Trender på sosiale medier 2023

Katrine Jacobsen
Katrine Jacobsen
Strategy Consultant, Social Media
2023 er offisielt i gang, og vi har i den forbindelse kikket inn i krystallkulen. Hva bør man være oppmerksom på i SoMe-landskapet i 2023, hvis man gjerne vil henge med på tidens trender? Kommer det nye muligheter for å styrke sin tilstedeværelse på sosiale medier? Og er det noen nye fallgruver som man bør være klar over? Les bloggen og få oversikt over 5 viktige trender som vil prege sosale medier i 2023.

2023 blir i stor grad ’business as usual’: Fokuset på godt innhold med videoformat fortsetter, TikTok fortsetter å vokse, bruken av influencere vil fortsatt gavne merkevaren din, du bør fortsatt prioritere community management høyt, og data vil fortsatt være nøkkelen til å styrke kommunikasjonen og markedsføringen enda mer. Men det er likevel noen trender og tendenser som vil få betydning for din kommunikasjon og relasjon med brukere på sosiale medier i 2023.

Her er 5 punkter som du bør vite om i 2023, og som jeg vil utdype i dette blogginnlegget:

  1. Korte videoformater er nøkkelen til godt innhold
  2. ’All eyes on social search’
  3. Fremtiden er sosial kundeservice
  4. Fokus på å bygge opp communities
  5. Bruk prediktive analyser til å styrke kommunikasjonen

Hvis du jobber med kommunikasjon og markedsføring på sosiale medier, så les videre.

Korte videoformater er nøkkelen til godt innhold

Videoinnhold har stormet frem de siste årene, og vi er med på at de ulike sosiale plattformene vil ha oss til å produsere mer og mer videoinnhold. Men brukernes oppmerksomhet og evne til å holde fokus er lavere enn før, hvilket stiller nye krav til innholdet som blir produsert og delt.

I 2023 bør virksomheter ha fokus på korte videoer, slik vi kjenner fra TikTok, reels og stories.

Det handler om å gi brukerne ’snackable innhold, som raskt fanger interessen deres, og nesten like raskt forteller historien. Er innholdet lenger, bør det brytes opp i flere korte videoer.

TikTok fra Power, som har mer enn 90 000 følgere og skaper mye engasjement med sine korte videosnutter.

På tross av kort ’attention span’ hos brukerne, vil du med kort videoinnhold likevel kunne skape høyt engasjement. Her er det viktig å hele tiden levere kvalitet rettet mot målgruppen – og at videoinnholdet er laget til den enkelte kanal og dens premisser. En TikTok-video skal for eksempel ikke deles på Instagram som en reel, men tilpasses til kanalen og målgruppen.

Vi kommer altså til å se enda mer av de små, korte videosnuttene i året som kommer. Husk på dette når du planlegger innholdet ditt til de ulike sosiale mediekanalene – spesielt på TikTok, reels og stories.

’All eyes on social search’

E-commerce har utviklet seg mye de siste årene, og sosiale medier har tatt med seg mye funksjonalitet derfra. Nå bruker vi sosiale medier til å researche produkter, og vi lar oss påvirke av influencere og andre innholdsprodusenter på sosiale kanaler til å kjøpe.

Det har gitt Google konkurranse – Oftere og oftere bruker vi sosiale medier når vi nå skal finne produkter, tjenester, reiser, hoteller osv. Spesielt TikTok og Instagram brukes av 18-24-årige (40%) som søkekilde til nyheter, produkter, reiser, anbefalinger og mer.

Tendensen kalles «social search», og det vil vi se mye mer av i det kommende året. Vanene våre har endret seg, og sosiale medier har blitt vårt første stoppested når vi skal finne informasjon om et brand, en virksomhet, produkter, anbefalinger osv.

Det betyr ikke at man skal droppe arbeidet med SEO (søkemotoroptimalisering). Men dere bør sørge for å kontinuerlig levere godt innhold på de sosiale mediekanalene dere bruker. Det skal være enkelt for brukerne å finne virksomheten, se produktene deres, tjenestene, hva andre brukere lager av innhold om dere, osv.

Ut over det, bør dere interagere med brukerne når de deler produktene deres, sjekker inn på hotellet, osv. Når brukerne bruker sosiale medier for å finne informasjon før de foretar en handling (eksempelvis et kjøp), så gjelder det å servere dem troverdighet og skape tillit til virksomheten og brandet. Social e-commerce vil fortsette å vokse og være et viktig fokusområde i 2023, uansett hvilken virksomhet man er.

Fremtiden er sosial kundeservice

Under pandemien ble virksomheter tvunget til å bruke sosiale medier til å kommunisere og lage 1-1 rådgivning for å holde hjulene i gang. Men etter at vi kom tilbake fysisk i butikkene, har kvaliteten av online kundeservice falt. Så det er rom for forbedring igjen i 2023, og det er også nødvendig, hvis man vil ha fornøyde kunder – både online og fysisk.

Virksomheter bør derfor øke sin online tilstedeværelse og yte ekstraordinær kundeservice. Det krever at marked- og kommunikasjonsavdelingen samarbeider tett med kundeservice/community management.

