Trender på sosiale medier 2022

Post Author

Katrine Jacobsen
Strategy Consultant, Social Media

Vi kickstarter 2022 med en guide til årets trender på sosiale medier. En ting er sikkert, og det er at det er viktig å ha forbrukerne og kundene i tankene. Kunder ønsker rask service. De ønsker en bedre opplevelse. De vil bli eksponert for relevant innhold. Og de vil ha alt nå. Det er derfor avgjørende at du er bevisst på, kommuniserer med og lytter til kundene dine og andre målgrupper på sosiale medier. De påvirker oppfatningen av merkevaren din.

Denne guiden er for deg som jobber med kommunikasjon og markedsføring på digitale og sosiale medier. Jeg håper du blir inspirert til å jobbe med trendene som vil ha innvirkning på kommunikasjonen din i 2022.

Her er 8 viktige take-aways som jeg vil utdype:

  1. ‘Lag TikToks – ikke annonser’
  2. Lag verdifullt innhold – kvalitet fremfor kvantitet
  3. Gjør det enklere å handle online med social advertising
  4. Bruk influencere til merkevarebygging
  5. Skap tillit og troverdighet med merkevareambassadører
  6. Prioriter Community Management og vær en god vert
  7. Bruk Social Listening for 360-graders kommunikasjon
  8. Bruk data til å måle verdien av innsatsen din

‘Lag TikToks – ikke annonser’

TikTok tar av, og mediet er på god vei til å ta over oppmerksomheten fra de andre sosiale mediene. Akkurat nå er TikTok faktisk det mest foretrukne mediet blant forbrukere, spesielt i den yngre målgruppen 25 – 34 åringer.

Formålet med TikTok er å lage personlig innhold som ikke er direkte reklame for virksomhetens produkter og merkevarer. I dag vil forbrukere ha kort, morsomt og lett fordøyelig innhold når de er på farten. Det gjelder derfor å utnytte TikTok-universet og lage godt innhold på lik linje med andre TikTok-brukere.

Det smarte med TikTok er at algoritmen er designet for å eksponere brukerne for videoer, basert på deres interesser – med utgangspunkt i videoene du er innom og ser på. Det er derfor ikke nødvendig å følge spesifikke virksomheter og enkeltpersoner for å se innhold. Det vil automatisk vises i feeden din hvis du viser interesse for emnet.

Det er viktig at du blir med på TikTok-trendene som florerer, dersom du ønsker å være synlig – da må du kjenne til disse trendene, samt ha erfaring med TikTok.

Hvis generasjon Z er målgruppen din, bør du komme deg på TikTok kjapt. Men husk, ikke lag reklame – lag TikToks.

Enkel håndtering av TikTok med Hootsuites verktøy for Social Media Management?

Lag verdifullt innhold – kvalitet fremfor kvantitet

Virksomheten din har sikkert lenge publisert et visst antall innlegg per dag eller uke i ulike sosiale medier.

Men visste du at du bare har i gjennomsnitt 1,5 sekunder på å fange brukerne så de slutter og scrolle og ser på nettopp ditt innhold?

For å fange oppmerksomheten til brukerne der de er, må du vite: Er de på farten og sjekker sosiale medier? Har de litt mer tid til å scrolle når de sitter på bussen? Eller har de enda mer tid når de sitter hjemme i sofaen? Dette fenomenet kalles ‘Thumb stopping’ ifølge Rasmus Høgsted, Creative Director i Meta / Facebook.

Skal du oppnå Thump stopping er det viktig å fokusere på å lage relevant innhold, som nettopp får brukeren til å stoppe opp. Fokuser heller på å lage mindre innhold som er mer relevant, enn mer innhold som ikke er relevant, og dermed ikke fanger brukeren.

Bilde: Rasmus Høgsted, Creative Director i Meta/Facebook som holder en presentasjon på Social Media Manager konferansen 2021.

En måte å gjøre dette på er å dele opp innholdet i spiselige størrelser (’snack-sized’ content). Du kan imidlertid enkelt lage en lang video eller en større kampanje. Men pass på å dele opp innholdet i spiselige størrelser eller med forskjellige CTAer (call to actions) når du deler det på de forskjellige kanalene. På denne måten lever kampanjen og fortellingen din lenger, og sjansen for at du treffer målgruppen på rett sted blir større.

På Facebook (red. Meta) snakker de om at innhold er strukturert som ‘Pitch, Play and Plunge’. Med det menes at med pitch-innhold gjør du det kort og ‘spiselig’, ofte for å treffe mange brukere samtidig. Lag play-innhold som vekker nysgjerrigheten og skaper interaksjon, som for eksempel en bildekarusell. Og lag plunge-innhold som får brukerne til å dykke ned i innholdet og se mer, for eksempel med IG TV.

