fbpx

Slik engasjerer du kollegene i sosiale medier

4 min. lesetid
Hvis du skal i gang med, eller har startet et prosjekt for å engasjere de ansatte på virksomhetens sosiale kanaler (employee advocacy), så kjenner du kanskje til utfordringen med å motivere dem. I dette blogginnlegget får du en rekke gode argumenter som du kan bruke til å overbevise kollegene om å delta aktivt i sosiale medier.

Du vet selv hvor stor verdi sosiale medier kan skape for virksomheten. Men kollegene dine i andre avdelinger er kanskje ikke like bevisste på det, eller mangler motivasjon for å bidra på virksomhetens sosiale kanaler. Argumentet om at «det som er bra for selskapet, er bra for deg» treffer kanskje ikke godt nok.

Les videre og lær mer om hvilke fordeler employee advocacy har, som du kan presentere for dine kolleger for å få dem med på laget.

1. De tilegner seg nye ferdigheter og større selvtillit på sosiale medier

Ikke alle er komfortable med å poste i sosiale medier. For mange kan det virke både skummelt, overveldende og tidkrevende.

En av fordelene ved et employee advocacy-program er at kollegene får en måte å trene «SoMe-musklene» sine på. De trenger ikke å være usikre om det de deler eller skriver er bra nok – fordi du allerede har gjort grunnarbeidet for dem. De kan bare dele det videre. Hvis dere bruker et employee advocacy-verktøy, slik som Hootsuite Amplify, krever det bare noen få klikk for dem å bidra.

Med tiden vil de forhåpentligvis nå et punkt der den aktive tilstedeværelsen i sosiale medier har blitt en vane, og noe som de gladelig gjør.

Videre kan du understreke for kollegene dine at det å ha kunnskap innen sosiale medier er svært ettertraktet på arbeidsmarkedet, og at dette vil styrke CV’n deres.

2. De kan holde seg oppdatert på trender i bransjen

Du har sannsynligvis noen kolleger som bruker av fritiden sin på å surfe på nett for å få med seg store nyheter eller endringer i bransjen dere befinner dere i. For dem vil nok ikke dette argumentet veie tungt nok.

Men for resten av kollegene, de som gjerne skulle hatt en enkel måte å holde seg bedre oppdatert på trender og bevegelser i bransjen, så har du nå et argument for hvorfor de bør delta i employee advocacy-programmet ditt.

Selskapets PR- marketing eller kommunikasjonsavdeling er antakelig raske til å plukke opp relevante nyheter. Hvis du videreformidler nyhetene gjennom employee advocacy-programmet, så posisjonerer du ikke bare virksomheten som en ekspert i sosiale medier, men du gir også dine kolleger en måte å holde seg oppdatert på.

En undersøkelse gjort av Hinge Research Institute viser at mer enn 76% av de som deler av virksomhetens innhold i sosiale medier, gjør det nettopp for å holde seg oppdatert på det som skjer i bransjen. Dermed er det stor sannsynlighet for at du kan overbevise noen av kollegene dine om å delta ved å peke nyhetsflowen de da får med seg.

Få faglig påfyll og inspirasjon rett i innboksen

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faglig påfyll om PR, kommunikasjon og markedsføring.

3. De styrker virksomhetens troverdighet

Når dere som selskap deler noe i sosiale medier som er inspirerende eller interessant, så er det med på å styrke troverdigheten og ekspertposisjonen deres. Den samme effekten kan kollegene dine oppnå, ved at de deler selskapets innhold.

Med din hjelp slipper de å bruke timevis på å researche, skrive og planlegge innholdet selv. De trenger bare å bruke noen få minutter per oppslag, til å sette sitt eget preg på innholdet, så blir effekten enda større.

Muligheten til å posisjonere seg selv som ekspert og bygge troverdighet og tillit er et vinnende argument, spesielt ovenfor salgsavdelingen. Et sterkt personlig image i sosiale medier kan gjøre stor forskjell i arbeidet med å hente inn leads og close deals.

