fbpx

Slik lager du en sosiale medier-strategi

Tilstedeværelse på sosiale medier er viktig for virksomheter og organisasjoner som skal lykkes. Uansett om man er til stede i mange kanaler eller bare noen få, har markedsføring og kommunikasjon gjennom sosiale medier stort potensial. Hvis du vil gjøre det skikkelig bra, gjerne bedre enn konkurrentene, trenger du en sosial mediestrategi som understøtter virksomhetens overordnede mål. I dette blogginnlegget får du 7 trinn til en strategi som gir deg suksess på sosiale medier.

En sosiale medier-strategi er et oppriss av alt det du planlegger å gjøre, og alt det du planlegger å oppnå med sosiale medier.

Jo mer spesifikk strategien er, jo mer effektiv vil også utførelsen bli. Det er altså viktig å være konkret. Men også realistisk: Ikke legg en strategiplan som er så omfattende at du uansett ikke kan nå målene eller måle på resultatene.

Det høres kanskje krevende ut, men det trenger ikke å være så vanskelig å legge grunnstenen for en god SoMe-strategi. Disse 7 trinnene vil hjelpe deg til å tenke ut en strategi som kan hjelpe deg og din virksomhet til større suksess med sosiale medier.

  1. Sett deg SMART-mål som står til de overordnede forretningsmålene
  2. Bli kjent med målgruppen – lag personas
  3. Research konkurrentene dine
  4. Vurder din nåværende innsats
  5. Lag kanalstrategi(er)
  6. Skap godt innhold
  7. Test, evaluer og juster SoMe-strategien din

1. Sett SMART-mål som står til forretningsmålene

Det aller første du bør gjøre når du skal utarbeide en sosiale medier-strategi, er å definere måle med deres tilstedeværelse i sosiale medier.

Uten et konkret mål blir det vanskelig å måle effekten av arbeidet og hva du får du av det – altså din ROI, return of investment.

Når du skal sette og konkretisere disse målene, kan du med fordel benytte SMART-modellen.

Spesifikk: Hva vil du oppnå, helt konkret?

Å øke rekkevidde kan for eksempel være et godt mål, men hva betyr det spesifikt? Vil du ha 50 følgere eller 5000? Og på hvilken kanal? Ved å definere mål som ikke kan misforstås, blir det også enklere for deg å nå dem.

Målbar: Når er du i mål?

Hvis du vil bruke sosiale medier til kundeservice, hvordan vet du hvor godt det fungerer? Er det flere tweets eller færre samtaler som forteller deg om du har lykkes? Og i hvilken periode? Målene dine skal være målbare, fordi tall er viktige når du skal bevise suksess. Tallene hjelper deg ikke bare med å fortelle om du er i mål, men de forteller i hvor stor grad du har lykkes.

Akseptert: Er alle relevante parter innforstått med målet?

Målene dine eksisterer sannsynligvis ikke et vakuum, men involverer flere parter – det kan være kolleger i din egen avdeling eller utenfor. Kanskje er du avhengig av å samarbeide med interne eksperter på sine felt, for å produsere godt innhold? Og kanskje har du behov for hjelp fra dine kolleger til å dele innholdet ditt i sine egne kanaler, for å nå bredere ut? I så fall bør du sikre at alle involverte parter er innforstått og enige i de målene du har satt. Sjansen for at de faktisk vil engasjere seg og bidra, blir større på den måten.

Realistisk: Har du ressursene du trenger for å nå målet?

For motivasjons skyld, sett deg mål som er realistiske. Tenk gjennom hva du har til rådighet av tid, ressurser og kanskje også verktøy/teknologi, og tilpass målene deretter. Har du andre oppgaver utover arbeidet med sosiale medier og du står uten et verktøy til å håndtere alle kanalene, så bør målene kanskje settes lavere enn hvis du utelukkende jobber med SoMe, og har et dedikert verktøy til å håndtere de ulike kanalene.

Tidsbestemt: Når er deadline?

