Den komplette guiden for Facebook-annonsering

Post Author

Katrine Jacobsen
Strategy Consultant, Social Media

Enten du liker det eller ikke, blir det stadig mer krevende å oppnå organisk rekkevidde på sosiale medier. Innhold som fungerte uten annonsekroner tidligere, er nå historie.

Annonsering på sosiale medier er nødvendig hvis du ønsker å nå ut til nye målgrupper og samtidig treffe dem på en effektiv måte. Det kan føles skummelt å begynne å bruke penger på innholdet på sosiale medier, men denne guiden hjelper deg gjennom. 

Dette er den komplette guiden for Facebook-annonsering, fra å sette opp din aller første annonse til å optimalisere og skape gode resultater.

Er du klar?

#1: Slik lager du din første Facebook-annonse

Hvis du er helt ny på Facebook-annonsering (og Instagram-annonsering for den saks skyld), kan du starte her.

Når du skal sette opp din aller første Facebook-kampanje, må du ha kontroll på:

  1. Kampanjens mål: Hva er formålet med annonsen?
  2. Målgruppen din: Hvem vil du nå ut til – eller ha til å gjøre noe?
  3. Budsjettrammen din: Jobber du med et dagsbudsjett, eller har du et totalbudsjett for hele kampanjens levetid?
  4. Innholdet ditt – som selvfølgelig skal være bra og relevant. Du bør vie ekstra oppmerksomhet til det visuelle elementet, teksten din og din call-to-action (CTA).
  5. Evalueringen av annonsen: Lever annonsen din opp til målsetningen din?

Alt dette utdypes i denne guiden for Facebook-annonsering.

#2: Slik måler du om din Facebook-annonse er vellykket

Det krever utholdenhet og kontinuerlig optimalisering for å lykkes med kampanjer i sosiale medier. Viktigst av alt, du må kunne dokumentere at annonsene dine faktisk skaper verdi.

Men hvordan gjør du det?

Her vil du lære mer om hvordan du evaluerer Facebook-annonsen din ved å stille deg selv spørsmål som:

  • Gjør målgruppen min det jeg vil at de skal gjøre?
  • Fungerer innholdet mitt etter hensikten?
  • Hva annet påvirker annonseresultatene mine?

Les blogginnlegget vårt om måling av Facebook-annonser – og nei, det er (dessverre) ikke one size fits all.

#3: Slik tester du Facebook-annonsene dine og får mer for pengene

Du vil selvsagt unngå å kaste bort et hardt opptjent annonsebudsjett på annonser som gir dårlige resultater. Derfor bør du teste dine Facebook-annonser

Igjen. Og igjen. Og igjen.

Du bør teste alt fra målgrupper til teksten på din call-to-action, dersom du vil ha best mulig resultater.

Her er tre fremgangsmåter:

  • Test det samme innholdet på ulike målgrupper
  • Test ulikt innhold på samme målgruppe
  • Krysstest ulikt innhold på forskjellige målgrupper.

I dette innlegget kan du lese mer om hvordan du tester annonsene dine – og viktigst av alt, hvordan du bruker alle testene for å optimalisere dem.

#4: Slik varmer du opp målgruppen så de konverterer på Facebook-annonsen din

Kampanjene dine på Facebook har ett formål: Å få mottakeren til å gjøre noe.

Hvis du skal lykkes med Facebook-annonsering, må du vite litt om «kalde og varme målgrupper».

«Varme målgrupper» er svært verdifulle: 

En varm målgruppe har vist tydelig interesse for deg og det er stor sannsynlighet for at de konverterer (gjør det du vil at de skal gjøre) når de ser annonsen din i nyhetsfeeden sin.

Lag derfor kampanjeflows som har som eneste formål å gjøre målgruppen din glovarm – slik at de konverterer på Facebook-annonsen din (enten formålet ditt er å selge et produkt, støtte en sak eller melde seg på et arrangement).

#5: Bruk Hootsuite Ads for annonsene dine på sosiale medier

Når du jobber med annonsering i sosiale medier, kan du velge mellom flere verktøy som hjelper deg med håndteringen.

Du kjenner sikkert til Facebooks innebygde verktøy, Facebook Ads Manager. Det fungerer godt for deg med de litt lavere budsjettene. Men om du jobber med et litt større annonsebudsjett og ønsker å teste og sette opp kampanjeflows som nevnt ovenfor, kan det være lurt å vurdere et annet annonseverktøy.

Vi og kundene våre bruker Hootsuite Ads. Her er 7 gode grunner til å bruke Hootsuite Ads for annonsene dine på tvers av sosiale medier og Google (oops, der fikk du allerede én av grunnene til å velge Hootsuite Ads).

Hvis du er på utkikk etter et godt annonseringsverktøy les mer om Hootsuite her.

Vil du høre mer om effektiv annonsering på sosiale medier med Hootsuite Ads?

Kontakt oss

Vil du vite mer eller trenger du en å sparre med, er du velkommen til å kontakte oss for en uforpliktende prat.

Book en demo

5 tips til best mulig medieovervåkning