Få flere konverteringer på Facebook

| Strategy Consultant, Social Media
5 min. lesetid
Kampanjene dine på Facebook har ett formål: Å få mottakerne dine til å gjøre noe. Om de skal kjøpe et produkt, melde seg på et event eller støtte en sak, er opp til deg.

Kunsten er få mottakerne til å gjøre akkurat det du vil at de skal.

For å lykkes med det, bør du starte med å varme opp målgruppen din. Vis dem at du er interessant. At de ikke kan leve uten deg.

«Varme målgrupper» er verdifulle når du arbeider med Facebook-annonsering. De har vist interesse for deg og er mer tilbøyelige til å konvertere når de møter kampanjene dine i feeden.

I dette innlegget lærer du hvordan du gir næring til målgruppene dine slik at de blir brennhete, ved hjelp av kampanjeflows.

Hva er kalde og varme målgrupper?

Målgruppen din er enten kald eller varm (den kan også være lunken, vil noen mene).

En kald målgruppe er de som ennå ikke har vist interesse for deg. Den varme målgruppe har allerede sett din vei.

Når vi snakker om Facebook-annonsering, er de varme målgruppene også det vi kaller brukerdefinerte målgrupper. Det skrev jeg også om i min guide til å lage din første Facebook-kampanje.

De varme (eller brukerdefinerte) målgruppene bygger på data du allerede har om dem.

Det kan være data fra besøk på nettstedet ditt, fra nyhetsbrevet ditt, tidligere donasjoner, eller at de allerede har interagert med noe av innholdet ditt på sosiale medier.

Du bruker altså data om målgruppen til å lage innhold, og gjøre målgruppen enda varmere, hente ut mer data. Det er en sirkulær prosess.

Definer målgruppen og lag innhold som får dem til å gjøre noe. Det gir ny data, slik at du kan starte forfra med å målrette dine Facebook-annonser.

De varme målgruppene er verdifulle når man arbeider med Facebook-annonsering. Derfor må man hele tiden jobbe med å gjøre de kalde og halvlunkne målgruppene brennhete.

Kampanjeflows varmer opp målgruppen

Du har sikkert opplevd at skoene du så på forrige fredag, hjemsøker deg. De dukker opp på Facebook, på Instagram, i bannerannonser, overalt.

Det gjør de fordi du er en varm målgruppe. Du har vist interesse.

Det kalles retargeting, fordi du målretter kampanjene dine mot målgrupper som allerede har sett innholdet ditt.

Innhold etter innhold (eller kampanje for kampanje), gjør målgruppen din rødglødende.

Helt til de kjøper de der skoene.

Den viktigste ingrediensen er (som alltid) data, og det kan du samle inn ved å sette opp kampanjeflows.

En kampanjeflow kan se slik ut:

En kampanjeflow inneholder flere forskjellige deler av innhold som har som formål å varme opp målgruppen til den endelige konverteringen.

Med den sirkulære kampanjeflowen kan du varme opp målgruppen din på to måter:

#1 Samle inn data for en ny målgruppe

Du lager masse innhold der alt sammen generer data.

Det kan være en video som samler inn data om de som ser videoen. Det kan være et bilde som får folk til å interagere. Eller det kan være data fra nettstedet ditt.

Basert på dataene som hvert innhold gir deg, kan du bygge en brukerdefinert målgruppe.

Når du har kommet deg gjennom hele den sirkulære kampanjeflowen din, samler du alle de brukerdefinerte målgruppene fra hvert innhold og eksponerer dem for en ny annonse, med en call to action som du ønsker de skal forholde seg til (for eksempel en knapp).

# 2: Bruk data til å sette ring rundt målgruppen

Du kan også se på kampanjeflowen som en trakt, der kun personene som interagerer med det første innholdet ditt, blir eksponert for det andre innholdet, og så videre.

På denne måten identifiserer du hele tiden målgruppen din, slik at den til syvende og sist kun består av de varmeste leadsene – som med større sannsynlighet er klare til å konvertere på annonsen og din call to action.

Uansett hvilken metode du tar i bruk, er poenget det samme. Du må varme opp målgruppen din før du krever mer av den.