Et eksempel på et mål for tilstedeværelse på sosiale medier kan være å doble antall klikk inn til hjemmesiden. Men innen hvor lang tid? Målene dine bør alltid ha en deadline, uansett om det er et år eller bare noen måneder.

Husk når du skal sette disse målene, at det kan være stor forskjell mellom betalt og organisk innsats.

Når du lager annonser på Instagram eller LinkedIn, så er det kanskje med et ønske om å skaffe nye leads og konverteringer.

Mens når du lager organiske oppslag, skal kanskje målene være litt «mykere» (men ikke mindre viktige). Det kan for eksempel handle om å styrke fortellingen og oppfatning av brandet, promotere virksomheten som attraktiv arbeidsplass, eller etablere kolleger som eksperter og talspersoner i bransjen.

Du kan med fordel altså dele opp målene dine i betalt SoMe og organisk SoMe.

Du kan også gjerne ha ulike mål for ulike, sosiale kanaler. For eksempel kan Facebook-profilen fokusere på merkevarekjennskap, mens LinkedIn-profilen helst skal lede til trafikk inn til hjemmesiden.

Det viktigste er at målene i din strategi for sosiale medier, understøtter den overordnede markedsstrategien (og dermed forretningsstrategien). Da blir det enklere å bevise verdien av arbeidet ditt, og få ledelsens buy-in og budsjett. Et godt råd er å starte med å skrive ned minst tre overordnede mål.

2. Bli kjent med målgruppen – lag personas

Dette er ingen hemmelighet: Jo bedre du kjenner målgruppen din, jo bedre blir du til å interagere med dem. Og jo bedre du interagerer med dem, jo enklere blir det som virksomhet å selge, eller som organisasjon å komme tettere på brukerne eller medlemmene.

Hvis du skal lage innhold som målgruppen din liker, kommenterer og deler, er det avgjørende å vite hvem du kommuniserer til og med.

Et godt verktøy til dette, er å lage personas for målgruppen din. Det gir deg mulighet til å på de potensielle følgerne eller kundene som mennesker med virkelige ønsker og behov. 

Gode personas utarbeides ikke på bakgrunn av magefølelse, de lages på data.

Data fra sosiale medier kan deg masse verdifull innsikt i hvem målgruppen din er, hvor de bor og hvordan de interagerer med deg (eller dine konkurrenter) på sosiale medier.

En persona er en karakter som representerer din målgruppe eller kunde. Inkludert detaljer om deres behov og pain points.

Innsikt i målgruppen gir deg muligheten til å finpusse strategien, og målrette innholdet og kampanjene bedre.

3. Research konkurrentene dine

Konkurrenten din er mest sannsynlig allerede i gang med å huke tak i målgruppen på sosiale medier. Kanskje har de flere følgere og interaksjoner enn deg. Men kampen om kundene er ikke tapt av den grunn.

Undersøk hvordan konkurrenten bruker sine sosiale medier, og la deg inspirere. Hva er SoMe for dem? En konkurrentanalyse gir deg mulighet til å forstå mer om deres styrker og svakheter.

Å se nærmere på konkurrentenes adferd kan også hjelpe deg med å se nye muligheter. Hvis en av konkurrentene er meget dominerende på en kanal, kan det være mulighet for å innta en annen kanal, i stedet for å konkurrere der de er. Energien din er bedre brukt på å bygge et community i en annen kanal, enn på å skulle konkurrere med en allerede dominerende spiller.

Du kan også bruke social listening til å holde øye med konkurransen på sosiale medier. Social listening handler om å følge med på samtalene i sosiale medier, og kan være kilde til verdifull innsikt. Med social listening kan du monitorere dine konkurrenters profiler eller relevante nøkkelord for å se hva som fungerer for dem – og ikke.

Ved å analysere konkurrentene og bruke social listening får du ikke bare innblikk i konkurrentene dine, men du får et generelt innblikk i bransjen. Det gjør deg bedre rustet til å utarbeide en SoMe-strategi.

