Medieovervåkning? Hva er det, og hva koster det?

Post Author

Stine Grandjean-Thomsen
Commercial Lead - Media Services

Medieovervåkning gir deg oversikt over hva som blir sagt og skrevet i mediene som er viktig for din virksomhet eller organisasjon. Her får du innblikk i hva medieovervåkning er, hvem som kan bruke det, og hva medieovervåkning typisk koster.

Hva inneholder medieovervåkningen?

Medieovervåkningen holder øye med hva som blir sagt og skrevet i mediene, noe som er viktig og kan være forretningskritisk for din virksomhet eller organisasjon.

Medieovervåkningen kan overvåke alt fra omtaler av virksomheten din til politiske kampanjebudskap. Den kan også overvåke medieomtalen av dine konkurrenter eller produkter, eller holde deg oppdatert på bransjenyheter og nyansettelser.

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva din medieovervåkning skal inneholde. Det er du som bestemmer hvilke temaer og relevanskriterier for hva medieovervåkningen skal søke etter.

Hos Infomedia skreddersyr vi hver enkelt medieovervåkning. Slik sikrer vi at din medieovervåkning blir så nøyaktig som mulig og blir et operasjonelt verktøy som gir riktig og relevant innsikt.

Hvilke kilder dekker medieovervåkningen?

Det er forskjellig fra leverandør til leverandør, hvilke medier medieovervåkningen dekker.

Medieovervåkning fra Infomedia kan overvåke alt fra landsdekkende medier til lokale medier, fagblader på tvers av print, nett, radio, podkast og tv. Den kan også overvåke sosiale medier og internasjonale medier. Du kan velge å overvåke alle medier, eller kun de som er viktigst for deg.

Det er selvfølgelig ikke nok å overvåke mediene bredt for å få den beste dekningen i medieovervåkningen din. For at overvåkningen skal gi mest mulig verdi, må den også fange opp artikler bak betalingsmurer. Infomedia har inngått avtaler med en lang rekke nettmedier med betalingsmur, slik at du kan lese artiklene i fulltekst via vår medieovervåkning. Enkelte medier ønsker ikke at vi skal vise hele artikkelen i medieovervåkningen. I de tilfellene har vi fått lov til å søke i hele artikkelen bak betalingsmuren, sånn at du blir varslet om en relevant omtale.

En god medieovervåkning bør derfor ha både bred og dyp kildedekning, for å gi deg størst mulig verdi.

5 tips til best mulig medieovervåkning

Hvordan mottar du din medieovervåkning?

Du kan få din medieovervåkning i det formatet som passer best for deg og i den frekvensen som passer til ditt behov.

Du kan velge å få din medieovervåkning levert på følgende måter:

  • I en daglig medieovervåkningsmail som gir deg oversikt over alle omtalene dine hver morgen eller løpende gjennom dagen i ønskede frekvenser.
  • Som et varsel på epost hver gang det publiseres en ny omtale.
  • På mobil-app, hvor varslinger holder deg oppdatert i sanntid når det publiseres nye medieomtaler.
  • I vår portal. Her kan du logge inn og få tilgang til all omtale i medieovervåkningen din. Portalen gir mulighet til å søke opp spesifikke artikler, tagge viktige saker, dele artikler med kolleger, lage medierapporter, ta ut statistikk, osv.


Trenger du informasjon om omtaler som går tilbake i tid, kan vi også hjelpe deg med det – gjennom vårt mediearkiv.

Hvem kan ta i bruk medieovervåkning?

Både store og små virksomheter og organisasjoner har glede av medieovervåkning.

For noen holder det med et enkelt oppsett hvor medieovervåkningen holder et øye med for eksempel omtale av merkevaren, mens andre bruker medieovervåkning på tvers av hele virksomheten eller organisasjonen.

Medieovervåkning er et uunnværlig verktøy i en PR- og kommunikasjonsavdeling, men den blir i stor grad også brukt i andre avdelinger.