La meg komme med et konkret eksempel på en kampanjeflow:

En kampanjeflow fra Dyrebeskyttelsen

Jeg har jobbet med kampanjeflows i mange år. Typisk har jeg satt opp flows som gikk over tre uker, men det er selvfølgelig forskjellig fra bransje til bransje hvor lang tid det tar å varme opp målgruppen.

I løpet av min tid i Dyrebeskyttelsen i Danmark kjørte vi et nytt tema hver uke. Vi satte opp mye innhold med det formål å generere data, og mot slutten av uken avsluttet vi flowen med en tydelig call to action.

Uken etter startet vi på nytt med et nytt tema eller problemstilling i kampanjen.

En kampanjeflow fra Dyrebeskyttelsen i Danmark på Facebook

Eksemplet ovenfor viser en uke hvor kampanjen starter med en video for å skape oppmerksomhet (og sinne). Vi la annonsekroner på denne videoen for å nå et bredt publikum – både varme og kalde målgrupper, fordi vi også ønsket å nå lenger enn bare til de vanlige målgruppene og de som var faste støttespillere.

Det neste innholdet kan da være en ny video, en lenke til landingssiden eller noe annet. Det er igjen innhold som gir data og en brukerdefinert målgruppe. Og slik fortsetter det hele uken, med én innholdspost om dagen.

Til slutt samles den brukerdefinerte målgruppen basert på data, på hver enkel innholdspost.

De 4-6 brukerdefinerte målgruppene som innholdet har skapt i løpet av uken, vil i slutten av uken bli eksponert for et innhold med en tydelig call to action – i dette tilfellet en sign-up til en underskriftskampanje mot grisenes dårlige leveforhold.

Slik bygger du dine kampanjeflows

Så hvordan lager du disse kampanjeflowene?

Legg først en plan for annonsene dine og definer et tydelig formål og en målgruppe (les gjerne guiden min om hvordan du lager din første Facebook-kampanje) for inspirasjon).

Når du lager en kampanjeflow, er det på nøyaktig samme måte som når du setter opp annonsene dine for Facebook (og Instagram). 

Forskjellen er bare at du skaper brukerdefinerte målgrupper, basert på hver annonse i flowen din.

Og den brukerdefinerte målgruppen får til slutt det endelige støtet i din kampanjeflow (call to action).

I Hootsuite Ads, som vi og kundene våre bruker, ser funksjonen slik ut:

Lag brukerdefinerte målgrupper direkte i Hootsuite Ads

Her velger du ‘Create Custome Audience’ og du kan gjøre det basert på ulike parametere. Funksjonen er den samme som når du bruker Facebook Ads Manager.

Kom i gang, test og optimaliser kontinuerlig

Gjennom de siste innleggene mine har du vært gjennom alt fra hvordan du lager din første kampanje til hvordan du måler på annonsene dine og kontinuerlig tester dem. Og nå; hvordan du kan varme opp målgruppen din med kampanjeflows.

Min intensjon har vært å gjøre deg litt klokere på hvordan du kan optimalisere Facebook-annonsene dine med data. For data er uten tvil det viktigste når man jobber med annonsering. Både med tanke på å lage riktig innhold og velge riktige målgrupper, men spesielt for å kunne få mest mulig ut av annonsebudsjettet.

Med en kampanjeflow lager du innhold som lever lenger, genererer data og sikter mot konvertering hos en varm målgruppe – dette gjelder enten det er en politisk innsats, en underskriftskampanje eller en produktlansering.

Lag og sett opp kampanjeflows, samle inn data, test og kjør på nytt. Med denne tilnærmingen får du ganske raskt oversikt over hva som får målgruppene dine til å konvertere på Facebook-kampanjene dine.

Les mer

6 min. lesetid
06. desember 2024 | Av.:
7 min. lesetid
02. januar 2024 | Av.:

Kontakt oss

Vil du vite mer om social media management? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.

Last ned PDF

Fyll ut skjemaet, så er du klar til å laste ned dette blogginnlegget som PDF.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Med registreringen godtar du å motta digitale godbiter i form av nyhetsbrev og invitasjoner i innboksen din fra Infomedia AS. Vi tar godt vare på dine personlige opplysninger. Du kan lese mer i vår personvernpolicy.

LAST NED E-BOK

Medieovervåkning
- veien til innsikt

Book en Hootsuite demo

Visste du?

Du kan laste ned alle våre blogginnlegg som PDF-filer og lese dem i ro og mak når det passer.