5 employee advocacy metrics du kan måle på

Post Author

Infomedia

De beste digitale ambassadørene for virksomheten, befinner seg ofte blant de ansatte. Men hvor mye verdi gir det egentlig, når de deler noe om virksomheten i sine egne sosiale kanaler?

Du er kanskje i gang med et større employee advocacy-program, der noen av kollegene dine har fått innføring i best practice på sosiale medier – mens andre allerede er aktive, digitale ambassadører for virksomheten.

Men hvordan måler du om arbeidet med employee advocacy er en suksess?

For å få forstå om du styrer kollegene (ambassadørene) dine i riktig retning, kan du måle hvor mye som deles, og hvilket innhold som deles mest.

Men du skal også kunne bevise verdien av employee advocacy for virksomheten.

Her er 5 parametre du kan måle på når du vil ha dypere innsikt i effekten av employee advocacy.

1) Rekkevidde

Når kollegene begynner å dele virksomhetens artikler, treffer budskapene kanskje nye øyne. Rekkevidde (reach) er derfor et relevant parameter som du kan måle på for å se hvor langt virksomheten når, gjennom de ansatte. Dessuten er det et tall som er lett å forstå og formidle. 

Med det sagt, er ikke rekkevidden alt. Det skal ses sammen med andre KPI’er for å gi en reell verdi (les videre for å se hvilke). Men det er et godt utgangspunkt å starte med.

2) Engasjement

Der er 8 ganger så mye engasjement på innhold delt av ansatte, som på innhold delt av virksomheten. Det viser undersøkelser gjort av Hootsuite.

Når du får aktivert kollegene i sosiale medier, bør du derfor kunne se en stigning i engasjement. Det kan for eksempel være flere delinger, reaksjoner/likes eller kommentarer på innhold som understøtter virksomheten.

Komplett guide: Slik lykkes du med employee advocacy.

3) Trafikk til hjemmesiden

Nå er vi for alvor inne på en KPI som forteller noe om verdien for forretningen. Trafikk til hjemmesiden, som kommer fra innhold delt på kollegene kanaler, er en klar indikasjon på hvorvidt arbeidet ditt med employee advocacy er en suksess eller ikke. 

Din employee advocacy-plattform kan, sammen med Google Analytics, måle trafikken inn og si noe om hvilken verdi den har. For eksempel om trafikken gir konvertering (gitt at hjemmesiden din er rigget for dette).

Et eksempel fra våre egne analyser her hos Infomedia, viser at du er 5 ganger mer tilbøyelig til å laste ned et av våre whitepapers, hvis du kommer gjennom en link delt av en av våre kolleger. 

Og når du først er inne i Google Analytics, kan du samtidig kikke på parametre som fluktfrekvens (bounce rate) og tid brukt (session time).

4) Endringer i sentiment

De ansatte blir oppfattet som mer troverdig enn virksomheten, og det betyr at du kanskje vil se endringer i sentiment, når du jobber med employee advocacy.

“Sentiment” er en måling av hvorvidt samtalene i sosiale medier er negative, nøytrale eller positive. Det kan endre seg i takt med at flere og flere kolleger begynner å dele innhold fra virksomheten. 

Hvis omtalen av din virksomhet blir mer positiv – i takt med employee advocacy-arbeidet – har du noen gode resultater å vise frem til ledelsen.

Vil du vite mer om mulighetene dine med Hootsuites verktøy for Employee Advocacy?

5) Ændringer i demografi

Når medarbejderen begynder at dele virksomhedens artikler, rammer virksomhedens budskaber måske nye øjne. Reach er derfor et relevant parameter, du kan måle på for at se, hvor langt virksomhedens brand når omkring, når medarbejderne bliver engageret.

Men reach er selvfølgelig ikke alt. Heller ikke selvom, det er et tal, der er til at forstå. Reach skal kobles sammen med andre KPI’er for at give reel værdi, men det er alligevel et godt udgangspunkt at måle på reach.

5) Share of voice

Sammen med medarbejderne kan I stå stærkere i en specifik agenda. Måske I ejer en større del af agendaen sammenlignet med jeres konkurrenter, fordi I er flere, der byder ind med relevant indhold, som andre gider engagere sig i.

Kig derfor på jeres share of voice i relevante agendaer på sociale medier. Hvis dine kollegaer står som thought leaders inden for et specifikt emne, gavner det også din virksomhed. Især når du over for din ledelse kan vise, at I ejer den agenda, og konkurrenten slet ikke kan følge med.

5) Leads

For mange virksomheter er leads et viktig mål. Leads fra sosiale medier kan være de som kommer etter en samtale med kollegaen eller via virksomhetens offisielle profiler. Eller du kan ta det enda et nivå dypere, og identifisere hvor mye av trafikken fra dine kollegers delinger, som blir til leads. 

Hvis du får til det, har du virkelig bevist at ditt employee advocacy-program har direkte positiv effekt på forretningen.

Kolleger kan ha stor innflytelse på hvordan virksomheten blir oppfattet. Men du trenger gode metrics for å bevise den reelle effekten av kollegenes engasjement – og ikke minst din tid med employee advocacy. Sjefen din kommer til å bli glad for å se konkrete tall, og ambassadørene dine vil kunne se effekten av sin egen innsats.

Få enda dypere innsikt med et employee-advocacy-verktøy

Hvis du ønsker deg et enda bedre innblikk i hvordan arbeidet ditt med employee advocacy går, kan det være verdt å investere i et dedikert, digitalt verktøy. Hootsuite’s employee advocacy-modul, Amplify, tilbyr en lang rekke metrics som indikerer om arbeidet ditt er en suksess eller ei. Du kan lese om de tilgjengelige parameterne her.

Les mer om Amplify her.

Vil du vite mer om dine muligheter med employee advocacy?

Ønsker du mer informasjon, eller å sparre litt rundt employee advocacy? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned vår guide om employee advocacy

Book en demo