Så i 2022 må du se på innholdsstrategien din og stramme den opp. Du trenger ikke nødvendigvis å legge ut innhold hver dag. Du skal heller publisere innhold når du har noe relevant å dele. Husk at brukerne ikke venter på nytt innhold fra deg. Så vær tydelig i kommunikasjonen til riktig målgruppe – det handler om kvalitet og om å få brukeren til å slutte med scrollingen.

Gjør det enklere å handle online med social advertising

Social advertising har utviklet seg i takt med at virksomheter har en bedre mulighet til å nå ut til mange flere forbrukere på de sosiale kanalene.

I tillegg har Covid-19 tvunget både virksomheter og forbrukere til å holde seg hjemme – og være online. Dette har medført at mange virksomheter har måttet nå forbrukerne på andre måter. En utvikling som vil fortsette i 2022.

Flere av de sosiale plattformene tilbyr direkte shoppingmuligheter som e-handel. Enten det er Instagram, Facebook, TikTok eller en annen plattform. For virksomhetene handler det om å fange brukernes umiddelbare oppmerksomhet ved å lage interaktivt innhold.

Livestreams har for eksempel vist seg å være populære, der forbrukerne kan samhandle direkte med virksomheten, se produktet «live» og kjøpe det. Både Facebook og Instagram har også direktelenker til produkter på nettbutikken.

Det har dermed blitt enklere å eksponere brukerne mer direkte for dine produkter og forkorte kundereisen.

Derfor må du vurdere om du har den rette blandingen av shoppingmuligheter på dine sosiale medier, samt bruke de mange e-handelsmulighetene som finnes via Instagram Posts, Reels, Stories osv. For eksempel vil Pinterest lansere shopping pins (buyable pins) i løpet av 2022.

For å lykkes må du lage riktig innhold og være personlig. Jo bedre du kjenner brukerne dine, jo bedre kan du lage kreativt innhold som fanger dem. De skal merke at du er der ved at du svarer på deres henvendelser – forbrukerne vil ha de personlige opplevelsene.

I 2022 kan vi se frem til enda mer shopping-underholdende innhold på sosiale medier. Så tenk på innhold som er lett å kjøpe, og organiske trender som #TikTokMadeMeBuyIT.

Bruk influencere til merkevarebygging

Ettersom sosiale medier tilbyr flere e-handelsmuligheter, vokser også disiplinen Influencer Marketing. Slik har det vært det siste året, og det fortsetter også inn i det nye året. Det ligger altså et enormt potensial i å la influencere fortelle om virksomheten din, i stedet for at du gjør det selv.

I følge Instagram (red. Meta) henvender 70 % av shoppingentusiastene seg til Instagram for å se etter produkter. Til dette sier 87 % at influencere har inspirert dem til å kjøpe noe, eller f.eks. å bestille en reise.

Virksomheter som bruker tid på å gjøre seg kjent med sine målgrupper for å identifisere relevante influencere, oppnår størst suksess. Det handler imidlertid ikke alltid om å finne influencere med størst tilhengerskare, men i stedet om å finne de rette mikro-influencerne eller content creators (innholdsskapere) som kan støtte virksomheten din i å utvikle godt innhold.

Content creators kan nå ut til brukere på en annen måte enn virksomheter noen gang kan. Derfor handler det om å forstå hva forbrukerne vil ha, som vil drive denne trenden videre i 2022.

Håndter medier, journalister og nyhetsinfluencere på ett sted med en digital PR-plattform

Skap tillit og troverdighet med merkevareambassadører

En annen måte å jobbe med merkevareambassadører på, er Employee Advocacy, hvor ansatte er ambassadører for merkevaren din. Denne trenden har vært økende de siste årene, og i 2021 tok den virkelig av med mange virksomheter som hoppet på bølgen. Dette vil vi se mer av i året som kommer.

Når ansatte deler innhold om virksomheten din på sine egne sosiale medier, blir det mer autentisk og verdidrevet. Det skaper mer tillit og troverdighet enn du som virksomhet kan skape gjennom ditt generelle innhold.

Det er mange måter å jobbe med Employee Advocacy på, men viktigst av alt, det handler om å gjøre de ansatte fortrolige med ideen om å være aktiv på sosiale medier. De må få lære å skape sin egen stemme – både for seg selv og for virksomhetens skyld, men du må hjelpe dem på veien.

Dette kan du blant annet gjøre ved å utarbeide en strategi og gjennom opplæring, samt et system for enkelt å få tilgang til det gode innholdet om virksomheten din. Det krever ressurser, men hvis du vil være med på denne voksende trenden, er det nå på tide å hoppe ombord på Employee Advocacy-toget.

Vil du vite mer om mulighetene dine med Hootsuites verktøy for Employee Advocacy?