Fordeler ved å analysere konkurrentene dine på SoMe:

  • Hjelper teamet ditt med å utarbeide markedsstrategier
  • Identifiserer muligheter i markedet som du kan gripe
  • Hjelper deg å bruke konkurrentenes svakheter til din fordel
  • Hjelper deg å øke markedsandelene
  • Hjelper deg å planlegge fremtidige, digitale aktiviteter og kampanjer

4. Vurder din nåværende innsats

Virksomheten din har sikkert allerede en side på Facebook eller en profil på Instagram. Når du skal legge en sosiale medier-strategi bør du se grundig på de eksisterende profilene og kanalene. Hva har allerede blitt gjort? Og hva er allerede oppnådd med nåværende innsats?

Formålet er å sikre at virksomhetens profiler er on-brand og fungerer som de skal. Du bør undersøke følgende når du går gjennom virksomhetens sosiale kanaler:

  • Hvilke sosiale kanaler og profiler har vi allerede?
  • Finnes det profiler som representerer merkevaren vår, som vi ikke selv eier?
  • Hva er formålet med hver enkelt profil?
  • Er profilen on-brand? Profilbilder, coverbilder, beskrivelser, linker osv.
  • Er tilganger/innlogginger samlet et sted?

Gjennomgangen av eksisterende, sosiale profiler skal gi et klart bilde av hvilket formål hver av kanalene tjener. Hvis formålet med en konto ikke er tydelig, bør du vurdere om den skal beholdes eller om den trenger en ny, strategisk retning.

Å kutte en eksisterende profil på en sosial kanal kan være en vanskelig beslutning, men det er derfor du har SoMe-strategien din. Den skal gjøre det enklere for deg å ta de riktige valgene, og forbedre virksomhetens resultater – på de riktige kanalene.

Videre vil det være en god idé å se på de dataene du har tilgjengelig fra hver enkelt kanal. Kanskje kan du allerede nå trekke ut noen konklusjoner om deres tilstedeværelse på eksempelvis Instagram, ved å se på resultater fra tidligere oppslag. Da får du et godt utgangspunkt for forbedring.

5. Lag kanalstrategi(er)

Når du har besluttet hvilke kanaler virksomheten skal satse på, bør du så lage en strategi for hver enkelt kanal (eventuelt profil).

En kanalstrategi definerer formålet med alle de sosiale kanalene dere er til stede på. Du kan for eksempel bestemme at tutorials (instruksvideoer) skal legges ut med Instagram Stories, mens Twitter kun er til support.

Formålet med kanalen bør kunne beskrives med én setning. La det være enkelt, så hjelper det deg med å holde fokus på de konkrete målene du har satt. Eksempel:

«Vi vil bruke [sosial kanal] til [formålet med kanalen] for å understøtte [overordnet forretningsmål].»

Heretter er tiden inne for å opprette profiler på de kanalene dere mangler – eller forbedre de eksisterende så de stemmer overens med den strategiske planen.

Husk å fylle ut alle profilfelter, bruk relevante søkeord og bilder riktige dimensjoner for hvert enkelt nettverk.

6. Skap godt innhold

Innen digital markedsføring og sosiale medier er godt innhold essensielt. Når lager et oppsett for strategiplanen din, bør du også tenke gjennom hva slags innhold du ønsker å dele.

En viktig parameter for innholdet ditt er om det matcher brandet. Tenk gjennom tonen i innholdet. Hvor formell, eller uformell skal den være? Bruker dere emojist? Signerer du og kollegene dine med navn, initialer eller ingen av delene?

Det finnes sikkert mange ord og begreper som er unike for din bransje. Kanskje bør du skrive ned noen guidelines om hvordan, og i hvilke settinger de skal brukes. Finn gjerne også relevante hashtags som kan brukes.

Og så er det alle formatene. Hvor mye av innholdet bør være videoinnhold? Tekst? Bilder? Og hvor ofte vil dere dele innholdet i de ulike kanalene?

Alle disse beslutningene skal selvfølgelig stemme overens med målene i SoMe-strategien din, og med formålene du har definert for enkelt kanal.

Innholdsplan(legging)

Når du har gjort deg tanker om tone, begreper og formater, kan du lage en plan for innholdet.

