Det er fristende å la magefølelsen avgjøre hvordan annonsene dine på Facebook (og Instagram) skal se ut:
Den blå fargen er flott.
“Kjøp nå” fungerer bra på hjemmesiden din.
Og det nye produktbildet fra siste photoshoot er on point.
Men er du sikker på at det fungerer? At det får målgruppen din til å gjøre det du vil at de skal gjøre?
Det er ikke sikkert.
Gjennom tidene har jeg testet tusenvis av Facebook-annonser, og her får du en guide til hvordan du kan få mer ut av annonseringen din ved hjelp av split testing.
Hva er split testing?
Split testing (Eller A/B tester) er en måte å teste to versjoner av noe for å finne ut hvilken som fungerer best. Selv om du sikkert har hørt mest om dette i forbindelse med nyhetsbrev, hjemmesider og apper, er A/B tester som metode nesten 100 år gammel.
Du starter en split test med å finne ut av hva du vil teste. Det kan for eksempel være knappen på Facebook-annonsen din. Deretter må du vite hva som er målet med annonsen din. Det kan være click-through rate (som jeg har skrevet litt om her) – altså hvor mange av de som ser annonsen din, som også har klikket på den.
Når du A/B tester, endrer du kun én ting ved de to versjonene. I dette tilfellet har vi endret teksten på knappen. Du lar begge versjoner kjøre, og den versjonen som får flest klikk vinner.
Det var den enkle versjonen av split testing når du jobber med kampanjer på Facebook. La oss gå et steg videre.
Slik tester du Facebook-annonsene dine
Når du skal optimalisere annonsene dine på Facebook, bør du teste mye. Det er her jeg tror det kommer til å bli morsomt. Veldig morsomt.
Det er nemlig her du blir klokere på hva som fungerer (og ikke fungerer), slik at du kan optimalisere annonsene dine og få mest ut av annonsebudsjettet.
Det er mange ulike parametere du kan bruke når du tester. Du kan se på alt fra knappen på annonsen din til fargen på grafikken, men også teste målgruppene dine i forhold til innholdet.
Jeg har hatt suksess med å teste Facebook-annonser på tre måter:
- Test samme innhold på forskjellige målgrupper
- Test forskjellig innhold på samme målgruppe
- Krysstest forskjellig innhold på forskjellige målgrupper.
Du kan også bruke samme tilnærming til arbeidet ditt med Instagram-annonser.
1: Test samme innhold på forskjellige målgrupper
Når du bygger annonser til Facebook velger du også målgrupper som er relevante for deg. De skal du teste nå.
La oss si at du har tre målgrupper, og du gjerne vil finne ut hvilken av de som vil gi de beste resultatene.
For å teste dette må du målrette samme annonse til de tre forskjellige målgruppene.
Hvis målet ditt er click-through rate, ser du på hvilken målgruppe som har høyest click-through rate, og voila, du kan bruke mer penger på den gruppen, fordi den fungerer best.
2: Test forskjellig innhold på samme målgruppe
Forestill deg at du vil teste om det er bilde 1, bilde 2 eller bilde 3 som gir best resultater.
Du lager tre forskjellige annonser som er helt like, utenom bildet. Det må ikke være så mye som et komma annerledes, hvis det er bildet du vil teste.
Du kan kun teste én ting av gangen.
Hvis du både endrer bildet og justerer teksten, vet du ikke om det er det ene eller det andre som har gjort at målgruppen har klikket mer eller mindre på annonsen din.
Den enkle versjonen kan se slik ut:
Men du kan også ta det ett steg videre og bygge et testforløp som dette:
Her tester du fremdeles kun én ting av gangen, men i stedet for å ha tre annonser, tester du ni annonser, hvor du både tester bildet (første trinn) og tittel (andre trinn).
3: Krysstest forskjellig innhold på forskjellige målgrupper
Nå er tiden inne for å holde tunga rett i munnen. Vi skal se nærmere på krysstester, hvor du både tester innhold og målgrupper.
Du gjør det samme som ovenfor, men du gjør det samtidig.
Det kan bety at du har 20 annonser kjørende på en gang, men selv om det kanskje tar pusten litt fra deg på forhånd, er det gøy (ja, jeg vet godt at det får meg til å høres ut som en skikkelig annonsenerd).
Det kan se slikt ut:
- Annonse 1 – målgruppe 1
- Annonse 2 – målgruppe 1
- Annonse 3 – målgruppe 1
- Annonse 1 – målgruppe 2
- Annonse 2 – målgruppe 2
- Annonse 3 – målgruppe 2
Du kjører eksempelvis tre forskjellige annonser ut til tre forskjellige målgrupper.
