Du er kanskje i gang med et større employee advocacy-program, der noen av kollegene dine har fått innføring i best practice på sosiale medier – mens andre allerede er aktive, digitale ambassadører for virksomheten.
Men hvordan måler du om arbeidet med employee advocacy er en suksess?
For å få forstå om du styrer kollegene (ambassadørene) dine i riktig retning, kan du måle hvor mye som deles, og hvilket innhold som deles mest.
Men du skal også kunne bevise verdien av employee advocacy for virksomheten.
Her er 5 parametre du kan måle på når du vil ha dypere innsikt i effekten av employee advocacy.
1) Rekkevidde
Når kollegene begynner å dele virksomhetens artikler, treffer budskapene kanskje nye øyne. Rekkevidde (reach) er derfor et relevant parameter som du kan måle på for å se hvor langt virksomheten når, gjennom de ansatte. Dessuten er det et tall som er lett å forstå og formidle.
Med det sagt, er ikke rekkevidden alt. Det skal ses sammen med andre KPI’er for å gi en reell verdi (les videre for å se hvilke). Men det er et godt utgangspunkt å starte med.
2) Engasjement
Der er 8 ganger så mye engasjement på innhold delt av ansatte, som på innhold delt av virksomheten. Det viser undersøkelser gjort av Hootsuite.
Når du får aktivert kollegene i sosiale medier, bør du derfor kunne se en stigning i engasjement. Det kan for eksempel være flere delinger, reaksjoner/likes eller kommentarer på innhold som understøtter virksomheten.
3) Trafikk til hjemmesiden
Nå er vi for alvor inne på en KPI som forteller noe om verdien for forretningen. Trafikk til hjemmesiden, som kommer fra innhold delt på kollegene kanaler, er en klar indikasjon på hvorvidt arbeidet ditt med employee advocacy er en suksess eller ikke.
Din employee advocacy-plattform kan, sammen med Google Analytics, måle trafikken inn og si noe om hvilken verdi den har. For eksempel om trafikken gir konvertering (gitt at hjemmesiden din er rigget for dette).
Et eksempel fra våre egne analyser her hos Infomedia, viser at du er 5 ganger mer tilbøyelig til å laste ned et av våre whitepapers, hvis du kommer gjennom en link delt av en av våre kolleger.
Og når du først er inne i Google Analytics, kan du samtidig kikke på parametre som fluktfrekvens (bounce rate) og tid brukt (session time).
Få faglig påfyll og inspirasjon rett i innboksen
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få faglig påfyll om PR, kommunikasjon og markedsføring.
4) Endringer i sentiment
De ansatte blir oppfattet som mer troverdig enn virksomheten, og det betyr at du kanskje vil se endringer i sentiment, når du jobber med employee advocacy.
«Sentiment» er en måling av hvorvidt samtalene i sosiale medier er negative, nøytrale eller positive. Det kan endre seg i takt med at flere og flere kolleger begynner å dele innhold fra virksomheten.
Hvis omtalen av din virksomhet blir mer positiv – i takt med employee advocacy-arbeidet – har du noen gode resultater å vise frem til ledelsen.
5) Leads
For mange virksomheter er leads et viktig mål. Leads fra sosiale medier kan være de som kommer etter en samtale med kollegaen eller via virksomhetens offisielle profiler. Eller du kan ta det enda et nivå dypere, og identifisere hvor mye av trafikken fra dine kollegers delinger, som blir til leads.
Hvis du får til det, har du virkelig bevist at ditt employee advocacy-program har direkte positiv effekt på forretningen.
Kolleger kan ha stor innflytelse på hvordan virksomheten blir oppfattet. Men du trenger gode metrics for å bevise den reelle effekten av kollegenes engasjement – og ikke minst din tid med employee advocacy. Sjefen din kommer til å bli glad for å se konkrete tall, og ambassadørene dine vil kunne se effekten av sin egen innsats.
Få enda dypere innsikt med et employee-advocacy-verktøy
Hvis du ønsker deg et enda bedre innblikk i hvordan arbeidet ditt med employee advocacy går, kan det være verdt å investere i et dedikert, digitalt verktøy. Hootsuite’s employee advocacy-modul, Amplify, tilbyr en lang rekke metrics som indikerer om arbeidet ditt er en suksess eller ei. Du kan lese om de tilgjengelige parameterne her.
Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om måling av medieomtale? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.