Prioriter Community Management og vær en god vert

Som du sikkert kan oppleve, så forventer brukere mer av virksomheten din i dag. De ser deg ikke bare som en merkevare eller en virksomhet. De ser deg også som en forbindelse mellom seg selv og dine produkter og merkevarer. Derfor forventer de ikke bare god service fra deg. De forventer at du engasjerer, samhandler og kommuniserer.

Katrine Emme Thielke, som blant annet gir råd innen community management på sosiale medier, bruker en trappemodell for å illustrere hvordan du kan samhandle med brukerne dine.

Bilde: Katrine Emme Thielke på Social Media Manager konferansen 2021.

For å møte behovene til brukerne dine i dag, må du i det minste opptre som den gode vert. Dette betyr at du i utgangspunktet svarer på alle kommentarer og meldinger på tvers av dine sosiale medier. Du skal ikke bare være vaktmesteren som feier foran inngangsdøren, eller resepsjonisten som svarer på spørsmål eller gir dem videre. Du må være i dialog.

Det krever transparens, hvor brukerne har mulighet til å samhandle med deg via likes, kommentarer, avstemninger, tilbakemeldinger osv. Og så må du gi dem noe tilbake ved å svare, like og følge opp.

Det handler om ‘brand love’. Hvis kundene får noe tilbake fra deg, så er de også der for deg i eventuelle krisetider, eller når andre brukere eller kunder kritiserer merkevaren din.

Kunder vil føle at de har en tilknytning til deg hvis du trenger noe tilbake fra dem. Så 2022 må være året hvor du virkelig bygger fellesskapet ditt, hvor du er aktivt tilstede i alle kanalene dine. Gi brukerne en grunn til å følge deg på sosiale medier.

Vil du høre mer om våre verktøy for Social Media Management?

Bruk Social Listening til 360-graders kommunikasjon

Som du har lest så langt, må du være oppmerksom på mange berøringspunkter når du agerer i sosiale medier. Derfor vil Social Listening fortsatt spille en viktig rolle for virksomheter når det er behov for å se helhetsbildet av din bransje, målgrupper og kommunikasjonsinnsats.

For å skape god 360-graders kommunikasjon er det derfor viktig å samle inn innsikt og omsette den til strategisk innsats. Dette gjelder alt fra måling av det gode innholdet, identifisering av influencere og content creators, verdien av de ulike sosiale mediene, community management m.m.

Tilstedeværelse på sosiale medier i dag skal være personlig, relevant og skape verdi – uavhengig av hvem målgruppen er. Det er derfor viktig å lytte til kundene dine på sosiale medier. For hvordan vet du ellers hvordan du lager godt innhold for dem, og hvor du finner akkurat dem, som er relevant for deg?

Bruk data til å måle verdien av innsatsen din

De siste årene har vi sett at det er vanskelig for mange virksomheter å sette seg forretningsmål (ROI) for sin tilstedeværelse på sosiale medier. Mange måler på de mykere verdiene som følgere, rekkevidde og engasjement. Men hva betyr disse måleparameterne for virksomhetens strategiske målsetninger og mål?

De fleste som jobber med sosiale medier vet at innsatsen deres har en avgjørende effekt på resten av markedsføringsinnsatsen. De bidrar med innsikt om brukerne og de vet at det må være et godt samspill mellom organisk og betalt innhold.

Prøv derfor å få innsikt om målgruppene dine og innholdet ditt. Hva fungerer og hva fungerer ikke så bra. Du må både bruke data til å forberede og forbedre innholdet ditt, kampanjer, krisehåndtering m.m. Det er altså ikke bare snakk om å måle på en konkret kommunikasjonsinnsats. Du trenger også å bruke data og innsikt for å bli bedre til neste aktivitet, eller for å være forberedt på en krise – selv før krisen inntreffer.

Sett derfor konkrete mål for innsatsen din som understøtter virksomhetens mål og målsetninger. I den forbindelse er data din beste venn, og beslutningene dine i 2022 bør være drevet av data.

Gjør deg klar for 2022 på sosiale medier

Virksomheter skal utvikle innholdsstrategien sin i 2022 og fremover – både for å identifisere og lage innhold som skaper verdi for brukere på sosiale medier.

I 2022 bør derfor brukerne dine være i fokus på alle områder– både når det gjelder å utvikle strategien din og lage innhold og kampanjer. Nøkkelen er å engasjere seg med brukerne dine. Kravene deres er høye, men det gir heldigvis mange muligheter.

Er du klar for å hoppe på en eller flere trender i 2022?

Last ned Hootsuite Social Trends 2022

Vil du vite mer om kommunikasjon og teknologier for sosiale medier?

Ønsker du å høre mer eller trenger du en å sparre med, ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.

5 tips til best mulig medieovervåkning

Book en demo

Book en demo

Book en demo