Hva kan du gjøre for å få enda mer ut av kommunikasjonen din?
Det er lett å tenke at «mer innhold» er svaret. Men det kan være vel så verdifullt å bremse farten litt og legge fokuset over på kvaliteten, heller enn frekvensen.
Når du jobber med kommunikasjon eller markedsføring så vet du hvor viktig synlighet, engasjement og omdømme er – og antakelig ser du på mediene som et virkemiddel for å oppnå disse tingene.
Da kan innsikt fra nettopp media være nøkkelen du trenger. Mediedata kan gi deg en mye dypere forståelse av hvordan merkevaren din oppfattes, hvilke budskap som slår an, og hvor det finnes rom for bedring.
Videre får du fem konkrete eksempler på hvordan du kan bruke mediedata til å optimalisere virksomhetens kommunikasjon og oppnå sterkere resultater.
Fra medieomtale til markedsinnsikt: Last ned e-boken og lær hvordan du får dypere innsikt og kan skape bedre kommunikasjon med medieanalyse.
Ta en realitetssjekk
Du har sikkert en oppfatning av hvordan virksomheten din presterer i redaksjonelle og sosiale medier. Hvor synlig merkevaren er, og hvor mye det engasjerer. Men hvor sikker er du på at den oppfatningen stemmer? Vet du sikkert at budskapene kommer tydelig frem, og drar i retning av de overordnede målsetningene?
Hvis det er lenge siden noen stakk fingeren i jorda og fastslo de faktiske forholdene med tall, kan det være et smart trekk. Kanskje åpenbarer det seg noen muligheter for justeringer og mer effektiv kommunikasjon.
Mediedata kan hjelpe deg å si noe om virksomhetens gjennomslag i mediene, om markedsposisjonen og omdømmet, og om effekten av utvalgte kampanjer eller PR-stunts. Ved å måle kommunikasjonen kontinuerlig eller med jevne mellomrom, kan du vurdere kvaliteten av omtalen som virksomheten oppnår og få oversikt over blant annet:
- omtalemengden og dekningen av din virksomhet, også over tid
- hvilke medier merkevaren eller talspersonene er mest omtalt i
- hvordan omtalen fordeler seg mellom mediekanaler og geografiske områder
- hvilken tematikk virksomheten omtales i forbindelse med
- hvilke saker eller kampanjer som har fått mest oppmerksomhet
- sentiment (positiv, negativ eller nøytral omtale)
Det kan for eksempel være at virksomheten din får synlighet i andre kanaler enn de målgruppen befinner seg i. At alt for få artikler som skrives om tjenestene deres har positivt sentiment. At den siste kampanjen ikke fungerte så godt som man hadde håpet. Eller at selskapets talspersoner blir overskygget av andre bransjeeksperter.
I alle disse tilfellene vil det være lurt å ta noen strategiske kommunikasjonsgrep – men det krever jo at du oppdager forbedringspotensialet først.
Bli bedre kjent med målgruppen
Du har kanskje et bilde av hvem din mest lønnsomme, og dermed viktigste målgruppe er. Hva er det som kjennetegner dem? Demografi (alder, kjønn, bosted osv.) er selvfølgelig bra å ha med i beskrivelsen, men hva med medievanene deres?
Hvor oppdaterer de seg på nyheter, hvilke sosiale medieplattformer er deres favoritter, og hvilke temaer engasjerer de seg i? Hva trender i deres miljø? Hvilke influensere, journalister eller fageksperter har innflytelse på dem?
Skal du nå ut til målgruppen din gjennom media, er sannsynligheten større for å lykkes og skape effektiv kommunikasjon hvis du kan svare på disse spørsmålene. Og det kan du med litt hjelp fra medieanalyse.
Sammenlign KPI’er med konkurrenter
For mange handler medieovervåkning og -analyse først og fremst om å følge med på sin egen tilstedeværelse i mediene. Men har du tenkt på at du kan bruke det til å følge med på konkurrentene og bransjen også?
Det kan være mye interessant og nyttig innsikt å hente om hva konkurrentene gjør i sin kommunikasjon, hvordan de omtales og hvor bredt de når ut.
