Innhold
Hva er medieovervåkning?
Medieovervåkning handler om å systematisk følge med på og analysere medieomtale av et bestemt emne, merkevare eller virksomhet.
Det første kjente eksemplet på medieovervåkning dateres til 1852, da en avisselger ved navn Romeike begynte å tilby kunstnere å finne omtalene om deres kunstverk og opptredener for dem. I starten besto altså medieovervåkning av å samle avisutklipp. I dag er det en digital tjeneste, og kan romme alt fra TV, radio og podcasts, til trykte medier, nettaviser og sosiale medier.
Mange virksomheter, ideelle organisasjoner og høyt profilerte personer bruker medieovervåkning som verktøy til å spore egen medieomtale. Ofte følger man med på omtale om egen merkevare, men man kan også følge med på personer, produkter og konkurrenter – eller tematikk og debatter.

Medieovervåkning – veien til innsikt: Hvordan medieovervåkning og innsikt fra mediedata skaper verdi for hele virksomheten.
Hvorfor bruke medieovervåkning?
Ved å overvåke konkrete nøkkelord innen ulike emner, kan du blant annet se hvor bredt budskapene dine når bredt ut i mediene, og hvem som omtales i tilknytning til de ulike emnene.
Er du for eksempel kommunikasjonsansvarlig i et politisk parti og det nærmer seg valg, så vet du at media er viktig for å nå velgerne. Derfor ønsker du å overvåke hvilke politikere og saker media omtaler – og hva som sies og skrives.
Et annet eksempel der du kan ha behov for medieovervåking , er hvis du jobber i markedsføringsavdelingen i en landsdekkende butikkjede, og skal nå ut til forbrukerne gjennom mange ulike kanaler. Da vil du sikkert gjerne ha oversikt over alle mentions i sosiale medier, omtale i lokalaviser, og kanskje også sammenligne virksomhetens synlighet med konkurrentene.
Dette er bare et par eksempler, og mulighetene med medieovervåking strekker seg enda lenger. I denne bloggen kan du lese flere eksempler på hvordan ulike bransjer og avdelinger bruker medieovervåkning strategisk i sitt arbeid.
Hvem er medieovervåkning relevant for?
Medieovervåkning er kanskje aller best kjent blant PR-avdelinger i store organisasjoner. Men du trenger ikke å være Kommunikasjonsansvarlig i IKEA, Lego eller Telenor for å få utbytte av det.
Enten du jobber med salg i et lite startupselskap, med politiske budskap for et parti, sitter i ledelsen i en offentlig institusjon eller har ansvaret for et internasjonalt brand, kan medieovervåkning og –analyse være nyttig.
Du kan for eksempel bruke det til:
- Kommunikasjonsmåling: Dokumentere effekten av virksomhetens kommunikasjon over tid.
- Ivareta og styrke omdømmet: Tallfeste omdømmet og identifisere muligheter for synlighet og posisjonering med mediedata.
- Risikominimering og krisehåndtering: Holde oversikt over mediebildet og være beredt til å agere raskt hvis det blir nødvendig.
- Lære mer om målgruppen: Få innsikt i målgruppens medievaner, hva som trender i deres omverden, hva som engasjerer dem og mer.
- Få konkurrentinnsikt: Holde et øye med konkurrentenes kommunikasjon og tilstedeværelse i media, og sammenligne med dine egne resultater.
- Tallfeste verdien av sponsing: Måle logo-synligheten og beregne verdien av sponsing.
- …og mye mer.
Vil du ha ytterligere informasjon og inspirasjon, kan du lese mer her om hvordan medieovervåkning kan skape verdi på tvers av avdelinger i en organisasjon.
Få faglig påfyll og inspirasjon rett i innboksen
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faglig påfyll om PR, kommunikasjon og markedsføring.
Hva får man når man kjøper medieovervåkning, helt konkret?
Formatet og frekvensen av en medieovervåkningsløsning kan du selv være med på å legge premissene for.
Hos oss får alle kunder tilgang til en digital plattform, som serverer dem med relevant omtale og tilknyttet statistikk og analyser. Det betyr ikke at alle i virksomheten din nødvendigvis skal ha tilgang til verktøyet – kanskje skal noen heller bare få en oppsamling av de viktigste sakene på e-post hver morgen eller hver uke? Det er i alle fall fullt mulig.
Velger du medieovervåkning fra Infomedia, kan du også få tilgang til en egen app med mulighet for varslinger på mobilen det øyeblikket en ny, viktig artikkel dukker opp. Slik kan du holde deg 100% oppdatert, også når du er på farten.
Trenger du informasjon om omtale som går tilbake i tid, kan vi også hjelpe deg med det, gjennom vårt mediearkiv.
Hva kan man følge med på gjennom medieovervåkning?
La meg svare på det med et spørsmål: Hva er viktig for deg og din virksomhet?
Medieovervåking kan og bør settes opp på en måte som dekker ditt og din virksomhets behov. Det er du som bestemmer hvilke temaer og relevanskriterier teknologien skal søke etter og følge med på.
Det kan for eksempel være:
- Virksomhetsnavn. Det aller viktigste å få ut av medieovervåkning er ofte å vite når virksomheten omtales, og i hvilken sammenheng.