Og det blir dessverre fort litt forvirrende.
De fleste annonseringsverktøy som Hootsuite Ads (som vi bruker og anbefaler) kan hjelpe deg med å holde styr på de forskjellige variantene.
Hootsuite Ads gjør arbeidet for deg. Her velger du overskriftene, brødteksten, call to actions og annonseformatet du vil teste. Deretter velger du målgruppene du vil teste innholdet på. Nå er tiden inne for å lene seg tilbake og la Hootsuite Ads trylle (eller teste).
Du kan selvfølgelig hente alle dataene du trenger for å se hvordan annonsene og målgruppene dine har prestert.
Les også. “Sånn måler du om din Facebook-kampanje er en suksess”
Tiden er inne for å optimalisere Facebook-annonsene dine
Det er kun én grunn til at du tester annonsene dine på Facebook (og Instagram for den saks skyld): For å optimalisere annonsene dine for å få mest mulig ut av annonsebudsjettet.
Og hvordan gjør du det?
Det er ganske enkelt:
1: Stopp alle annonser som ikke er gode nok
La oss starte med “godt nok”, for når er egentlig annonsen din god nok?
Det slitsomme svaret: Det er det bare du som vet.
Det litt mer imøtekommende svaret: Det kommer an på målsettingene og KPI-ene dine.
Hvis du for eksempel annonserer samme innhold til to forskjellige målgrupper, og den ene målgruppen koster dobbelt så mye som den andre, er den da verdt det?
Det kommer an på om den målgruppen gjør det du vil at den skal gjøre, og hva verdien av handlingen er. Det er det bare du som kan vurdere.
Hvis annonsene dine ikke lever opp til målsettingen og KPI-ene dine, skal du stoppe dem.
Vil du vite mer om Social Media Management og Hootsuite?
2: Flytt budsjettet til de gode annonsene
“En krone spart, er en krone tjent”.
Slik sier vi det hvor jeg kommer fra. Dette gjelder også når du jobber med Facebook-annonser.
Pengene du har spart ved å stoppe annonsene som ikke presterer bra nok, flytter du over til de gode annonsene. De som varer. På den måten bruker du annonsebudsjettet ditt der du får mest igjen for det.
3: Bruk målgruppene som konverterer i annonsen din
Du har testet, og blant alle målgruppene, finner du en gullgruve av potensielle kunder. De skal du bruke.
Det kan være at annonsen din må kjøre i lengre tid. Eller at den må ha et større budsjett.
Men det kan også være at du må jobbe videre med målgruppen med en ny annonse.
Hvis du oppdager en målgruppe som virkelig presterer godt, er det opplagt å bruke litt ekstra krutt på de.
Oppskriften er enkel: Vekk med det dårlige - mer av det gode
Hvis du avslutter de dårlige annonsene og flytter budsjettet over på de gode, vil du oppleve at du får mer for annonsebudsjettet.
Det er en no-brainer.
Kutt ut dårlige annonser eller målgrupper, og lag flere gode. Det er – som jeg skrev – enkelt.
Likevel er det mange som ikke tester innhold og målgrupper. Resultatet er et oppsvulmet annonsebudsjett og ingen resultater. Da blir det plutselig vanskelig å bevise overfor ledelsen og organisasjonen at annonsering på sosiale medier (og større annonsebudsjetter) er veien videre. For det er det.
Hvis du har et annonseringsverktøy som Hootsuite Ads (som vi og våre kunder bruker), kan Hootsuite Ads kombinere versjoner av annonsen din med forskjellige målgrupper. Når data begynner å tikke inn, allokerer Hootsuite Ads automatisk budsjettet ditt til annonsene og målgruppene som presterer best.
Du ville ikke kjøpt en bil uten hjul heller, ville du?
Jeg har jobbet med Facebook-annonsering i mange år. Jeg har jobbet i offentlig sektor og i en frivillig organisasjon. Jeg har jobbet med små og store annonsebudsjetter. Jeg har vært rådgiver for kunder om deres sosiale medier og annonse-setup.
Likevel kan jeg fortelle deg hva som alltid fungerer på Facebook.
Det er forskjellig fra målgruppe til målgruppe. Fra kampanje til kampanje. Fra virksomhet til virksomhet.
You get the point.
Du er nødt til å teste. Det er ingen vei utenom. Magefølelsen skal pakkes langt vekk hvis du vil optimalisere annonseringen og bruke annonsebudsjettet på det som faktisk fungerer.
Du ville ikke kjøpt en bil uten hjul heller, ville du?
Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om måling av medieomtale? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.