For deg som jobber i et konkurransepreget marked, kan det å ta innpå eller til og med overskygge konkurrentene i mediebildet være et mål i seg selv. Kanskje er det for eksempel aktuelt å måle virksomhetens Share of Voice?
Eller, hvis du er interessert i å differensiere virksomheten din fra andre aktører, og er på utkikk etter «åpne posisjoner» som ingen andre har tatt enda, så kan du undersøke hvilken tematikk konkurrentene dine ofte blir nevnt i forbindelse med, og sammenligne deres resultater med dine egne. Jobber du aktivt med posisjonering, kan det også være nyttig å følge denne utviklingen over tid.
Mulighetene med mediedata er som du forstår mange. Vil du ha mer inspirasjon til konkurransefordeler du kan skaffe med medieanalyse, kan du lese denne bloggen.
Inkluder ambassadører i kommunikasjonsmålingen
Mange virksomheter bruker noen utpekte talspersoner eller ambassadører for å formidle budskap og promotere produktene eller tjenestene sine. Det har ofte vist seg å være effektivt, fordi de fleste av oss er mer interessert i innhold fra personer enn fra bedrifter (det er nettopp derfor influencer marketing og employee advocacy fungerer så bra).
Men akkurat hvor effektivt er det? Hvor stor verdi skaper arbeidet, sett gjennom kommunikasjons- og markedsføringsbriller?
Det kan du måle og tallfeste med mediedata. På samme måte som med omtale knyttet til spesifikke merkevarer, begreper, emner og konkurrenter, kan du følge med på omtale knyttet til personer – både i redaksjonelle og sosiale medier.
Du kan også bruke medieanalyse til å identifisere andre, relevante profiler, som kan være aktuelle å samarbeide med om budskap og synlighet.
Det kan for eksempel være nye, up and coming influensere som formidler de samme verdiene som din virksomhet står for, og som retter seg mot den samme målgruppen. Eller journalister som skriver mye om de samme problemstillingene som dine produkter er med på å løse. Kanskje kan du til og med hjelpe HR med å oppdage fageksperter der ute, som man gjerne vil rekruttere?
Eksemplene på profiler du kan oppdage gjennom media er mange. Derfor er det klokt å inkludere dem i kommunikasjonsmålingen.
Sko deg for nye eventyr
Skal virksomheten din snart lansere et nytt produkt? Ekspandere til nye områder og målgrupper? Eller kanskje forsøke å ta en ny, tydeligere posisjon i markedet?
Da vil du trolig trenge å justere budskapene til markedet, kanalvalg og mer. Og da trenger du innsikt om det nye landskapet du skal bevege deg inn i. Det kan du få gjennom media.
Medieovervåkning og -analyse kan for eksempel hjelpe deg med å:
- forstå mer om målgruppen, konkurrentene og det nye markedet
- finne inspirasjon og legge gode innholds- og kommunikasjonsplaner
- identifisere relevante medier og influensere som kan bidra til synlighet og tillitsbygging
- spore reaksjonene og stemningen når nyheten (hva enn den er) først er ute
Uansett hvilket eventyr du og virksomheten din skal ut på, står du bedre rustet til de kommende kommunikasjonsoppgavene hvis du baserer deg på kunnskap og innsikt.
Grip mulighetene
Tilbake til spørsmålet vi stilte innledningsvis: Hva kan du gjøre for å skape enda mer effektiv kommunikasjon?
Det er sikkert mange veier til Rom, men medieanalyse er som du nå har lært, en av dem. Det kan gi deg en bedre forståelse av hvordan merkevaren din oppfattes, hvilke budskap som slår an, og belyse de områdene der det er rom for forbedring.
Eksemplene ovenfor representerer bare noen av de mange mulighetene som ligger i å bruke mediedata strategisk. Klikk deg gjerne rundt i bloggen vår for mer inspirasjon, eller kontakt oss hvis du har spørsmål.
Les mer
Kontakt oss
Vil du vite mer om mulighetene med medieanalyse? Kontakt oss for en hyggelig og uforpliktende prat.