- Produkter og varemerker. Virksomheter som eier flere merkevarer, ønsker ofte å holde et øye med omtalene av produktene og varemerkene sine, i tillegg til virksomhetsnavnet.
- Interne talspersoner. Kanskje har virksomheten flere personer som uttaler seg til pressen ut ifra sine ulike ansvarsområder (eksempelvis daglig leder) eller fagfelt (som en forsker eller ekspert). Da vil du kanskje gjerne vite når disse talspersonene uttaler seg om noe, og om hva.
- Konkurrenter og deres produkter. Det kan være vel så viktig å vite hva konkurrentene gjør og uttaler seg om, som å kjenne sin egen omtale. Mange virksomheter inkluderer derfor medieovervåkning av konkurrenter og andre aktører i bransjen i sine løsninger.
- Emner og begreper i bransjen. Alle bransjer har sine fagbegreper og agendaer. For å holde seg oppdatert på bransjenyheter og kunne delta i eller påvirke debatter, er medieovervåkning av relevante begreper og emner et viktig verktøy.
- Leverandører. Det stadig økende fokuset på bærekraft og ESG betyr at virksomheter blir målt og veid på sine valg av leverandører. Mange ønsker derfor å overvåke sine leverandørers omtale i tillegg til sin egen.
- Influensere. Kundenes holdninger påvirkes ofte av enkeltpersoners uttalelser i redaksjonelle og sosiale medier. For noen virksomheter er det derfor viktig å følge med på relevante influenseres tilstedeværelse og budskap i media.
Dekker medieovervåkning alle mediekanaler?
Svaret på dette varierer fra leverandør til leverandør. Vår medieovervåkning kan hjelpe deg å følge med på tvers av trykte og nettbaserte medier, radio, TV, podcast og sosiale medier. Du kan velge å overvåke alle disse, eller kun de som er viktigst for deg – og om du vil følge med bare lokalt, landsdekkende eller internasjonalt.
Hva med betalingsmurer?
Med medieovervåkning fra Infomedia får du tilgang til artikler også bak betalingsmurer. Vi har inngått avtaler med en rekke mediehus og nettmedier, slik at du kan lese artiklene – på lovlig vis.
I mange tilfeller får du tilgang til artiklene i fulltekst gjennom vår digitale portal. Men enkelte medier ønsker ikke at vi skal vise hele teksten, og i de tilfellene viser vi kun et utdrag.
Vi jobber kontinuerlig med å fornye og forbedre disse avtalene, slik at vi kan fortsette å være konkurransedyktige og levere markedets beste medieovervåkning til kundene våre.
Hva koster medieovervåkning?
Prisen på medieovervåkning varierer mellom leverandører, og påvirkes av omfanget av oppsettet. I Infomedia skreddersyr vi oppsettet til hver enkelt kunde, slik at man får akkurat den oversikten og innsikten man har behov for.
Når vi setter opp en ny løsning (eller justerer den), tar vi blant annet stilling til hvilken informasjon som er relevant og viktig for deg og når du trenger å få den. Er det kun virksomheten eller merkevaren du har behov for å overvåke, eller finnes det også emner og tematikk som er viktig å følge med på? Trenger du varsling i det øyeblikket omtalen dukker opp, eller holder det med en daglig oppsamlingsmail?).
Hos oss starter prisen for medieovervåkning i sin enkleste form typisk på 1000-1500 kroner i måneden, så det behøver ikke koste skjorta for virksomheten din å komme i gang.
Oppsettet kan selvfølgelig justeres og utvides senere hvis det skulle bli behov. Vi kan også supplementere medieovervåkningen med egne analyser, for eksempel hvis du ønsker en mer dyptgående analyse av mediebildet ditt det siste året, se nærmere på SoMe-kampanjene dine eller vil vite mer om konkurrentene.
Er det noe mer man bør tenke på?
Du trenger heldigvis ikke å være ekspert på algoritmer eller dataanalyse for å få på plass en god medieovervåkningsløsning. Alt det kan du overlate til leverandøren.
Men det er et par andre ting du med fordel kan ha i bakhodet når du saumfarer markedet for løsninger:
Helautomatisering vs. menneskelig involvering
Selv om medieovervåkning handler om det samme hos alle leverandører, er måten det utføres på ulik. Når du skal ta et valg om leverandør kan det være nyttig å vite noe om i hvilken grad og form løsningen er automatisert/AI-basert versus menneskelig involvering. Tilnærmingen til dette er nemlig en av de faktorene som skiller medieovervåkningsleverandører fra hverandre.
Royalty compliance
Uavhengig av hvor omfattende eller begrenset ditt behov for medieovervåkning er, bør du forsikre deg om at løsningen du velger overholder reglene for betaling av royalty (vederlag) til mediene. Som bruker av løsningen står du nemlig selv ansvarlig for å holde deg innenfor de juridiske rammene i medielandskapet.
Priser, programvare og kundeservice
Pris er selvfølgelig en viktig faktor når du skal velge medieovervåkningsleverandør, men det bør ikke være den eneste. Be gjerne om en demo eller prøveperiode fra ulike leverandører så du får sammenlignet – og test kundeservicen når du får sjansen. En helautomatisk og billig løsning kan være akkurat det du trenger, men hvis support og rådgivning også er ønskelig, bør du være bevisst på det når du velger leverandør.
Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om medieovervåkning? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.