En contentplan gir deg oversikt over hvilket innhold som skal deles på hvilken kanal og når – og dermed også oversikt over hvordan du understøtter forretningsmålene med innholdet ditt.

Du kan for eksempel velge å dele innholdet opp, for å sikre fokus på alle de forskjellige målene. For eksempel: 25 prosent av innholdet skal drive trafikk til nettsiden (hvis det er målet ditt), og 5% skal handle om HR og virksomhetskultur (hvis det er målet ditt).

Dette er bare ett eksempel, og det finnes mange måter å lage en contentplan på. Hvis du starter fra bunnen av og ikke vet helt sikkert hvilken type innhold som fungerer for din virksomhet, kan du bruke 80-20-regelen som et utgangspunkt:

  • 80 prosent av virksomhetens innhold skal informere, utdanne eller underholde ditt publikum
  • 20 prosent av innholdet skal promotere merkevaren

Eller du kan dele innholdet ditt inn i tre typer formål:

  • 1/3 av innholdet skal promotere virksomheten, konvertere lesere og generere profitt
  • 1/3 av innholdet skal inspirere og være ideer eller historier fra eksperter (thought leaders) i bransjen
  • 1/3 av innholdet skaper engasjement og involverer personlig interaksjoner med publikumet ditt

Contentplanen gjør det også mulig for deg å lage innhold i forveien, hvilket ofte øker kvaliteten og gir bedre muligheter for å lage strategisk innhold. Men det skal selvfølgelig også være plass til improviserte oppslag.

7. Test, evaluer og juster SoMe-strategien din

De seks trinnene vi nå har gått gjennom, bør resultere i en solid sosiale medier-strategi. For å sikre at strategien fortsetter å være relevant og at du får mest mulig ut av
den, så gjelder det å samle inn data og aktivitetene dine, evaluere resultatene
underveis, og så justere.

Det er helt vanlig å ikke treffe 100 prosent helt fra starten.

Når du har kjørt en kampanje som ikke gikk som forventet eller håpet, så se på dataene – og når en kampanje har gått over all forventning, se da også på dataene. Kanskje kan strategien tilpasses slik at flere av kampanjene dine ender opp på
suksessiden, og ikke motsatt.

Finn også ut av hva ROI’en (return on investment) er på aktivitetene dine. Det avhenger
selvfølgelig av om målet ditt er merkevarekjennskap, omsetning, kundetilfredshet eller noe annet. Men rett blikket mot den verdien kampanjen din har gitt, og hold det opp mot arbeidsinnsatsen og budsjettet du har brukt på kampanjen.

Etter hvert som du samler inn data, kan du bruke det til å evaluere kontinuerlig. Det gjør deg i stand til å finjustere strategien.

Ønsker du mer inspirasjon til hvordan du kan strukturere målingen av din SoMe-strategi, kan du lese mer her.

Infomedias SoMe-score gir DSB innsikt i resultatene på sosiale medier

Forandring fryder – også i din sosiale medier-strategi

Sosiale medier utvikler seg raskt. Nye kanaler oppstår, mens andre går gjennom betydelige demografiske skifter. Virksomheten din vil også gå gjennom perioder med endring, og det betyr at deres SoMe-strategi må være et verktøy som kan justeres etter behov.

Ikke vær redd for å foreta endringer slik at strategien bedre avspeiler eventuelle nye mål, verktøy eller planer. Bare sørg for at hele teamet vet det, så dere fortsetter å jobbe mot felles mål og drar i samme retning.

Når du har SoMe-strategien din på plass, får du antakelig bruk for en plattform til å håndtere alle de ulike kanalene og alt innholdet. Det finnes mange muligheter der ute, og med Hootsuite kan du planlegge innhold, monitorere kanaler og søkeord, og måle på sin egen innsats.

Les mer

7 min. lesetid
02. januar 2024 |
5 min. lesetid
07. november 2023 |

Kontakt oss

Har du spørsmål eller vil vite mer om social listening? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Last ned guide til en god sosiale medier-strategi

Last ned vår guide
om social listening

Book en Hootsuite demo