Kilde: Hootsuite og undersøkelse fra the CMO Counsil og IBM.

Én ting er å produsere godt innhold som brukerne skal interagere med. Men det er også viktig å være til stede og svare, når brukerne endelig interagerer. Det handler om å skape personlige 1-1 dialoger og ikke bare svare på de negative kommentarene eller direkte spørsmål.

Som virksomhet bør dere tenke på brukerne som deres ambassadører. Særlig fordi man søker til sosiale medier når man skal undersøke et brand/virksomhet. Hvis virksomheten ikke er aktivt til stede i kommentarfeltene, kan det fort slå negativt ut i 2023.

Hvis virksomhetens håndtering av kundeservice/community management er i en annen avdeling enn marketing/kommunikasjon, blir det viktig for avdelingene å arbeide sammen om å skape den gode kundeopplevelsen – hele veien rundt.

Så i det kommende året, bør virksomheten din gjøre en ekstra innsats innen kundeservice på sosiale medier og komme enda tettere på brukerne. Dere skal skape kunder ’for life’.

Fokus på å bygge opp communities

Med referanse til forrige avsnitt, så handler det ikke bare om å delta aktivt i samtaler på virksomhetens egne kanaler. I 2023 blir det nesten like viktig å delta i samtaler i communities – på tvers av plattformene. For det er her samtalene om virksomheten florerer.

Som virksomhet bør dere tenke over målgruppene i de litt bredere brand communities: Hvor er de aktive? Hvordan er de aktive? Hvordan kommuniserer de? Man bør altså følge med mer på brand-fokuserte samtaler på sosiale medier.

Vi har allerede sett det, spesielt i TikTok, der mediet bygger på store communities som aktivt kommuniserer med hverandre – og med brands. Og de merkevarene som aktivt deltar i disse samtalene, ligger allerede et hestehode foran resten.

Miljødirektoratet følger aktivt opp kommentarer og aktivitet blant brukerne i sosiale medier.

Slike brand-fokuserte samtaler utarter seg mange steder. Det kan for eksempel være influencere, eller det kan være dine egne medarbeidere – når de aktivt kommuniserer om virksomheten. Det skaper samtaler og dermed communities rundt virksomheten og merkevaren. Ved å være tettere på disse samtalene, oppnår dere som virksomhet større troverdighet og lojalitet, gjennom engasjerte brukere.

Så i 2023 må dere som virksomhet, lære å kjenne disse communities for videre å kunne skape relevant innhold (gjerne brukerstyrt), meningsfulle samtaler og dermed bedre relasjoner – fordi brukerne stoler mer på mennesker enn de gjør på virksomheter.

Bruk prediktive analyser til å styrke kommunikasjonen

Prediktive analyser er ikke noe helt nytt. Vi har brukt data og analyser i mange år for å måle kommunikasjon og bruke det i planlegging av kommende budskap.

Men i det nye året vil vi se at flere innen markedsføring og sosiale medier vil integrere prediktive analyser i sine prosesser. Social listening kan raskt og enkelt bidra med den type data man da er ute etter.

Med social listening kan man se inn i fremtiden etter trender, temaer, kampanjer – og i det hele tatt forstå hva som vil skje – og bruke det i planleggingen av kommende kommunikasjons- og marketingaktiviteter.

Men hvorfor er det så viktig i 2023? Hvis man som virksomhet vil være en trendsetter og man ønsker å posisjonere seg innenfor viktige temaer og dagsordener – så er det helt avgjørende å følge med i samtalene og vet hva som skjer.

Derfor bør du bruke social listening eller CRM-data til å få et tydelig bilde av målgruppen din, og deres behov og adferd. Med den samme informasjonen kan du lage benchmarks, og slik identifisere mønstre over tid og dermed imøtekomme brukernes behov bedre – og til sist løfte ROI’en (return on investment) til nye høyder. Ved å jobbe aktivt med data og innsikt får du med deg hva som foregår i bransjen og markedet, og kan stå enda sterkere i dine kommunikasjons- og marketingaktiviteter.

GUIDE

Guide til Social Listening: Slik maksimerer du verdien av sosiale medier.

Gjør som du pleier, og litt til

Vi spår altså ikke de store, revolusjonerende endringene komme i 2023. Mye er som det har vært. Men de fem punktene ovenfor vil være viktige å vite om, når du skal allokere ressurser og tid til å lage nytt innhold, ivareta communities og analysere data. Alt henger sammen. Vi kan ikke lenger bare publisere innhold og håpe at det gir engasjement og rekkevidde.

Det stilles større krav til innholdet og formater på de enkelte sosiale plattformene. Du skal kjenne dine målgrupper og communities bedre enn før, og du skal være aktivt til stede i samtalene – både på virksomhetens egne kanaler, og hos de enkelte communitites.

Så lytt mer (social listening), effektiviser arbeidet (bruk gode verktøy) og baser valgene dine på innsikt – så skal du nok stå stødig i sosiale medier i 2023.

Vil du vite mer om social listening?

Kontakt oss for en hyggelig prat om dine behov og muligheter innen social listening.

Bestill en Talkwalker demo

Last ned vår guide om social listening