidet og kunnskapen sin – både innad i bedriften og utad i markedet.
  • Utvide nettverket: Jo mer aktiv man er, jo mer synlig blir man, og kan tiltrekke seg flere nyttige kontakter – og alle de fordelene som følger med et sterkt nettverk.
  • Øke sine karrieremuligheter: Engasjement i sosiale medier øker talenters synlighet, både i og utenfor bransjen. Det har for mange gitt en positiv effekt på karrieren.
  • Holde seg oppdatert: Å engasjere seg i sosiale medier er også en måte å ta pulsen på bransjen og markedet på. Man kan få med seg mer av det som skjer.
  • Fremme eget fagområde: Med gode budskap og historier, og med en kontinuerlig tilstedeværelse kan man bygge både troverdighet, forståelse og respekt for eget fagområde.
  • Øke egen kompetanse: Sosiale medier kan ses som et helt eget fagområde. Å utvikle egne ferdigheter innen dette feltet vil i mange arbeidsgiveres øyne være attraktivt.
  • Bidra til å øke virksomhetens kjennskap: Går man ut ifra at alle ansatte er tjent med at driften går bra, vil også alle være tjent med å engasjere seg og bidra til å skape positiv oppmerksomhet for bedriften.

Åpenhet om hva de ansatte har bidratt med og resultatene av det, kan være en enkel måte å motivere på. Vil du ta det ett steg videre, kan du sette i gang interne konkurranser med premier til vinnerne.

2. Skap en følelse av fellesskap

Employee advocacy er for alle ansatte. Du bør derfor forsøke å skape et fellesskap som alle vil være en del av. Gi gjerne prosjektet et originalt navn og sørg for at det er oppbakking i virksomheten – helt fra ledelsen og til den enkelte medarbeider i den enkelte avdeling.

3. Bruk tid på opplæring

Det er viktig at kollegene gis opplæring i employee advocacy, slik at de føler seg rustet til å dele innhold, eller selv å komme med forslag til godt innhold. Deretter er det viktig å håndtere selve innleggene. Hvordan håndterer kollegene dine feedback på et innlegg – positiv så vel som negativ?

4. Gi løpende feedback - og spesielt ros

Fortell om dine ønsker og behov, og be dine medarbeidere om å gjøre det samme, slik at du kan assistere dem best mulig i arbeidet med employee advocacy. Når en kollega gjør noe bra, så skal de få beskjed om det, da det skaper motivasjon og glede.

Employee Advocacy er for alle

PR

Effekten av PR-arbeidet kan forsterkes gjennom sosiale medier, når de ansatte deler omtalene videre. Få mer ut av PR-innsatsen og dokumenter forskjellen som employee advocacy utgjør.

Markedsføring

Med en plan for employee advocacy og et godt verktøy kan markedsavdelingen styrke merkevaren på en kontrollert og troverdig måte. Avdelingen skaper mer organisk synlighet rundt bedriften, og generere flere kvalitetsleads.

Ledelsen

Det er ofte vel så effektivt å posisjonere mennesker, som å posisjonere selve bedriften. Når de ansatte oppfattes som tillitsvekkende eksperter i sitt fagfelt, gagner det både personen og virksomheten.

Salg

Du kan effektivisere din social selling og få inn flere leads ved å strukturere arbeidet. Bygg opp din egen profil og ekspert-posisjon, finn nye prospects, hent nye leads og se statistikken – alt sammen i én og samme plattform.

HR

Med et godt employee advocacy- verktøy får HR et nytt kort å spille med, når employee branding står på agendaen. Det finnes flere gode verktøy som gjør det enkelt å distribuere f.eks. stillingsannonser og dele de gode historiene fra arbeidsplassen, så den blir mer attraktiv.

Bruk data til å måle effekten

Som med enhver annen innsats som skal gi et resultat, er det viktig å bruke data til å måle effekten av dine employee advocacy-aktiviteter. Hva får din virksomhet eller organisasjon ut av å aktivere de ansatte som merkevare-ambassadører?

Hvor ofte vil du for eksempel foreta resultatmålingene? Kan du se noen spesifikke tendenser? Hvis tendensene skaper positiv verdi, er det så noe du kan gjøre mer av?

