Hva er medieovervåkning? Og hva koster det? Få svaret her


Stine Grandjean-Thomsen

Medieovervåkning gir deg overblikk over medieomtalen som er relevant for deg og ditt arbeid. Her får du innblikk i hva medieovervåkning er, hvem som kan bruke det og hva medieovervåkning koster.

Hva inneholder medieovervåkningen?

Medieovervåkningen følger med på hva som blir sagt og skrevet i mediene som er viktig for deg. Den kan overvåke alt fra omtaler av din egen virksomhet til ditt politiske kampanjebudskap eller medieomtalen til dine konkurrenter eller produkter. Medieovervåkningen kan også holde deg oppdatert på for eksempel bransjenytt og nyansettelser.

Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva din medieovervåkning skal inneholde. Det er du selv som bestemmer hvilke søkeord og andre kriterier som skal ligge til grunn for hva vi skal søke på for deg.

Hos Infomedia skreddersyr vi hver enkelt medieovervåkning. Slik sikrer vi at din medieovervåkning blir så nøyaktig som mulig og blir et operasjonelt verktøy som gir riktig og relevant innsikt.

Hvilke kilder dekker medieovervåkningen?

De ulike medieovervåkerne har et utvalg av medier som overvåkes. Medieovervåkning fra Infomedia omfatter alt fra landsdekkende aviser til lokale aviser, fagblader og alle nyhetskilder på nett. Gjennom våre avtaler med mediehusene tilbyr vi også artikler som ligger bak betalingsmur.

Vi dekker også radio og tv. I tillegg overvåker vi sosiale medier. Gjennom våre avdelinger i Norden og samarbeidspartnere i verden, kan vi også tilby en bred internasjonal dekning. Du kan selv velge de viktigste mediene for din medieovervåkning.

Hvordan mottar du din medieovervåkning?

Du kan få din medieovervåkning i det formatet som passer best for deg og i den frekvensen som passer til ditt behov.

Du kan velge at få din medieovervåkning levert på følgende måter:

  • I en daglig medieovervåkningsepost som gir deg overblikk over alle omtaler hver morgen eller løpende gjennom dagen i ønskede frekvenser
 
  • Som et varsel på epost hver gang det publiseres en ny omtale
 
  • På mobil app, hvor varslinger holder deg oppdatert i sanntid når det publiseres nye medieomtaler
 
  • I vår M360-portal. Her kan du logge inn og få tilgang til all omtale i din medieovervåkning. Portalen gir mulighet til å søke opp spesifikke artikler, tagge viktige saker, dele artikler med kolleger, lage medierapporter, ta ut statistikk og ha full kontroll over omtalen.

Hvem kan ta i bruk medieovervåkning?

Både store og små virksomheter og organisasjoner har glede av medieovervåkning.

For noen holder det med et enkelt oppsett hvor medieovervåkningen holder et øye med for eksempel omtale av merkevaren, mens andre bruker medieovervåkning på tvers av hele virksomheten eller organisasjonen.

Medieovervåkning er et uunnværlig verktøy i en PR- og kommunikasjonsavdeling, men den blir i høy grad også brukt av andre i virksomheten.

For PR- og kommunikasjonsavdelingen er det avgjørende å ha oversikt over når virksomheten eller talspersoner blir omtalt. Men også i hvilken grad pressemeldinger og budskap når ut – og alle andre emner, som kan påvirke din virksomhets omdømme.

PR- og kommunikasjonsavdelingen har ofte behov for å bli varslet umiddelbart når artikler publiseres, slik at de kan reagere hvis det er nødvendig.

Medieovervåkning kan også være et verdifullt verktøy for andre i virksomheten, som for eksempel:

Ledelse

For toppledelsen tilbyr vi et ukentlig Excecutive Summary med oppsummering av utvalgte saker fra uken som har gått. Dette er et skreddersydd nyhetsbrev som gir ledelsen et overblikk over de aller viktigste sakene.

Marketing

Marketing kan med medieovervåkningen få innblikk i hvordan kundene deres reagerer på produktene, merkevaren og kampanjene. Dermed kan du skape innhold og budskap basert på fakta fremfor magefølelse. Du kan i tillegg toppe medieovervåkningen med en medieanalyse som gir ytterligere innsikt.

Salg

Salgsavdelingen kan med den riktige medieovervåkningen kartlegge nye forretningsmuligheter og finne leads, så dere kan ligge et skritt foran konkurrentene.

Business Development

Medieovervåkningen kan fange opp nye trender eller overvåke hva konkurrentene sier og gjør. Den kan for eksempel finne ny informasjon og kunnskap om tingene som gjør deres produkter og tjenester unike.

Offentlige sektor

Infomedias kundeliste omfatter noen av landets største offentlige institusjoner. Vi vet derfor også at effektiv kommunikasjon her foregår på andre premisser enn hva som gjelder i de største private virksomhetene. Vi kan sette opp ulike profiler innenfor samme overvåkning. Det betyr at overvåkningen kan tilpasses de ulike delene av virksomheten.

Hva koster medieovervåkning?

Prisen på medieovervåkning varierer veldig. Behovet kan være alt fra en enkel overvåkning av egen merkevare, til store og komplekse oppsett. Uansett hjelper vi deg med å finne den beste løsningen for deg!

Det er enkelt å komme i gang med medieovervåkning til en god pris. Vårt enkleste standardoppsett koster fra 1.000-1.500 kroner i måneden. ­­­Etter hvert som behovene endrer seg hjelper vi deg med å bygge på med de av våre tjenester du måtte ønske. 

Vil du vite mer om medieovervåkning?

Vi hjelper deg gjerne med å kartlegge behovene, utfordringene og mulighetene innen medieovervåkning.