For PR- og kommunikasjonsavdelingen er det avgjørende å ha oversikt over når virksomheten eller organisasjonen blir omtalt, og hvordan talspersoner blir omtalt. Men også i hvilken grad pressemeldinger og budskap når ut – og alle andre temaer som kan påvirke din virksomhets omdømme.

PR- og kommunikasjonsavdelingen har ofte behov for å bli varslet umiddelbart når artikler publiseres, slik at de kan reagere hvis det er nødvendig.

Medieovervåkning kan også være et verdifullt verktøy for andre i virksomheten, som for eksempel:

Ledelse
Ledelsen har kanskje ikke bruk for alle medieomtaler, men de kan ha glede av en redigert utgave med de 10 viktigste artiklene om virksomheten, konsernet eller bransjen.

Marketing
Marketing kan med medieovervåkningen få innblikk i hvordan kundene deres reagerer på produktene, merkevaren og kampanjene. Dermed kan du skape innhold og budskap basert på fakta fremfor magefølelse. Du kan i tillegg toppe medieovervåkningen med en medieanalyse som gir ytterligere innsikt.

Salg
Salgsavdelingen kan med den riktige medieovervåkningen kartlegge nye forretningsmuligheter og finne leads, så dere kan ligge et skritt foran konkurrentene.

Konsulenter, rådgivere & eksperter
Medieovervåkning kan gi innsikt i et lokalt eller globalt marked, i en politisk debatt eller i et arbeidsområde. Du kan få innblikk i leverandører eller du kan identifisere interessenter osv. Medieovervåkning kan med andre ord bidra til å oppdage nye muligheter og innsikt i omgivelsene dine, som igjen kan bidra til å fremme f.eks. tjenestene dine overfor kunder eller medlemmer.

Business Development
Medieovervåkningen kan fange opp nye trender eller overvåke hva konkurrentene sier og gjør. Den kan for eksempel finne ny informasjon og kunnskap om tingene som gjør deres produkter og tjenester unike.

Offentlige sektor
Infomedias kundeliste omfatter noen av landets største offentlige institusjoner. Vi vet derfor også at effektiv kommunikasjon her foregår på andre premisser enn hva som gjelder i de største private virksomhetene.

Medieovervåkningen din kan differensieres (hos oss kaller vi det “profiler”). Slik kan du sørge for at PR- og kommunikasjonsavdelingen får én medieovervåkning, mens ledelsen for en annen og salg en tredje.

Vil du høre mer om vår mediedekning og våre verktøy for medieovervåkning?

Hva koster medieovervåkning?

Prisen på medieovervåkning varierer veldig.

God og nøyaktig medieovervåking avhenger av mange faktorer, som alle skreddersys med kundene våre etter behov.

Hva er for eksempel forretningskritisk, og når er det relevant og kritisk å motta medieovervåkningen? Er det løpende eller kl. 6 hver morgen? Er det behov for en større agendaovervåking? Eller bør overvåkningen begrenses til kun å fange opp omtale av virksomhetens navn?

Du kan selvsagt velge et standard oppsett, som vi finjusterer over tid, dersom du ønsker å starte med en klassisk medieovervåkning.

Her starter prisene typisk fra 1000-1500 NOK per måned, så det er enkelt å komme i gang med medieovervåkning uten de store oppstartskostnadene.

Deretter kan den utvides og utvikles over tid, slik at du får den medieovervåkningen som passer deg og dine behov.

Vil du vite mer om medieovervåkning?

Vi hjelper deg gjerne med å kartlegge behovene, utfordringene og mulighetene innen medieovervåkning. Fyll ut skjemaet og skriv en kort beskjed, så tar vi en uforpliktende prat om dine behov og ønsker.

Last ned vår guide om employee advocacy

5 tips til best mulig medieovervåkning

Book en demo av vår medieovervåkning