Dataene kan brukes til flere formål. Du kan blant annet se hvordan medarbeiderne understøtter virksomhetens merkevare og strategi, og hvor mange (og hvilke) medarbeidere som er aktive. Du kan også se hvor langt innholdet når ut, og bedre forstå hvilket innhold som fungerer godt (og hvilket som ikke gjør det).

Ved å analysere dataen finner du også ut av hva som kan justeres litt, hva som skal forbedres, og hvilke innsatser du skal fortsette med.

Kommuniser resultatene

Employee advocacy er en løpende prosess, altså et prosjekt uten sluttdato. Derfor er det viktig å forsøke å motivere kollegene underveis, og at man kontinuerlig lærer av prosessen.

Gode resultater er motiverende. Så fortell de gode historiene og vis frem de grønne tallene. Fremhev kolleger som har lykkes med sine innlegg.

Snakk også med hverandre om opplevelsene som var mindre gode for å forstå hva dere kan lære av det. Dette kan eventuelt gjøres på bakgrunn av en spørreundersøkelse. Slike evalueringer sikrer læring, så alle blir flinkere til å se hva som fungerer godt, og hvor innholdsstrategien kan endres. I fellesskap.

Invester i et employee advocacy-verktøy

Hvis du ønsker å gjøre arbeidet med employee advocacy enklere – både praktisk og strategisk – kan det være en god idé å investere i et digitalt verktøy til å håndtere aktivitetene deres.

Ved å bruke et dedikert, digitalt verktøy får du samlet alt på ett sted. Det sparer tid og gir deg oversikt til enhver tid over innholdet og delingene. Det finnes flere employee advocacy-verktøy, og de har mange praktiske fordeler:

  • Du kan planlegge alt innhold på forhånd
  • Du kan enkelt dele innholdet videre til dine ambassadører
  • Ambassadørene dine kan se og dele innholdet med få klikk
  • Du kan kategorisere innleggene etter fagområder, kampanjer og mye mer
  • Ambassadørene kan sende inn forslag til innhold
  • Du får et raskt overblikk over ambassadørenes rekkevidde på delte innlegg

Employee advocacy med Hootsuite Amplify

Hootsuite er den ledende plattformen for sosiale medier med mer enn 18 millioner brukere. Hootsuite samler alle SoMe-aktiviteter fra kampanjer og employee advocacy til kundeservice og social selling – i ett skreddersydd dashboard.

Her kan du:

  • Planlegge og håndtere innhold på tvers av kanaler
  • Promotere kampanjer og annonser
  • Overvåke omtaler om deg selv og dine konkurrenter
  • Håndtere kommentarer
  • Analysere effekten av arbeidet
  • Beskytte dine SoMe-kontoer på tvers av team og avdelinger
  • Administrere hvem som har tilgang til hva
  • Integrere data i ditt CRM-system, e-post software eller andre systemer

Du kan bygge opp ditt employee advocacy-program med Hootsuites emloyee advocacy-modul, Hootsuite Amplify, uansett om du er oppstartsfasen eller har skal oppskalere og har mer avanserte behov.

Det gjør det enkelt for dine kolleger å dele virksomhetens oppslag på tvers av sosiale medier. Det gir innholdet ditt langt større rekkevidde og engasjement, og du sparer tid ved å håndtere alle SoMe-aktiviteter i én sikker plattform.

Infomedia hjelper deg med å skreddersy og implementere Hootsuite slik at plattformen understøtter dine konkrete utfordringer – og vi sørger for at du får den opplæringen du trenger.

Vår sjekkliste for Employee Advocacy

Employee advocacy kan være et komplekst prosjekt, men det trenger ikke å være vanskelig. Bryt det ned i mindre deler og fokuser på de overordnede målene. Bruk for eksempel en sjekkliste som denne:
  1. Lag en strategi for innholdet ditt og den forventede effekten.
  2. Motiver og aktiver medarbeiderne – fortell dem hva de får ut av det.
  3. Få oppbakking fra organisasjonen – hele veien gjennom.
  4. Mål innsatsen løpende for å justere og optimalisere.
  5. Gi gjerne programmet et originalt navn og skap et fellesskap.
  6. Invester i et employee advocacy-verktøy for å raskere oppnå resultater

Kontakt oss

Vil du vite mer om employee advocacy eller Hootsuite Amplify? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Book en demo av Amplify

Last ned vår guide om employee advocacy