4. De kan utvide nettverket sitt

Kilde: Understanding Employee Advocacy on Social Media

I Hinges undersøkelse svarte 87% at et utvidet, profesjonelt nettverk var én av fordelene de opplevde ved å delta aktivt i arbeidsgiverens employee advocacy-program.

Når kollegene dine kontinuerlig deler innhold i sine sosiale kanaler innen sitt eget fagområde, øker de også muligheten for gode og meningsfulle samtaler med nye mennesker og kontakter. Et utvidet og styrket nettverk kan både gagne dem i arbeidet her og nå, men det kan også skape mange muligheter for deres fremtidige karriere.

Ditt employee advocacy-program er egentlig bare en snarvei til et sterkere profesjonelt nettverk, som jo mange av dine kolleger kanskje allerede ønsker seg.

5. De kan tiltrekke seg sterke leads

I takt med at kollegene utvider det profesjonelle nettverket sitt, øker også sjansen for å tiltrekke sterke leads til virksomheten. Det er selvfølgelig relevant for salgsavdelingen spesielt, men ikke begrenset til kun salg. Gjør dine kolleger oppmerksom på at uansett avdeling, så har de muligheten til å generere ny omsetning. 

Hvis dere har et belønnings- eller bonussystem for referrals/verving internt, slik at det potensielt ligger en ekstra inntekt i dette, vil argumentet veie enda tyngre for kollegene dine.

6. De bidrar til virksomhetens suksess

Det kan være motiverende å vite at man har mer innflytelse enn man kanskje tror. Og i de sosiale mediers æra har alle de ansatte potensielt mer innflytelse enn jobbbeskrivelsen kanskje tilsier.

Ifølge Gartner har virksomheters innhold 561% mer rekkevidde når det deles av de ansatte, enn når det deles gjennom virksomhetens egne kanaler. Gjør derfor kollegene dine oppmerksom på hvor stor forskjell de faktisk kan gjøre.

Husk også å rose og løfte frem suksesshistoriene i ditt employee advocacy-program. Kollegene dine skal vite at de gjør en forskjell, og motiveres antakelig til å fortsette med konkrete, oppløftende tilbakemeldinger og erkjennelse for sin innsats.

7. De kan bidra til å tiltrekke gode, nye kolleger til virksomheten

Mange jobbsøkere bruker i dag sosiale medier når de undersøker potensielle arbeidsgivere. Innhold og oppslag fra virksomhetens ansatte gir potensielt nye ansatte et bedre inntrykk av om deres verdier og profiler passer inn i virksomhetens kultur.

De fleste vil nok være enig i at det er motiverende å jobbe sammen med dyktige mennesker, som er eksperter innenfor sitt fagfelt. Derfor er det god grunn til å tro at dine kolleger er interessert i å gjøre sitt for å tiltrekke gode, nye medarbeidere.

I din presentasjon av employee advocacy-programmet kan du legge vekt på hvordan de kan være med på å tiltrekke de beste fagpersonene i bransjen.

8. Det er ingenting å være redd for

Hvis du vil oppnå bred deltakelse i employee advocacy-programmet fra hele organisasjonen, kan det være avgjørende å tydeliggjøre ovenfor dine kolleger at de ikke står alene, og at de ikke kan gjøre noe galt.

Legg vekt på at alt det innholdet som inngår i employee advocacy-programmet er skapt og godkjent av rette personer, så de som deler det videre, vil aldri bære noen risiko. Kollegene dine skal føle lav terskel for å dele innhold videre, og samtidig merke fordelene som vi nå har vært inne på.

Kontakt oss

Vil du vite mer om employee advocacy og Hootsuite Amplify? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Med registreringen godtar du å motta digitale godbiter i form av nyhetsbrev og invitasjoner i innboksen din fra Infomedia AS. Vi tar godt vare på dine personlige opplysninger. Du kan lese mer i vår personvernpolicy.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Book en demo av Amplify

Last ned vår guide om employee advocacy

Visste du?

Du kan laste ned alle våre blogginnlegg som PDF-filer og lese dem i ro og mak når det passer.